2020-02-12, 18:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Att vara förintelseskeptiker/förnekare/revisionist är inte heller en egen tanke. Det är en annan berättelse man köper (ofta med en tillhörande konspirationsteori). Enda skillnaden är att den verkar ha sämre stöd av vittnesmål, dokument, fynd etc.
"den enda skillnaden", ja.

Som sagt, det är bara olika berättelser, och det är märkligt att reaktionerna är så starka när man vill diskutera ämnet.

Om man nu (officiellt) sänkt antal gasade (pga ny fakta) då måste man ju ompröva hur många judar som gick åt totalt. Var är de? Stämmer folkräkningen?
Citera
2020-02-12, 18:34
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Fakta är ju en sak, slutsatser dragna av faktan är en annan. Vi vet tex inte fakta om hur många judar som dog, vilket är anledningen till att jag befinner mig i tråden.
Jag lutar mig gärna mot fakta när jag drar slutsatser, men en slutsats (min eller andras) är inte fakta.
Det är tex inte fakta att en konspiration ligger bakom den officiella linjen, utan vi vet inte. Själv tror jag knappast att det är fallet, snarare att mycket står på spel för olika grupper och på olika vis (vilket är fakta).

För mig finns det en gräns. Om vittnesmål (av ganska vanliga människor, med vanliga bakgrunder) styrks av många vittnesmål från förövarsidan, fynd på platsen de beskriver och det i sin tur styrks av dokument om transporter m.m. så står jag inför någonting det börjar kännas rimligt att tro på. Den senaste gammelnazisten som talade ut och sa att det självklart förekom gasningar var 90+. Vad hade han att vinna på det? Var han torterad eller styrd av en konspiration? Det håller inte.
Senast redigerad av reptileking 2020-02-12 kl. 18:41.
Citera
2020-02-12, 18:40
Medlem
reptilekings avatar
Citat:

Som sagt, det är bara olika berättelser, och det är märkligt att reaktionerna är så starka när man vill diskutera ämnet.

Om man nu (officiellt) sänkt antal gasade (pga ny fakta) då måste man ju ompröva hur många judar som gick åt totalt. Var är de? Stämmer folkräkningen?

Säkert inte till 100% men den stämmer bättre nu än då och bättre än en gissning. Samt kom ihåg att den nedräkningen gjordes (genom hårt noga arbete) av de vanliga historiker som förkastas här.
Citera
2020-02-12, 18:46
Medlem
reptilekings avatar
Citat:

Ja ett folkmord lever ju kvar i kollektivt minne i generationer. Det blir upprörda känslor förstås. Själv har jag inte den kopplingen, men mina föräldrar har ju t ex bekanta (minst en iaf) som suttit i läger och har tatuering. Så det är inte jätteavlägset.
Citera
2020-02-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Högst oklart vad du argumenterar för eller emot. Jag har själv hänvisat till IHR. Så vad är din poäng? Vill du stoltsera med någon förment bildningsnivå så kan du börja med att strukturera upp och förtydliga dina inlägg.

Nej, jag tror att du hänvisar till Institute for Historical Review ... det är något helt annat!

The Institute for Historical Review (IHR), founded in 1978, is an organization based in California, United States, best known for publishing articles and books promoting Holocaust denial. It is considered by many scholars to be central to the international Holocaust denial movement.

The International History Review ... i den publikationen tror jag inte att du hittar stöd för din revisionism. Eller har jag uppfattat dig helt fel?
Citera
2020-02-12, 22:16
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Kan du själv bidra med någonting som liknar fakta?
Eller vill du bli matad med länkar som du inte läser.
Citera
2020-02-13, 07:13
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Jag vet inte var han får siffran 6 miljoner ifrån, men Bibeln är proppad med hemligheter.

Själv läser jag 1/3 genom att kombinera profetior, och det är det vanligaste vad jag vet. Börja gärna med Jesaja 59-60! Som jag tidigare visade pekar Paulus ut den som att den ligger i framtiden på hans egen tid (romarbrevet 11:25-29)

När man förstått vilka profetior som behandlar just detta kan man se det här med 1/3 också.

