2020-02-12, 10:19
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Och? 1942 är väldigt sent om de planerade det tidigare. Dom tog ju Polen 1939 så varför kunde dom inte köra igång direkt med byggandet mm.

Det är jävligt dålig planering dom kunde väl planerat för att gaskammare är bättre mycket tidigare om det är det.

Sen om det är sant eller inte jag vet ingenting. Men om varje lik vägde i genomsnitt 40 kg så måste det tagit tid att bära ut kropparna och sedan allt kol som går åt till bara ett lik på 40 kg.

Det får vi kanske aldrig veta. Historia handlar om att försöka beskriva det som hände snarare än om att förklara varför de inte gjorde på ett annat sätt istället.

Ja det var nog tungt. Däremot finns beskrivet hur arbetsstyrkan som användes anpassas till hur många som kom. Det finns även specifikationer skickade till verkstan på olika kärror för lik, hur mycket de skulle tåla i kilo (300kg) osv. Hur mycket kol som gick åt finns också beskrivet utförligt. Dessutom eldades inte alla kroppar i krematoriet utan några brändes utomhus.
Citera
2020-02-12, 11:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Kan du ge mig mer vägledning vilken profetia är vi snackar om?
Den jag snackar om är en profetia i Levictus 25:10 som enligt
“…Rabbi Blech’s book ‘The Secrets of Hebrew Words’ in the last, very brief, Prophecies and Predictions:

The Final Redemption. This page is headed with the Hebrew phrase TaShuVU meaning ‘you shall return.’ In the third paragraph, he says, ‘The Hebrew word for ‘ye shall return,’ w@b#U$tf@ (TaShuVU), seems to be spelled incorrectly. Grammatically it requires another w (vav). It ought to read w@bw@#U$tf@.’ He continues:

Why is it lacking the letter w (vav), which stands for 6? w@b#U$tf@ (without the ‘vav’) is a prediction to the Jewish people of ultimate return to their homeland. w@b#U$tf@ in numbers adds up to 708: t (tav) = 400, #& (shin) = 300, b (vet) = 2, w (vav) = 6. When we write the year, we ignore the millennia. In 1948 on the secular calendar, we witnessed the miracle of Jewish return to Israel. On the Hebrew calendar it was the year 5708. That was the year predicted by the incomplete word w@b#U$tf@ (TaShuVU), ‘you shall return.’ We did return, lacking 6 — an all-important 6 million of our people who perished during the Holocaust.”

Här säger att judarna kommer få sitt egna land, när de är 6 miljoner mindre. Det är den profetia jag tänker på, men ingen fått fram den texten ur Levictus 25:10 eftersom den handlar om hur man firar sabbaten.

Rabbi blech är en pseudonym namn på en författare som kunde förutse saker med läsa GT, NT. Men ingen lärd Rabbin är överens med han!!

Den text har han fått från en sekt "Messianic" judar. https://en.wikipedia.org/wiki/Messianic
Vilka är judar som följer kristna traditioner. Kan tillägga de är hatad av judarna själva.
Det jag kan säga om Levictus 25:10 är:
Jubelåret då arvsbesittningen återfås är, som allt i lagen, en bild av det som kommer med Kristus. Det finns alltså många hemligheter i lagen.

Jag kan dock inte hebreiska, men jag kan rekommendera biblesite.com där du kan leta upp versen och sedan välja att läsa den i grundtexten.

Versen handlar om "året då folket återfår sin arvsbesittning", dvs då det Gud bestämt ska vara judarnas land återgår till den som fick det.
Läs gärna även Levictus 26:32-46.

Hoppas att det var till någon hjälp iaf.
Senast redigerad av LadySweden 2020-02-12 kl. 11:29.
Citera
2020-02-12, 11:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Det får vi kanske aldrig veta. Historia handlar om att försöka beskriva det som hände snarare än om att förklara varför de inte gjorde på ett annat sätt istället.

Ja det var nog tungt. Däremot finns beskrivet hur arbetsstyrkan som användes anpassas till hur många som kom. Det finns även specifikationer skickade till verkstan på olika kärror för lik, hur mycket de skulle tåla i kilo (300kg) osv. Hur mycket kol som gick åt finns också beskrivet utförligt. Dessutom eldades inte alla kroppar i krematoriet utan några brändes utomhus.
Och hur många kroppar har då eldats/kremerats på detta vis, om vi ska göra en rimlig uppskattning utifrån det vi vet om kremering, ugnar, kolåtgång (som ju finns dokumenterad)?
Om vi nu först bortser från hur många judar som sägs ha försvunnit:
Vad är rimligt?
Citera
2020-02-12, 12:23
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Och hur många kroppar har då eldats/kremerats på detta vis, om vi ska göra en rimlig uppskattning utifrån det vi vet om kremering, ugnar, kolåtgång (som ju finns dokumenterad)?
Om vi nu först bortser från hur många judar som sägs ha försvunnit:
Vad är rimligt?

