2020-02-13, 00:13
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan även spruta lite kallvatten på väggarna efter dusch så får man snabbt ned luftfuktigheten också.

Intressant, det skall testas!
Citera
2020-02-13, 01:29
Medlem
Vanlig ättika.
Citera
2020-02-13, 04:33
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Bor i en studentlägenhet och nu har jag fått en del svartmögel i duschen, hur får jag bort det? Kan tilläggas att min duschvägg INTE består av kakel utan av "vanlig" vägg typ, om det nu har betydelse.
I alla fall, hur får jag bort fanskapet? Har provat att skura bort det men det hjälper inte.
T-sprit är billigt, fungerar. boracol är bäst, hör med hyresvärden vad de erbjuder, mögel ska dem hantera annars sprids det och de måste sanera riktigt.
Citera
2020-02-13, 08:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Bor i en studentlägenhet och nu har jag fått en del svartmögel i duschen, hur får jag bort det? Kan tilläggas att min duschvägg INTE består av kakel utan av "vanlig" vägg typ, om det nu har betydelse.
I alla fall, hur får jag bort fanskapet? Har provat att skura bort det men det hjälper inte.

Hade svartmögel i min gamla lägenhet. Tvättade bort det så gott jag kunde med klorin och sen målade jag över det med våtfärg. Blev mycket fräschare efter detta. Kan inte säga om detta var den bästa lösningen på problemet.
Citera
2020-02-13, 11:23
Medlem
Du kan tvätta bort det nuvarande möglet, men det kommer tillbaka. Grundproblemet är för hög luftfuktighet.

Hur funkar ventilationen? Kolla med fastighetsägaren om de kan göra nåt.

Lösningen är annars att skaffa en liten avfuktare som du kör ett par timmar efter att du duschat/badat. Var också noga med att skrapa ner allt vatten i golvbrunnen/badkarets avlopp.
En sån här våtskrapa är superbra. Alla droppar du ser dunstar sakta och blir fukt i luften.

Utan fukt så dör möglet. Keep it dry!
Citera
2020-02-13, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Googla på "Mögelbort". Sprayflaska, funkar bra. Det tipsades om den i en annan liknande tråd här, testade och fick bort mögel iaf. Luktar klor som bara den.

Edit: Se till att skrapa vägg och golv med en duschskrapa, sådan där med gummikant. Står det vatten kvar på golv och väggar efter du har duschat, och taskig ventilation, så blir det rena mögelodlingen. Se till att det mesta försvinner ned i avloppet.
Ta för vana att lämna dörren öppen efter att du har duschat

Silikon som typ används vid skarvar och sånt finns i två varianter en som svartmögel gillar och en som är ok
Citera
2020-02-13, 14:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrandiLove
Silikon som typ används vid skarvar och sånt finns i två varianter en som svartmögel gillar och en som är ok
Med tiden blir det samma variant, den mögeldödande effekten är bara temporär, hur länge den räcker varierar men har sett källor som anger ned till 1år och det är fan inte mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Grundproblemet är för hög luftfuktighet.
Något du har i alla badrum speciellt äldre badrum med självdrag som byggdes när man duschade 2 gånger i veckan och nu används varje dag, just därför det är viktigt att man städar och håller efter.

Citat:
Hur funkar ventilationen?
Kraven på ventilationen för äldre fastigheter är inte särskilt hög kan i praktiken bara vara att luften ska röra sig, kan i praktiken vara så låg att det tar mer än 24 timmar för ett badrum att torka ut.
Citera
2020-02-13, 15:49
Medlem
colombo555s avatar
Konserterad klor med diskmedel, använd en svamp gnugga in.

Låt verka 10 min sedan skölj.

Detta är mest billigt och effektivt.
Citera
2020-02-13, 17:53
Medlem
Citat:
Skitsnack, mögel i badrummet är i första hand hyresgästens ansvar att städa bort.
Jo du har nog rätt men det är lite beroende på hur möglet uppstått om jag förstått rätt.  Normalt är det hyresgästens ansvar att hålla rent från hudavlagringar och tvålrester som mögel växer i badrum. Har möglet uppkommit på annat sätt kan det vara hyresvärdes ansvar.
Citera
2020-02-13, 19:41
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
mögelspray från clasolhson använder jag, typ klorin i skumform som appliceras med sprayflaska, vansinnigt effektivt och luktar mindre än klorin.

Skitsnack, mögel i badrummet är i första hand hyresgästens ansvar att städa bort.

Om ventilationen inte är bristfällig eller det finns andra problem som hyresgästen inte kan rå för är det hyresvärdens ansvar att utreda. Man ska ändå se till att hålla rent och ta ansvar för att lägenheten inte skadas.

Jag skulle tvätta bort och sedan prata med hyresvärden om ventilationen om det kommer tillbaks. Det finns många saker man kan göra själv efter ett rådgivande samtal. Om det inte hjälper kan fastighetsskötaren titta in och se om han ser några problem.
Citera
2020-02-14, 01:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Jo du har nog rätt men det är lite beroende på hur möglet uppstått om jag förstått rätt.  Normalt är det hyresgästens ansvar att hålla rent från hudavlagringar och tvålrester som mögel växer i badrum. Har möglet uppkommit på annat sätt kan det vara hyresvärdes ansvar.
Problemet med såna här diskussioner är att många buntar ihop mögel som ett problem när det i själva verket borde delas upp i ytligt mögel som kan städas bort och mögelskador som kräver nån form av åtgärd

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om ventilationen inte är bristfällig eller det finns andra problem som hyresgästen inte kan rå för är det hyresvärdens ansvar att utreda. Man ska ändå se till att hålla rent och ta ansvar för att lägenheten inte skadas.
Ventilationskraven för många fastigheter är inte särskilt hög, bor själv i en fastighet med enda kravet att luften ska röra sig inget som helst krav på flöde finns för att ventilationen ska anses godkänd, hur tror du det påverkar ett badrum?
Citera
2020-02-14, 03:07
Medlem
irrelevants avatar
Mögel är standard i varmare länder. Spelar typ ingen roll hur mycket man ventilerar, där det finns fukt finns det mögel. Man har alltid en flaska mögeltvätt redo. I Sverige bölar vi så fort det blir lite svart i badrummet och dillar om att stämma hyresvärden... bara fram med klorinet och öppna fönstrena för fan. Halvmänniskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in