Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Otryggheten när det gäller USA är strukturell, medan otryggheten med Sverige möjligen är teknisk. Båda länderna (Sverige mer än USA, vågar jag påstå) är välvilligt sinnade gentemot Finland, i USA:s fall sedan VK2 slutade.
Det har förekommit ren desinformation i tråden, särskilt avseende hur USA stöttade Finland under VK2 medan Sverige svek. Den som är historielös kan ju få för sig att detta stämmer, men det gör det inte. (Hint, fundera på hur Finland manövrerade under sina båda krig, och mot vem, så förstår man varför USA inte stöttade Finland, då. I vinterkriget var USA neutrala med de begränsningar som gällde, under fortsättningskriget var man allierade med Sovjet och kunde givetvis inte stödja Finland.)
Jo det var faktiskt Tyskland som stödde finland under första och andra världskriget och Sverige under andra världskriget. USA hade ingen intresse för Finland, tvärtom det enda alternativ var att alliera med Nazityskland. Det var många Tyska soldater i Finland, till exempel min mormor berättade att i deras skola man hade arrnangerad så att alla flickor hade tyskarna som brevvän. Jag har också hört att finska soldater hittade Amerikanska matpaket av ryska soldater. Jag vet att svenskarna också hjälpte oss efter kriget med att glömma vapen från ryssarna och min farfar var med i det. Då han var 80 vågade han berätta om saken första gången. Så hemligt var saken. Han berettade om en svensk officerare som var också där för att organisera vapenglömningen.
Efter kriget hade också amerikarna relativt positiv inställning gentemot finnarna men ryska björnen höll Finland så nära att det var inte mycket man kunde göra.
Då Sovietunionen kollapsade var Finland i mitt av den djupaste depression men der var riktigt fint att Amerikanerna var villiga att sälja oss Hornetplan som var det bästa krigsplan vi kunde drömma om och det var stora pengar då arbetslösheten var 20%.
Sverige försökte hårt att sälja deras JAS 39 och Wallenberg försökte till och med utpressa finlands försvarsminister. Då Finlands president hörde om utpressningsförsök blev han jävligt förbannad och sa att svenskar kan vi aldrig lita på. Då svenskarna hörde att vi hade valt Hornet meddelade de att beslutet kan påverka försvarssamarbete negativt i framtiden. Finsk president var tuff kille och krigsveteran och lakoniskt kommenterade senare att han förstådde inte vilken försvarssamarbete av betydelse talade svenskarna om över huvud taget.
I 90 talet man var fortfarande så rädd för ryssland att vi använde namnet F-18 i stället för F/A-18 (fight-attack) för att inte irritera ryssarna. Det var många år sedan men nuförtiden är man inte så rädd längre och har kunnat köpa JASSM kryssningsrobotar och annat. Finland fick vänta 10 år innan vi fick lov att köpa kryssningsrobotar av USA men jag tror att de litar på Finland ganska mycket nuförtiden och är villiga att sälja nästan vad som helst (Growler osv.). Tror att känslan är ömsesidig så att finnar också litar på amerikanernas förmåga att stödja oss med riktig krigsmaterial.
Jag tror att finnarna kommer att välja den krigsplan de behöver, det kan vara Gripen eller någonting annat ingen vet ännu.