2020-02-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Varför har Gripen varit i Tammerfors? HX-utvärderingen slutfördes väl förra veckan?
Kanske så att med tanke på att det är den första serieproducerade gripen e så vill man testa den mer. Samtidigt har Finlands flygvapen uttryckt att det finns inte riktigt nog med data på flygplanet för det är helt nytt. Kan vara ett sätt att testa mer själv och samtidigt låta Finland titta på och samla data.
Citera
2020-02-12, 21:49
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30Luger
Det har anförts att det är tryggare att luta sig mot USA än mot Sverige. Generellt är jag böjd att hålla med men vi har även sett hur USA övergav sina kurdiska allierade i Syrien. Också under Obama vände man ryggen till bundsförvanter i samband med den arabiska våren. USA agerar alltså inte helt förutsägbart och hur USA agerar beror på den sittande administrationen. Jag vill därför ifrågasätta med vilken säkerhet Finland kan räkna med amerikanskt stöd om t.ex 15 år bara för att man flyger ett amerikanskt flygplan.

Bra observationer. Den amerikanska eliten i Washington känner mycket liten lojalitet till värderingar eller vänskap. Allianser kan kollapsa över en natt på grund av politisk omvälvning.

USA är rik och mäktig men skadad mycket av självförstörande politik. De receptbelagda narkotika dödar människor. Diabetes. Tyvärr är USA ett svagare land relativt tidigare.

Militäramakt kanske kan inte separeras från ett lands ekonomiska och kulturella problem.

När det gäller de tekniska aspekterna av moderna flygplan, det skulle inte överraska mig om F-35 inte innehåller elektronik så att USA kan stänga av dem?

När Indien och Kina köper ryska jetflygplan, tror man att de jaktplan är saboterade från början.
Citera
2020-02-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Otryggheten när det gäller USA är strukturell, medan otryggheten med Sverige möjligen är teknisk. Båda länderna (Sverige mer än USA, vågar jag påstå) är välvilligt sinnade gentemot Finland, i USA:s fall sedan VK2 slutade.

Det har förekommit ren desinformation i tråden, särskilt avseende hur USA stöttade Finland under VK2 medan Sverige svek. Den som är historielös kan ju få för sig att detta stämmer, men det gör det inte. (Hint, fundera på hur Finland manövrerade under sina båda krig, och mot vem, så förstår man varför USA inte stöttade Finland, då. I vinterkriget var USA neutrala med de begränsningar som gällde, under fortsättningskriget var man allierade med Sovjet och kunde givetvis inte stödja Finland.)

Jo det var faktiskt Tyskland som stödde finland under första och andra världskriget och Sverige under andra världskriget. USA hade ingen intresse för Finland, tvärtom det enda alternativ var att alliera med Nazityskland. Det var många Tyska soldater i Finland, till exempel min mormor berättade att i deras skola man hade arrnangerad så att alla flickor hade tyskarna som brevvän. Jag har också hört att finska soldater hittade Amerikanska matpaket av ryska soldater. Jag vet att svenskarna också hjälpte oss efter kriget med att glömma vapen från ryssarna och min farfar var med i det. Då han var 80 vågade han berätta om saken första gången. Så hemligt var saken. Han berettade om en svensk officerare som var också där för att organisera vapenglömningen.

Efter kriget hade också amerikarna relativt positiv inställning gentemot finnarna men ryska björnen höll Finland så nära att det var inte mycket man kunde göra.

Då Sovietunionen kollapsade var Finland i mitt av den djupaste depression men der var riktigt fint att Amerikanerna var villiga att sälja oss Hornetplan som var det bästa krigsplan vi kunde drömma om och det var stora pengar då arbetslösheten var 20%.

Sverige försökte hårt att sälja deras JAS 39 och Wallenberg försökte till och med utpressa finlands försvarsminister. Då Finlands president hörde om utpressningsförsök blev han jävligt förbannad och sa att svenskar kan vi aldrig lita på. Då svenskarna hörde att vi hade valt Hornet meddelade de att beslutet kan påverka försvarssamarbete negativt i framtiden. Finsk president var tuff kille och krigsveteran och lakoniskt kommenterade senare att han förstådde inte vilken försvarssamarbete av betydelse talade svenskarna om över huvud taget.

