2020-02-13, 11:18
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voffsingen
En reklamfilm ska antingen:
-bygga varumärket
eller
-driva försäljning

Det är strikt kommersiellt.

Du bygger inget varumärke genom att tala om för skandinaver att de saknar kultur och identitet och försöker få dem att anlita ett flygbolag som heter Scandinavian Airlines för transporter.

Du finns ingen koppling mellan att säga 'du saknar kultur och identitet' och att boka en flygbiljett med SAS.

Därför är den dålig. Sen gör de allt sämre.

Man kan undra vad som pågått i huvuden på folket hos SAS marknadsföringsavdelning.

Det finns inget positivt med reklamfilmen, den säger enbart "du har ingen historia" till sina kunder. Hur säljer man flygbiljetter på det?

Jämför med t.ex.
https://www.youtube.com/watch?v=MITnGC2IZVI

här lägger de in lite blandraser men fokuserar inte så mycket på det utan reklamen handlar om hur mycket bättre Emirates ekonomiklass är bättre än konkurrenterna. Enkelt, de försöker sälja en produkt som de påstår är bättre. Hur svårt kan det vara för en reklamfirma i Köpenhamn och SAS att fatta det.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Visst är det förkastligt att göra sådana här självutplånande reklamfilmer och ska kritiseras men det här är nog att ta det för långt:

Hot mot SAS reklambyrå – bombgrupp på plats
Den danska reklambyrån som ligger bakom SAS omdiskuterade reklamfilm har utrymts efter att firman mottagit ett hot. En bombgrupp är på platsen och ska söka igenom lokalerna.
https://www.dn.se/ekonomi/hot-mot-sas-reklambyra-polis-pa-plats/
Citera
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
MEN VAD VAR SAS MÅL?

Att ankdammsfolket skall åka till Turkiet o äta Köfte?

Att inga utlänningar skall åka till skandiavien`?

Att bli Nr 1 och enda leverantör till Statliga subventionerade flygresor för Muslimerna och Mena folket i framtiden när de "måste" få hälsa på sina släktingar på bekostnad av skattepengar.
Det är den nya marknaden för dom nu när miljötalibanerna skrämt upp företag och gemene man från att flyga med flygplanen och spridit flygskam över oss likt ett Coronavirus.
Människor med utländsk härkomst är nu var 3:e person enbart i Sverige av befolkningen och kräver av politikerna via sina parallella samhällens företrädare att ha fri tillgång till flyg mellan hemlandet och nuvarande hemfrist där gratisbankomaten finns, givetvis i utbyte mot röster i kommande val på Vänstern.

Med deras förökningstakt också med ett genomsnitt av 6-7 barn så kommer SAS bli statlig leverantör för deras resor och transportör av anhöriginvandringen som också är skattefinansierat. Finns ingen annan förklaring till SAS fullständiga arkebusering av Skandinaver.
Senast redigerad av HeroesSilencio 2020-02-13 kl. 11:26.
Citera
2020-02-13, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storboggarn
Hehe, trampade jag på en öm tå lilla vän?
Hur du gör bedömningen av min humoristiska begåvning har jag ingen aning om men du kan vara säker på att jag har full koll vad gäller faktabiten!
Har du inga konkreta argument att framföra istället kan du ju helt enkelt bara dra åt helvete!

Full koll på faktabiten? Hahaha! Ditt påstående om att hedersmord, gruppvåldtäkter, sprängningar och andra destruktiva händelser skulle vara genuint svenska företeelser, en avgörande del av den svenska kulturen, är bara löjeväckande. Möjligtvis kan jag ge dig en poäng för misslyckad ironi, men någon faktakunskap visar du då inga prov på. Visst är det tråkigt med en accelererande gängkriminalitet i samhället där flera av de symtom du nämner ingår, men för den sakens skull blir det inte en del av en nations kultur.
Citera
2020-02-13, 11:20
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
De har inaktiverat kommentarsfältet..
Aldrig mer SAS!
Tack för att du återpostade länken.
Jag klickade dislike och nu har den like: 3 309 och dislike: 56 373
Citera
2020-02-13, 11:21
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja samma indikationer här, att det var spiken i kistan för &CO. De flesta danskar är lojala, stolta, nationalister som öppet visar sitt missnöje mot ”förrädare” eller danska företag som lierar sig med dem. De flesta har lärt sig av sin historia, för andra blir den kort.
Såklart påverkar filmen (som minst) alla kunder i Skandinavien inte bara i Sverige. Tack för exemplet med de danska kunderna till både SAS och skitbyrån. Bigger RIP.
Edit: klippte just mitt SAS-Amex.
Senast redigerad av itsurewasntme 2020-02-13 kl. 11:35.
Citera
2020-02-13, 11:22
Medlem
-DaRude-s avatar
Kommentarern över världen är inte heller nådiga. Min favorit är dock denna:

"Interesting ad bascially telling people to fly somewhere else to find the real authentic Scandinavian experience."

"Now try Whats truly African? You fucking soy latte hypocrites"
Citera
2020-02-13, 11:22
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men snälla! Hur humorlösa kan ni snöflingor vara?

Det är alltså snöflingorna som blir arga på den antisvenska reklamen som SAS gjort?

