Citat:
Ursprungligen postat av
Herkulesbig
Ska börja med jag skrev fel angående om Rabbi Blech, han är en rabbi enligt han själv. Han finns i verkligheten. Jag blandade ihop med en annan som förespråka siffran 6, Ben Weintraub som är ett pseudonym namn. Hans riktiga namn är Robert L. Brock.
Tack för tipsen, ska läsa dem. Återkommer med min uppfattning om det.
Texter kan man få till vad man vill, om de är rätt skriven. Det är hur man tolkar texten själv. Det har man lärt sig. Helst då gamla texter som blivit både censurerade och omändrade igenom minst i 2000 år.
Nej, inte enigt dem själva. De själva räknar sig som judar, även om de tro messias(jesus) är kommen. Men jag tro du är kristen, eftersom det är endast de kristna som säger messiansk judar är kristna. Men även israel säger det, därför vägra dem inflyttning till Israel. Men det själva säger de är judar, men tro på messias är kommen. Men de följer judiska traditioner via Torah.
Ja säg det, var kommer 6 miljoner i från??? Det är bara Rabbi Blech som säger så. Han är en expert på Talmud och professor i det. Men då har alla "lärda" Rabbin fel, för de är inte överens med han.

så vem ska man lita på?
De profetior jag gav dig talar enbart om det uopståndna Israel, inte att 1/3 ska offras som brännoffer. Men ska man läsa det som att 1/3 ska offras måste man först förstå hur profetian fungerar.
Det finns många fler, men då judar saknar NT tolkar de inte genom NT som kristna gör.
Messianska judar har både NT och Torah. Alla som tror att Jesus är Messias är per definition kristna
Ett annat stycke som är profetiskt om Israels uppståndelse är Sakarja kapitel 12. Parallellhänvisning till vilken tid profetian behandlar finns i Uppenbarelseboken 1:7 (versen är parallell till Sakarja 12:10).
Siffran 6 får han ju ut via numerologi. Många (inklusive jag själv) håller inte på med det.
Men versen i Levictus 25:10 behandlar när var jude under jubelåret återfår den arvslott Gud bestämt:
"... var och en av eder ska återfå sin arvsbesittning...", så jag har lätt att förstå varför du hänvisats till versen även om jag inte utläser 6:an (som alltså måste göras mednnumerologi).
Det finns MÅNGA kristna samfund som utläser 1/3, där emot.
Som du läser i Jesaja 60, så är det inte judarna som tar sig landet:
Främlingar ger dem landet, och först kommer Tarsis skepp (Europa).