I 90 talet man var fortfarande så rädd för ryssland att vi använde namnet F-18 i stället för F/A-18 (fight-attack) för att inte irritera ryssarna. Det var många år sedan men nuförtiden är man inte så rädd längre och har kunnat köpa JASSM kryssningsrobotar och annat. Finland fick vänta 10 år innan vi fick lov att köpa kryssningsrobotar av USA men jag tror att de litar på Finland ganska mycket nuförtiden och är villiga att sälja nästan vad som helst (Growler osv.). Tror att känslan är ömsesidig så att finnar också litar på amerikanernas förmåga att stödja oss med riktig krigsmaterial.

Jag tror att finnarna kommer att välja den krigsplan de behöver, det kan vara Gripen eller någonting annat ingen vet ännu.
Citera
2020-02-12, 22:11
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
I första hand JAS och i andra hand något annat icke-amerikanskt må vara de bästa alternativen för Finland för att inte öka spänningarna med Ryssland.
Finland har amerikanskt idag och skiter fullständigt i vad Ryssland tycker. Varför tror du Finland har ett så starkt försvar, för att reta ryssarna?
Citera
2020-02-12, 22:19
Medlem
30Lugers avatar
Citat:
Otryggheten när det gäller USA är strukturell, medan otryggheten med Sverige möjligen är teknisk. Båda länderna (Sverige mer än USA, vågar jag påstå) är välvilligt sinnade gentemot Finland, i USA:s fall sedan VK2 slutade.

Det har förekommit ren desinformation i tråden, särskilt avseende hur USA stöttade Finland under VK2 medan Sverige svek. Den som är historielös kan ju få för sig att detta stämmer, men det gör det inte. (Hint, fundera på hur Finland manövrerade under sina båda krig, och mot vem, så förstår man varför USA inte stöttade Finland, då. I vinterkriget var USA neutrala med de begränsningar som gällde, under fortsättningskriget var man allierade med Sovjet och kunde givetvis inte stödja Finland.)

Om jag minns rätt så skeppade Sverige så mycket luftvärn och dito ammunition i början av kriget att vi inte hade nämnvärt med luftvärn kvar för egen räkning om Tyskland skulle ha invaderat. Men det är sällan något som nämns. Sveriges stöd till Finland var ganska omfattande givet de begränsade resurserna vi hade.
Citera
2020-02-12, 22:39
Medlem
Nog var vi väl till någon nytta för Finland.

Över 8000 svenskar (frivilligkåren) utrustade med vapen och uniformer från de svenska militärförråden deltog på Finlands sida i kriget mot Sovjetryssland. Finlandskommitten organiserade detta och även att betydande mängd tygmateriel skeppades till Finland för att stärka den finska militären.

Från de svenska militära förråden överlämnades det till Finland (utöver frivilligkårens materiel) bland annat 131 000 gevär med 42 miljoner patroner, 132 fältkanoner, 100 luftvärnspjäser, 85 pansarvärnspjäser med 256 000 granater och 8 flygplan.
Senast redigerad av torson68 2020-02-12 kl. 22:58.
Citera
2020-02-12, 22:52
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janHels

Sverige försökte hårt att sälja deras JAS 39 och Wallenberg försökte till och med utpressa finlands försvarsminister. Då Finlands president hörde om utpressningsförsök blev han jävligt förbannad och sa att svenskar kan vi aldrig lita på. Då svenskarna hörde att vi hade valt Hornet meddelade de att beslutet kan påverka försvarssamarbete negativt i framtiden.

Lite oftopic.., men jag har inte hört talas om det där.

Har du någon källa på det ?
Citera
2020-02-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Lite oftopic.., men jag har inte hört talas om det där.

Har du någon källa på det ?

Det är helt möjligt att jag minns fel och det där är någonting presidenten sa då Sverige lämnade EU ansökan utan att informera Finland. Men det är en allmän fakta att fast pressen var hårt då alla ville sälja deras plan var Svenskarna fräckaste av alla och Wallenberg satte finlands Försvarsministern i ett litet rum för att skälla och hota med att frysa handeln med Finland. Man har skrivit om det i tidningar. Du kan försöka googla om Rehn och Wallenberg.

