2020-02-12, 17:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Nu har det varit en hel del diskussion om vägbaser. På vägbaser är landningsbanan samtidigt en rullbana.

Att bomba sönder banor är en relativt dålig åtgärd eftersom de verkligen kan fixas snabbt, och att använda kryssningsrobotar för det är en särskilt dålig ide, då kostnad per verkan är särskilt dålig.

Och sedan är vägbaserna bara en sekundär förmåga. Före vägbaser skulle planen cirkuleras på ett antal av de civila flygplatserna i Finland.

---------

Generellt borde det vara obligatoriskt att läsa
https://www.defmin.fi/sv/forvaltningsomrade/projekt_for_utvecklande_av_den_strategiska_kapacit eten/hx-jaktplansprojektet
före man postar i tråden. Så mycket tönteri som finns i denna tråd har jag sällan sett.

Mera info finns på
engelska https://www.defmin.fi/en/administrative_branch/strategic_capability_projects/hx_fighter_program
och mest på finska
https://www.defmin.fi/puolustushallinto/strategiset_suorituskykyhankkeet/havittajahanke_hx

Helt klart skiljer sig JAS-systemet en smula från de gängse flygsystemen, som ju utgår från att flygplanen baseras på etablerade flygplatser, med service och underhåll tillgängligt. "Vägbaser" är ju ett litet trubbigt koncept om man tänker "vanlig sketen landsväg", för mig veterligen var det svenska vägbassystemet väl förberett och mer i linje med färdiga flygfält, om än med planen utspridda över stor yta och med redundanta start- landnings- och rullbanor - som i fred givetvis var... vägar.

Jag är dock övertygad om att robusthet, enkel klargöring och förmåga att snabbt tanka och ladda värderas rätt av det finska försvaret.
Citera
2020-02-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Skulle Gripens F414 vara mer okänslig?
Att du attackerar vad för ord man använder när du klart och tydligt förstår vad jag menar visar bara på att du vet att du har fel. tar bort det från citatet för det tar bara plats.

Men ja det finns olika utförande på samma grunddesign vilket gör dom olika känsliga för att saker sugs in i en motor. Gå in och kolla på den engelska wikiartikeln och kolla det finns flertal olika varianter.

Nu finns det inte direkt någon data på vad dom har gjort med just motorn som ska in i gripen mer än kraftökning. Men med tanke på att gripen är menat som ett billigt men bra plan så är det rimligt att anta att det finns en del ändringar gjorda för just mindre underhåll och mer stryktålig. Speciellt när det utvecklas av ett land som har vägbaser.
Citera
2020-02-12, 17:21
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Värt att nämna är att Sverige och Finland kommer att utföra ett starkare militärt samarbete i framtiden.
Huruvida detta kommer att påverka Finlands val av stridsflygplan låter jag vara osagt.

Man kan ju såklart hoppas på att Finnarna väljer Gripen framför F-35 och det hade gett båda nationerna en hel del fördelar. Men visst har valet av F-35 sina fördelar också, det hade väl kanske varit rätt förvirrande för Ryssen att en hel drös med olika plan flygandes i närheten av deras territorium.

https://www.youtube.com/watch?v=b8n-2SCh-Vc

F-35 är det enda planet som är framtids säkrat dom övriga är på utgående så att den svenska dealen är lite som alltid att vi lägger upp en SAAB 93 Monte Carlo endast i ljusblått och erbjuder frikostigt dubbdäck till medan att USA kommer med en Corvette och erbjuder Finland licens till att tillverka vitala komponenter ja kanske hela bilen, full support och en "Joint Venture" länkning till Norge som redan har valt Corvette.

F-35 kommer att vinna kontraktet.
Citera
2020-02-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Om jag var en finsk flygvapengeneral, skulle jag vilja ha JAS eller något jaktplan som kan starta och landa på motorvägar. Om F-35 är koncentrerad till några baser, kan Ryssland ta dem ut med några precisa missilstrejker.
Om det är så viktig så kan de köpa några F-35B.
Citera
2020-02-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Om det är så viktig så kan de köpa några F-35B.
F35B är gjord för att kunna fungera på korta hangarfartyg där harrier har opererat förut. Inte gjord för enkelt underhåll och klara sig på vägbaser. Den kräver ännu mer underhåll än vanliga F35.
Citera
2020-02-12, 18:56
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nej, du är dum i huvudet som inte förstår att Gripen är ett bättre plan på många olika sätt. Då har jag ändå redovisat olika data för dig och ändå kan du inte ta till dig detta.

Med din retorik så kan man alltså lika väl stå still då inget kan springa ifrån en robot.
Jag finner det ointressant att prata med människor som inte kan ta till sig fakta.
Dö!

Finland kommer för övrigt troligen välja F35 då det hela är politik, tyvärr.
Väljer man Gripen får man mer bang for the buck.