Karin Olsson som är kulturchef på Expressen påstår också att det är "snöflingor" som drevat och blivit på tvären mot SAS-reklamfilm. Källa: https://www.expressen.se/kultur/karin-olsson/sas-borde-inte-lata-snoflingorna-bestamma/

En ironisk infallsvinkel från mig: Konstigt att både du och den här Karin pekar ut snöflingorna i vårt samhälle. Verkligen att stampa nedåt. Snöflingor är dom känsliga och svaga i vårt samhälle, som vuxit upp i skyddad verkstad och är ovana vid samhällets krav.

Jag menar på att det mestadels är folk med SD-åsikter, självfallet folk ur ASF också, jag har träffat många sådana och "SNÖFLINGOR" skulle jag inte kalla dom, utan ganska råbarkade personer särskilt dom ur ASF. Jag tryckte på ogilla knappen på Youtube men jag är heller inte en snöflinga. Men jag ogillar det svensk-fientliga innehållet som danskarna (reklambyrån) hittar på.

Ni skyller på snöflingorna i samhället både du och Karin Olsson verkar peka ut dom, vilket är fel grupp enligt mig. Det är verkligen snöflingorna som röstade ner youtubevideon, ironi...
Citera
2020-02-13, 11:23
Medlem
Jag vet vad som är skandinaviskt:

Plastpåseskatt.

Det är så haven och stränderna i Afrika och Asien ska räddas.
Citera
2020-02-13, 11:24
Avslutad
Ryanair är ju egentligen rätt bra och mest ärliga kring sin produkt. Det handlar om att åka buss i luften till lägsta möjliga pris, mest bekvämt eller snabbast, eller kombinationer av detta. SAS har haft en "hemmamarknadsfördel" som så många andra regionala flygbolag har haft i långa tider, lite som det säljs fler Volvo i Sverige och Fiat i Italien per capita, men den hemmamarknaden har de nu förringat som kultur, grupp och som individer på ett sätt som är obegripligt ur ett affärsstrategiskt perspektiv. Vilka tänkte de skulle fylla kärrorna med fullprisbiljetter genom denna kampanj, den flygskamdrabbade PK-istan? Hederliga svenska affärsresenärer är ju exakt de som denna film misskrediterar med kirurgisk precision... Enda alternativet är annars att de fattat det strategiska beslutet att invandrare som reser mellan hemlandet och Skandinavien är en starkare och viktigare målgrupp jämte miljöpartister och offentliganställda som skall flyga till "viktiga" möten på olika avlägset belägna platser. Obegripligt sa Bill...

Att skylla på en rysk "trollarme" är närmast tragikomiskt, vad skall ryssarna tjäna på detta?
Citera
2020-02-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Då ser du inte helhetsbilden utan kallar varje sak vi tar upp och hänvisar för undantag. Hur många undantag behövs innan det blir en regel? Denna reklam visar att vänsterblivna är självhatare som inget har och inget att vara stolt över. Du kan fråga vilken person som helst och det spelar ingen roll vilket skräpland hen kommer ifrån, de är ändå stolta och patriotiska. Men inte vi, som har världens bästa länder och samhälle. Våran kultur brukar man håna för att nu säga att vi inget har. Men åker du utanför Skandinavien så hittar du inte våra språk, kultur eller historia. Bara här.

Och att sas nu går ut och påstår sig vara stolta skandinavier är ju sinnesjukt. Hur kan de först säga att vi inget har och nu säga att de är stolta. Det här är typiskt vänsterblivna; totalt ologiska.

Du motsäger dig själv när du hänvisar till folk från ”skräpländer” och samtidigt önskar en högre grad av patriotism - precis som i dessa skräpländer. Hur ska du ha det? Ska vi vara som dem eller inte?
Citera
2020-02-13, 11:25
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducane
Det försökte jag uttrycka i mitt inlägg, men det är överdrivet för att ingen individ har någon äganderätt till sin nationalitet. Du råkade födas i Sverige - grattis. Men i grund och botten är vi alla människor i en gemensam värld som blivit så pass global att det vi äter, dricker och klär på oss kommer någon annanstans ifrån. Ofta både konkret och abstrakt. Att därför göra en stor sak av att en reklamfilm tonar ned ”skandinavismen” blir futtigt i sammanhanget.
Visst, vi är alla "människor i en gemensam värld" och det kanske räcker kanske för dig men du måste inse att för många ger du bara ett intryck av rotlöshet. Många identifierar sig inte i första hand som världsmedborgare utan ser till de generationer som föregått oss. Vi känner en tacksamhet gentemot dessa och det land de hjälpt till att skapa. För egen del ser jag till sju generationer av lantbrukare, skomakare och murare som föregått mig och även om jag reser och tar del av den konsumtion globalismen givit oss är detta något jag faller tillbaka på.

Det är i sådant du finner klangbotten hos dem som reagerar när SAS marknadsför en negation av allt vad vi är och står för.

Jag förstår av din text att det är obegripligt för dig - men för oss som har en förankring någonstans i världen är SAS reklam rätt stötande.
Citat:
Det är dessutom en reklamfilm. Varför bli så upprörd över vad som framförs i en sådan? Ska den sändas under nationalsymbolerna Kalle Ankas Jul eller Melodifestivalen varje år? Kommer den att användas i skolorna för att hjärntvätta små barn? Präglar den massorna så till den milda grad att vi blir av med vår identitet?
Knappast. Den är lika övergående som ett löv i vinden. Släpp det och fokusera på större frågor.
Kanske för att den för många berör en större fråga - den som rör nationell identitet.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-02-13 kl. 11:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in