I en bok "Vakauden kaipuu: Kylmän sodan loppu ja Suomi" berättas det att svenskarna meddelade att Hornetbeslutet leder till att säkerhetspolitisk samarbetet bryter med finland. Presidenten hörde det och kommenterade att han kommer inte ihåg att vi skulle ha haft någon samarbete av betydelse med sverige och att han ser inte någonting sådant i kort sikt.

De här är förstås gamla saker, finland köper ganska mycket fråm SAAB och relationer är bra. Ändå tror jag inte att finnar har särskilt stora förhoppningar angående samarbetet med sverige men man går so djupt som är pragmatiskt.
Citera
2020-02-12, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Men du menar att Gripen kommer att flyga då?
Absolut då det är ett bättre flygplan men det behöver inte vara E varianten då men eftersom det lättare kan uppdateras så kanske
Citera
2020-02-13, 00:02
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:

Hur förklarar du Finlands främsta jaktplan under WWII?
Första batchen om sex plan levererades i februari 1940.
(US) Brewster F2A-1/2 Buffalo = (Fi) Brewster 239 (46st) 1941 - 1945, scoring 477 kills 19 lost. killing ratio 26/1 Brewster.

Det fanns en mängd saker där US hade ett finger med i spelet, levererade reservdelar, motorer, vapen, vi hade ingenting av värde att ge Finland vad gällde vapen utan tvärtom att vi fick del av modern teknik via Finland.
Tyskland tog redigt betalt för tyskt, överpris, fram tills 1943 då det stod klart att dem höll på att förlora.
Citera
2020-02-13, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Att du attackerar vad för ord man använder när du klart och tydligt förstår vad jag menar visar bara på att du vet att du har fel. tar bort det från citatet för det tar bara plats.

Men ja det finns olika utförande på samma grunddesign vilket gör dom olika känsliga för att saker sugs in i en motor. Gå in och kolla på den engelska wikiartikeln och kolla det finns flertal olika varianter.

Nu finns det inte direkt någon data på vad dom har gjort med just motorn som ska in i gripen mer än kraftökning. Men med tanke på att gripen är menat som ett billigt men bra plan så är det rimligt att anta att det finns en del ändringar gjorda för just mindre underhåll och mer stryktålig. Speciellt när det utvecklas av ett land som har vägbaser.

Man har garanterat inte gjort några större ändringar på F414 för att montera den i Gripen.

F414 är i grunden utvecklad för att vara enkel att underhålla, ha relativt låga kostnader, snabb motorrespons och en hög pålitlighet då den i huvudsak togs fram för amerikanska flottan där man bland annat vill ha ett så enkelt underhåll som möjligt ombord på hangarfartygen. Givetvis så kommer detta på viss bekostnad av prestanda/bränsleförbrukning.

Inga turbofläkt motorer klarar av att suga i sig några större mängder skräp utan att skadas, vart flygplanets luftintag sitter kan dock ha stor inverkan hur lätt motorerna suger i sig skräp på marken.

Sedan heter det faktiskt krigsbaser, inte vägbaser. Normalt sett så består an krigsbas av en riktig landningsbana, flygplansuppställningsplatser och vanliga vägar vilka kan fungera som taxibanor och reservlandningsbanor.
Citera
2020-02-13, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Hur förklarar du Finlands främsta jaktplan under WWII?
Första batchen om sex plan levererades i februari 1940.
(US) Brewster F2A-1/2 Buffalo = (Fi) Brewster 239 (46st) 1941 - 1945, scoring 477 kills 19 lost. killing ratio 26/1 Brewster.

Det fanns en mängd saker där US hade ett finger med i spelet, levererade reservdelar, motorer, vapen, vi hade ingenting av värde att ge Finland vad gällde vapen utan tvärtom att vi fick del av modern teknik via Finland.
Tyskland tog redigt betalt för tyskt, överpris, fram tills 1943 då det stod klart att dem höll på att förlora.

Jag har förstått att Finland betalade (dyrt) för de där Brewster och de sammanställdes i Trollhättan. Finnar hade många smeknamn till Brewster som den flygande öltunnan och rumpa-Valter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in