Gripen är politik om något, F-35 dealen bygger helt på logik vilket Finland själv uttrycker: https://svenska.yle.fi/artikel/2020/02/10/lockheed-martin-lovar-langtgaende-industriellt-samarbete-om-finland-valjer-f-35
Citera
2020-02-12, 19:07
Avslutad
En fördel med Gripen E är att man inte är lika bunden av hårdvaran för de tekniska systemen. Mer modulärt, och "man kan koda på förmiddagen och flyga på eftermiddagen med helt nya funktioner". Finns inga andra plan som kan göra något liknande. Om du vill ha nya funktioner eller annan layout i f-35 så har du säkert flera års ledtid - om det ens går. Svenskarna är bra på tech.
Och sen är gripen E att jämföra med en ny generation jämfört med C. Bara skalet som är någorlunda lika

Detta hörde jag av en saabanställd så viss bias kan ju finnas

22-0 (något sånt) hörde jag att svenskarna vann med mot norrmännen (f-16 och f-35) sist de var uppe och körde lite dogfighting. Den nya meteor-missilen är tydligen riktigt OP. Detta var ju med 39C.
Citera
2020-02-12, 20:15
Medlem
30Lugers avatar
Finland har en tradition av se till effekt versus kostnader när det gäller försvaret. De har varit mycket pragmatiska. Och de har en värnpliktsarmé. Detta talar i mina ögon för Gripen som är konstruerad för underhåll av värnpliktiga och har lägre driftskostnader än F35 och ändå levererar bra prestanda. SAABs erbjudande med radarspaningsflugplan och teknikdelning är nog också bra liksom moduläriteten i Gripens IT-system. F35 har sina fördelar med stealth och USAs kapacitet. Och så har vi politiska dimensioner.

Det har anförts att det är tryggare att luta sig mot USA än mot Sverige. Generellt är jag böjd att hålla med men vi har även sett hur USA övergav sina kurdiska allierade i Syrien. Också under Obama vände man ryggen till bundsförvanter i samband med den arabiska våren. USA agerar alltså inte helt förutsägbart och hur USA agerar beror på den sittande administrationen. Jag vill därför ifrågasätta med vilken säkerhet Finland kan räkna med amerikanskt stöd om t.ex 15 år bara för att man flyger ett amerikanskt flygplan.
Citera
2020-02-12, 20:37
Medlem
I första hand JAS och i andra hand något annat icke-amerikanskt må vara de bästa alternativen för Finland för att inte öka spänningarna med Ryssland.
Citera
2020-02-12, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
22-0 (något sånt) hörde jag att svenskarna vann med mot norrmännen (f-16 och f-35) sist de var uppe och körde lite dogfighting. Den nya meteor-missilen är tydligen riktigt OP. Detta var ju med 39C.
Meteor används väl för BVR, Iris-T är avsedd för dogfight.
Citera
2020-02-12, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Gripen testas för fullt i Tammerfors, hotellet kryllar av Gripen piloter samt civilanställda.
Varför har Gripen varit i Tammerfors? HX-utvärderingen slutfördes väl förra veckan?
Citera
2020-02-12, 20:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30Luger
Finland har en tradition av se till effekt versus kostnader när det gäller försvaret. De har varit mycket pragmatiska. Och de har en värnpliktsarmé. Detta talar i mina ögon för Gripen som är konstruerad för underhåll av värnpliktiga och har lägre driftskostnader än F35 och ändå levererar bra prestanda. SAABs erbjudande med radarspaningsflugplan och teknikdelning är nog också bra liksom moduläriteten i Gripens IT-system. F35 har sina fördelar med stealth och USAs kapacitet. Och så har vi politiska dimensioner.

Det har anförts att det är tryggare att luta sig mot USA än mot Sverige. Generellt är jag böjd att hålla med men vi har även sett hur USA övergav sina kurdiska allierade i Syrien. Också under Obama vände man ryggen till bundsförvanter i samband med den arabiska våren. USA agerar alltså inte helt förutsägbart och hur USA agerar beror på den sittande administrationen. Jag vill därför ifrågasätta med vilken säkerhet Finland kan räkna med amerikanskt stöd om t.ex 15 år bara för att man flyger ett amerikanskt flygplan.

Otryggheten när det gäller USA är strukturell, medan otryggheten med Sverige möjligen är teknisk. Båda länderna (Sverige mer än USA, vågar jag påstå) är välvilligt sinnade gentemot Finland, i USA:s fall sedan VK2 slutade.

Det har förekommit ren desinformation i tråden, särskilt avseende hur USA stöttade Finland under VK2 medan Sverige svek. Den som är historielös kan ju få för sig att detta stämmer, men det gör det inte. (Hint, fundera på hur Finland manövrerade under sina båda krig, och mot vem, så förstår man varför USA inte stöttade Finland, då. I vinterkriget var USA neutrala med de begränsningar som gällde, under fortsättningskriget var man allierade med Sovjet och kunde givetvis inte stödja Finland.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in