2020-02-13, 02:38
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Jag håller med det låter ytterst märkligt. Möjligen för att Hubei inte haft ”tid” att sätta diagnoser på detta vis förrän nu?

Lutar åt att det är en bortförklaring man använder sig av för att få siffrorna att närma sig ett mer realistiskt antal tycker jag, dock.

Självklart är det så. Locket på redan från början, men nu börjar verkligheten komma ikapp. Man lättar på trycket lite. Det kommer bli mer av den varan framöver.
Citera
2020-02-13, 02:41
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Synd att den har flyttats. Tack för tipset!

Men det betyder förmodligen att väldigt många fler är smittade och sjuka. Allvarligt och kritiskt sjuka ligger på ca 10 %. Ska man tro att det är de med lunginflammation? Vilka är de sjuka? Är det de som har testats positivt? Har de ens tester till alla?

De allvarligt sjuka är de som inte kan andas själva, utan behöver maskin som hjälper till. De kritiskt sjuka gå sannolikt inte att rädda, men hålls ändå vid liv i Koma, för att ge deras immunförsvar chansen att vakna till och gå till motanfall oftast.
Citera
2020-02-13, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayIV
Över 13 000 döda och 60 000 smittade, större hopp i talen än vanligt jämfört med igår, vad beror det på?

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Större transparens från Kina?
Du fick en nolla för mycket!
Citera
2020-02-13, 02:43
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
På vilket sätt är deras kultur äldre och rikare än vår? Och vad påvisar att det inte har med matvanor att göra?

Din första fråga: Läs lite Kinesisk Historia/Världshistoria.

Din andra: Patient 0.
Citera
2020-02-13, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
De allvarligt sjuka är de som inte kan andas själva, utan behöver maskin som hjälper till. De kritiskt sjuka gå sannolikt inte att rädda, men hålls ändå vid liv i Koma, för att ge deras immunförsvar chansen att vakna till och gå till motanfall oftast.
Hur vet du att det är så?
Citera
2020-02-13, 02:47
Medlem
Citat:
Din första fråga: Läs lite Kinesisk Historia/Världshistoria.

Din andra: Patient 0.

1. Jag kan historia, och jag kan nutidshistoria. Det finns ytterst lite kultur eller tradition i dagens Kina som ens existerade innan Mao. Kommunismen raderade effektivt bort allt sådan, som de gjort i alla andra länder.

2. P0 tyder klart på att ursprunget är en djurfarmare som säljer kött till marknader samt privat.
Citera
2020-02-13, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Du fick en nolla för mycket!

Tack ändrat nu, men frågan kvarstår gällande insjukna, större hopp än vanligt med talen.
Citera
2020-02-13, 02:58
Medlem
Citat:
Tack ändrat nu, men frågan kvarstår gällande insjukna, större hopp än vanligt med talen.
Har inte följt det så noga dom senaste dagarna, men det va väl runt 44 000 smittade igår , eller?

Jag konserterar mig mer på vad som händer utanför Kina och framförallt Sverige, så länge den ettan står kvar för Sverige, och att det inte springer iväg i Europa, är jag lugn
Citera
2020-02-13, 03:08
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
1. Jag kan historia, och jag kan nutidshistoria. Det finns ytterst lite kultur eller tradition i dagens Kina som ens existerade innan Mao. Kommunismen raderade effektivt bort allt sådan, som de gjort i alla andra länder.

2. P0 tyder klart på att ursprunget är en djurfarmare som säljer kött till marknader samt privat.

1. Nej, Kinesisk historia sa jag, inte västerländsk demoniserad version av den. Stora delar av landet har kvar större delen av sin kultur och traditioner som de hade innan Mao fortfarande. Confucius, Sun Tzu, sättet att bygga hus, kampsporter, "Romance of the three kingdoms", Go, är bara några exempel. En Kines är fortfarande en Kines. Det var bara en liten del som Mao försökte göra sig av med i Röda Revolutionen. Nämligen främst de kapitalistiska elementen, de som håller på att spåra ur totalt här i väst nu när 80% av världens befolkning lever på mindre än 100kr om dagen.

2. Gissar du, eller har du läst det någonstans? Står inget sådant här i artiklar som denna t.ex https://www.express.co.uk/news/science/1235463/Coronavirus-patient-zero-Wuhan-market-China-virus-epicentre-coronavirus-latest-China-news

Däremot står det något betydligt intressantare:

Citat:
The study, published in The Lancet, reads: “The symptom onset date of the first patient identified was December 1, 2019.

“None of his family members developed fever or any respiratory symptoms.

“No epidemiological link was found between the first patient and later cases.

Vilket skulle kunna förklaras med flera utsläppstillfällen. T.ex en agent som går omkring och "spiller" lite här och där.
Citera
2020-02-13, 03:08
Medlem
Citat:

Håller inte speciellt koll på detta, men om det är så som någon sa innan att man använder CT för att kolla lungförändringar och rapporterar dessa som smittade lär du ju få en j-a massa fall. Alla dessa är ju i så fall inte smittade, utan även storrökare, cancerpatienter och alla som nyligen haft lunginflammation, oavsett orsak, räknas ju då med.
Citera
2020-02-13, 03:15
Medlem
Citat:
1. Nej, Kinesisk historia sa jag, inte västerländsk demoniserad version av den. Stora delar av landet har kvar större delen av sin kultur och traditioner som de hade innan Mao fortfarande. Confucius, Sun Tzu, sättet att bygga hus, kampsporter, "Romance of the three kingdoms", Go, är bara några exempel. En Kines är fortfarande en Kines. Det var bara en liten del som Mao försökte göra sig av med i Röda Revolutionen. Nämligen främst de kapitalistiska elementen, de som håller på att spåra ur totalt här i väst nu när 80% av världens befolkning lever på mindre än 100kr om dagen.

Jag har bott här i Kina i 15 år, och är väl förtrogen med dess kultur och historia, och nej, det existerar ingen äldre kultur. Det enda som fortfarande existerar är hedrandet av döda en gång om året. Till och med det bästa med Kina, matkulturen, är idag mer eller mindre förstörd.

Citat:
2. Gissar du, eller har du läst det någonstans? Står inget sådant här i artiklar som denna t.ex https://www.express.co.uk/news/science/1235463/Coronavirus-patient-zero-Wuhan-market-China-virus-epicentre-coronavirus-latest-China-news

Däremot står det något betydligt intressantare:

Vilket skulle kunna förklaras med flera utsläppstillfällen. T.ex en agent som går omkring och "spiller" lite här och där.

Ja, det är en kvalificerad gissning baserad på mina erfarenheter här hur man sköter saker. En "agent" som går omkring och "spiller" kan du bara glömma, speciellt en utländsk sådan. CCTV existerar överallt och Kina skulle ha lanserat den teorin så snabbt som det bara går, då det skulle passa regimens agenda. Och just att man inte hittar ett samband mellan vissa individer styrker mina teorier med tanke på att alla utgår från wet market.
Citera
2020-02-13, 03:16
Medlem
bartrams avatar
https://www.dn.se/nyheter/varlden/kina-stanger-del-av-stad-krigsliknande-tillstand/ (betalvägg)

I delar av Shiyan, 450 KM nordväst om Wuan införs nu krigsliknande avspärrningar.Inte ens poliser, brandbilar eller ambulanser för köra in/eller ut. Xi JInping säger nu att kampen nu nått ett kritiskt läge.

Jag skulle knappast tro att det är en slump att denna åtgärd tidsmässigt sammanfaller med uppreviderad statistik över antalet smittade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in