Messianska judar är kristna. De är lika mycket mitt folk som alla andra kristna.
Ska börja med jag skrev fel angående om Rabbi Blech, han är en rabbi enligt han själv. Han finns i verkligheten. Jag blandade ihop med en annan som förespråka siffran 6, Ben Weintraub som är ett pseudonym namn. Hans riktiga namn är Robert L. Brock.

Tack för tipsen, ska läsa dem. Återkommer med min uppfattning om det.

Texter kan man få till vad man vill, om de är rätt skriven. Det är hur man tolkar texten själv. Det har man lärt sig. Helst då gamla texter som blivit både censurerade och omändrade igenom minst i 2000 år.

Nej, inte enigt dem själva. De själva räknar sig som judar, även om de tro messias(jesus) är kommen. Men jag tro du är kristen, eftersom det är endast de kristna som säger messiansk judar är kristna. Men även israel säger det, därför vägra dem inflyttning till Israel. Men det själva säger de är judar, men tro på messias är kommen. Men de följer judiska traditioner via Torah.

Ja säg det, var kommer 6 miljoner i från??? Det är bara Rabbi Blech som säger så. Han är en expert på Talmud och professor i det. Men då har alla "lärda" Rabbin fel, för de är inte överens med han. så vem ska man lita på?
Citera
2020-02-13, 07:22
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Det jag kan säga om Levictus 25:10 är:
Jubelåret då arvsbesittningen återfås är, som allt i lagen, en bild av det som kommer med Kristus. Det finns alltså många hemligheter i lagen.

Jag kan dock inte hebreiska, men jag kan rekommendera biblesite.com där du kan leta upp versen och sedan välja att läsa den i grundtexten.

Versen handlar om "året då folket återfår sin arvsbesittning", dvs då det Gud bestämt ska vara judarnas land återgår till den som fick det.
Läs gärna även Levictus 26:32-46.

Hoppas att det var till någon hjälp iaf.
Tack så mycket! Men som sagt i den texten ska ej tydas så enligt Rabbi blech, det är fel. Oja har läst där många gånger. Hela kapitlet för kunna få det "att de kommer så sitt land när de är 6 miljoner färre!"

Men jag får det bara hur de ska fira sabbaten. Som sagt innan, det är hur man tolkar texter...
Men ingen hittar det, inte någon hitills. De lärda Rabbin säger, det finns ej någon sådan text.
Citera
2020-02-13, 07:32
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Jag har inte den exakta siffran. Carlo Mattogno verkar ha varit den som först ifrågasatte hur många som kremerats. Han räknar väldigt konservativt på det (dessutom på ett sätt som motsäger det vittnena från krematorierna beskriver och även manualer från tillverkaren av ugnarna). Han erkänner dock bränningar utomhus, vilket öpnnar för ett större antal. En intressant del av det är att jämföra kapaciteten i krematorierna med de dödsböcker som finns. Betydligt högre kapacitet än vad som var rimligt för de som faktiskt var registrerade lägerfångar. Mycket högre kapacitet än vad som kan ha krävts för tyfus t ex. En längre kritik av hans resonemang finns här för den som orkar:

https://phdn.org/archives/holocaust-history.org/auschwitz/body-disposal/

Herr Mattagno verka vara en skön kille!! Men folk har många frågor till han!! Tex att han har läst ca 88 000 dokumenter i Moskva är det ingen som tvivlar. Men han hittar ej enda papper på hur lång tid det tog bränna med ugnarna i birkenau.

Sedan glömmer han att Auschwitz hade kolgruvor som försörjde lägren med kol? http://auschwitz.org/en/history/auschwitz-sub-camps/janinagrube/ som denna tex.

Sedan behöver inte lägren varma vatten, laga mat, varma upp husen m.m med kol/koks? hur beräknas det med de dokumenter som bekräfta leverans med kol?

