• 1
  • 2
2020-02-12, 22:49
Medlem
Craiggs avatar
Bor i en studentlägenhet och nu har jag fått en del svartmögel i duschen, hur får jag bort det? Kan tilläggas att min duschvägg INTE består av kakel utan av "vanlig" vägg typ, om det nu har betydelse.
I alla fall, hur får jag bort fanskapet? Har provat att skura bort det men det hjälper inte.
Citera
2020-02-12, 22:57
Bannlyst
Sök efter "mögeltvätt" på Jula, Biltema osv. Kostar under en 100-lapp och tar effektivt bort möglet utan att skada väggen.
Citera
2020-02-12, 22:58
Medlem
jewclaws avatar
Skrapa bort det med kniv eller mejsel..
Citera
2020-02-12, 23:06
Medlem
Du kan använda mögeltvätt för att få bort det men det är inte ditt ansvar. Ring hyresvärden och påpeka detta. Det är inte hälsosamt att bo i lägenhet med mögel.

https://www.lawline.se/answers/15801
Senast redigerad av Spikerman 2020-02-12 kl. 23:11.
Citera
2020-02-12, 23:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
mögelspray från clasolhson använder jag, typ klorin i skumform som appliceras med sprayflaska, vansinnigt effektivt och luktar mindre än klorin.

Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Du kan använda mögeltvätt för att få bort det men det är inte ditt ansvar.
Skitsnack, mögel i badrummet är i första hand hyresgästens ansvar att städa bort.
Citera
2020-02-12, 23:18
Medlem
RabiPunjabis avatar
Kontakta Ponsab..
Citera
2020-02-12, 23:18
Medlem
Onehandclappings avatar
Utöver tidigare tips kan en ozongenerator vara till hjälp.
Kostar några hundra för den billigaste.
Citera
2020-02-12, 23:41
Medlem
killawifes avatar
Normalt använder man två medel, ett som dödar möglet och sen ett vanligt rengöringsmedel som tvättar bort det. Det dödande medlet brukar innehålla boracol och ska verka ett litet tag. Det är inte så lämpligt att vistas i badrummet medans det verkar.
Det är inte absolut nödvändigt att använda det starka medlet, endast om man vill vara säker på att det inte blir ny påväxt. för enklare rengöring finns det många olika sätt:
https://flyttstädning08.se/svartm%C3%B6gel/
Citera
2020-02-12, 23:58
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Blev fel
Citera
2020-02-13, 00:04
Medlem
MrLevaLivets avatar
Googla på "Mögelbort". Sprayflaska, funkar bra. Det tipsades om den i en annan liknande tråd här, testade och fick bort mögel iaf. Luktar klor som bara den.

Edit: Se till att skrapa vägg och golv med en duschskrapa, sådan där med gummikant. Står det vatten kvar på golv och väggar efter du har duschat, och taskig ventilation, så blir det rena mögelodlingen. Se till att det mesta försvinner ned i avloppet.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2020-02-13 kl. 00:08.
Citera
2020-02-13, 00:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Edit: Se till att skrapa vägg och golv med en duschskrapa, sådan där med gummikant. Står det vatten kvar på golv och väggar efter du har duschat, och taskig ventilation, så blir det rena mögelodlingen. Se till att det mesta försvinner ned i avloppet.
Kan även spruta lite kallvatten på väggarna efter dusch så får man snabbt ned luftfuktigheten också men att få torrt är lättare sagt än gjort, tar flera månader att torka ut en kaklad vägg till exempel.
Citera
2020-02-13, 00:13
Medlem
Det är en svamp så starka kemikalier borde döda det då eller.

Ta en pensel och badda svartmöglet med något utav Thinner, Kemiskt ren bensin, Aceton. Nackdelen är att det löser upp färg, lim, plast, m.m. så då är nog mögelvätt mer skonsamt på målad vägg t.ex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in