Citat:
Ursprungligen postat av
Ducane
Det försökte jag uttrycka i mitt inlägg, men det är överdrivet för att ingen individ har någon äganderätt till sin nationalitet. Du råkade födas i Sverige - grattis. Men i grund och botten är vi alla människor i en gemensam värld som blivit så pass global att det vi äter, dricker och klär på oss kommer någon annanstans ifrån. Ofta både konkret och abstrakt. Att därför göra en stor sak av att en reklamfilm tonar ned ”skandinavismen” blir futtigt i sammanhanget.
Det är dessutom en reklamfilm. Varför bli så upprörd över vad som framförs i en sådan? Ska den sändas under nationalsymbolerna Kalle Ankas Jul eller Melodifestivalen varje år? Kommer den att användas i skolorna för att hjärntvätta små barn? Präglar den massorna så till den milda grad att vi blir av med vår identitet?
Knappast. Den är lika övergående som ett löv i vinden. Släpp det och fokusera på större frågor.
Hur kan man
råka födas någonstans? Jag kan ju knappast haft några andra föräldrar än de jag har.
Om någon säger till dig att ingenting av det du eller dina förfäder har gjort är ditt, utan allt ni någonsin har gjort är något ni har
kopierat. ("Allt är kopierat"). Vi är blott ett slags snyltare och kan inte kalla något av det vi gör för "vårt". ("Ingenting är Skandinaviskt"). Detta sagt av ett bolag som staten är delägare i. Är det då inte ett skäl att reagera? Om inte, vad skulle då konstituera ett legitimt skäl att reagera?