Kan läsa mer om honom här: http://holocaustcontroversies.blogspot.com/2012/05/carlo-mattognos-scholarly-death.html
Senast redigerad av Herkulesbig 2020-02-13 kl. 07:42.
Citera
2020-02-13, 07:39
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

Den som har bäst koll är Franciszek Piper. Men även om han undersökte just lägret Auschwitz så kom han fram till 1,1 miljoner som han kunde BEVISA, av dessa är det ca 900 000 judar. Men som han säger det är minimum, att det är troligen fler. Fanns det kan han INTE BEVISA.

Vet ej hur många år han höll på med undersöka dokumenter av olika slag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Franciszek_Piper
Citera
2020-02-13, 07:52
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Nej, jag tror att du hänvisar till Institute for Historical Review ... det är något helt annat!

The Institute for Historical Review (IHR), founded in 1978, is an organization based in California, United States, best known for publishing articles and books promoting Holocaust denial. It is considered by many scholars to be central to the international Holocaust denial movement.

The International History Review ... i den publikationen tror jag inte att du hittar stöd för din revisionism. Eller har jag uppfattat dig helt fel?

Det intressanta är, så har även självaste IHR:s ordförande Mark Weber kommit fram till att gasningar/mördande troligen förekom i Reinhard-lägren. Det med flera andra Revisionister ändrat sig som Eric Hunt, David Cole m.fl.
Citera
2020-02-13, 07:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Ska börja med jag skrev fel angående om Rabbi Blech, han är en rabbi enligt han själv. Han finns i verkligheten. Jag blandade ihop med en annan som förespråka siffran 6, Ben Weintraub som är ett pseudonym namn. Hans riktiga namn är Robert L. Brock.

Tack för tipsen, ska läsa dem. Återkommer med min uppfattning om det.

Texter kan man få till vad man vill, om de är rätt skriven. Det är hur man tolkar texten själv. Det har man lärt sig. Helst då gamla texter som blivit både censurerade och omändrade igenom minst i 2000 år.

Nej, inte enigt dem själva. De själva räknar sig som judar, även om de tro messias(jesus) är kommen. Men jag tro du är kristen, eftersom det är endast de kristna som säger messiansk judar är kristna. Men även israel säger det, därför vägra dem inflyttning till Israel. Men det själva säger de är judar, men tro på messias är kommen. Men de följer judiska traditioner via Torah.

Ja säg det, var kommer 6 miljoner i från??? Det är bara Rabbi Blech som säger så. Han är en expert på Talmud och professor i det. Men då har alla "lärda" Rabbin fel, för de är inte överens med han. så vem ska man lita på?
De profetior jag gav dig talar enbart om det uopståndna Israel, inte att 1/3 ska offras som brännoffer. Men ska man läsa det som att 1/3 ska offras måste man först förstå hur profetian fungerar.

Det finns många fler, men då judar saknar NT tolkar de inte genom NT som kristna gör.

Messianska judar har både NT och Torah. Alla som tror att Jesus är Messias är per definition kristna

Ett annat stycke som är profetiskt om Israels uppståndelse är Sakarja kapitel 12. Parallellhänvisning till vilken tid profetian behandlar finns i Uppenbarelseboken 1:7 (versen är parallell till Sakarja 12:10).

Siffran 6 får han ju ut via numerologi. Många (inklusive jag själv) håller inte på med det.
Men versen i Levictus 25:10 behandlar när var jude under jubelåret återfår den arvslott Gud bestämt:
"... var och en av eder ska återfå sin arvsbesittning...", så jag har lätt att förstå varför du hänvisats till versen även om jag inte utläser 6:an (som alltså måste göras mednnumerologi).
Det finns MÅNGA kristna samfund som utläser 1/3, där emot.
Som du läser i Jesaja 60, så är det inte judarna som tar sig landet:
Främlingar ger dem landet, och först kommer Tarsis skepp (Europa).
Senast redigerad av LadySweden 2020-02-13 kl. 08:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in