Jag har inte den exakta siffran. Carlo Mattogno verkar ha varit den som först ifrågasatte hur många som kremerats. Han räknar väldigt konservativt på det (dessutom på ett sätt som motsäger det vittnena från krematorierna beskriver och även manualer från tillverkaren av ugnarna). Han erkänner dock bränningar utomhus, vilket öpnnar för ett större antal. En intressant del av det är att jämföra kapaciteten i krematorierna med de dödsböcker som finns. Betydligt högre kapacitet än vad som var rimligt för de som faktiskt var registrerade lägerfångar. Mycket högre kapacitet än vad som kan ha krävts för tyfus t ex. En längre kritik av hans resonemang finns här för den som orkar:

https://phdn.org/archives/holocaust-history.org/auschwitz/body-disposal/
Senast redigerad av reptileking 2020-02-12 kl. 12:59.
Citera
2020-02-12, 12:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag har inte den exakta siffran. Carlo Mattogno verkar ha varit den som först ifrågasatte hur många som kremerats. Han räknar väldigt konservativt på det (dessutom på ett sätt som motsäger det vittnena från krematorierna beskriver). Han erkänner dock bränningar utomhus, vilket öpnnar för ett större antal. En kritik av hans resonemang finns här för den som orkar:

https://phdn.org/archives/holocaust-history.org/auschwitz/body-disposal/
Ja, öppnandet av arkiven i Moskva möjliggjorde ju ny forskning.

Vad tror du själv?
Citera
2020-02-12, 12:54
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ja, öppnandet av arkiven i Moskva möjliggjorde ju ny forskning.

Vad tror du själv?

Om Moskva? Jag tror att riktiga historiker (inte revisionister alltså) skrev ned de orimliga siffror som brukade cirkulera innan.
Citera
2020-02-12, 13:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Om Moskva? Jag tror att riktiga historiker (inte revisionister alltså) skrev ned de orimliga siffror som brukade cirkulera innan.
Jag menar hur många du själv skulle säga är rimligt blev kremerade och/eller uppeldade.
Citera
2020-02-12, 14:11
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Jag menar hur många du själv skulle säga är rimligt blev kremerade och/eller uppeldade.

Någonstans i närheten av de officiella siffrorna för lägret enligt den senaste forskningen skulle jag tro då. Jag tycker inte det är så dumt att lita på forskning nu 2020. Fler borde prova.
Citera
2020-02-12, 15:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Någonstans i närheten av de officiella siffrorna för lägret enligt den senaste forskningen skulle jag tro då. Jag tycker inte det är så dumt att lita på forskning nu 2020. Fler borde prova.
Prova att lita på forskning, aha.

Det är förstås en variant: att helt enkelt lita på andra människors slutsatser.
Citera
2020-02-12, 16:44
Medlem
reptilekings avatar
Citat:

Absolut, vad är alternativet? Du kan ju inte gärna gissa fram fakta om en sån här fråga. Många års forskning av många olika människor som visar åt ett håll tyder på att det nog är den rimliga världsbilden. Några få som hävdar en helt annorlunda verklighet och dessutom hela tiden stöter på bekymmer med att förklara den blir mindre trovärdigt. Jag har inte heller sett några bevis för en riktig konspiration. Mest antisemitiska memes och ogrundade påståenden som redan undersökts och sedan avfärdats.
Citera
2020-02-12, 17:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Absolut, vad är alternativet? Du kan ju inte gärna gissa fram fakta om en sån här fråga. Många års forskning av många olika människor som visar åt ett håll tyder på att det nog är den rimliga världsbilden. Några få som hävdar en helt annorlunda verklighet och dessutom hela tiden stöter på bekymmer med att förklara den blir mindre trovärdigt. Jag har inte heller sett några bevis för en riktig konspiration. Mest antisemitiska memes och ogrundade påståenden som redan undersökts och sedan avfärdats.
Fakta är ju en sak, slutsatser dragna av faktan är en annan. Vi vet tex inte fakta om hur många judar som dog, vilket är anledningen till att jag befinner mig i tråden.
Jag lutar mig gärna mot fakta när jag drar slutsatser, men en slutsats (min eller andras) är inte fakta.
Det är tex inte fakta att en konspiration ligger bakom den officiella linjen, utan vi vet inte. Själv tror jag knappast att det är fallet, snarare att mycket står på spel för olika grupper och på olika vis (vilket är fakta).
Citera
2020-02-12, 18:11
Medlem
reptilekings avatar
Citat:

Att vara förintelseskeptiker/förnekare/revisionist är inte heller en egen tanke. Det är en annan berättelse man köper (ofta med en tillhörande konspirationsteori). Enda skillnaden är att den verkar ha sämre stöd av vittnesmål, dokument, fynd etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in