2020-02-12, 20:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det pratas om att 80% av världens befolkning riskerar att bli smittade, det skulle innebära över 30 miljoner döda.

Ingen fara på taket i så fall, mänskligheten överlever, 30 miljoner är som en nål i en höstack. Naturligt bortfall, så ser processen ut, naturligt, lever man kan man dö.

Här kan du få 30 miljoner visualiserat.

https://youtu.be/LPjzfGChGlE
Citera
2020-02-12, 20:34
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Nu har vi en kur!! Bara ut och får fatt i en ko.

https://moneymaven.io/mishtalk/economics/india-s-leaders-claim-drinking-cow-urine-will-cure-the-coronavirus-6YI-eD9GQU-adQ9ZHVblQg

Det är ju väldigt effektivt att smörja sig med koskit när man går ut. Stanken håller garanterat alla smittade långt borta 🙂
Citera
2020-02-12, 20:35
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Ingen fara på taket i så fall, mänskligheten överlever, 30 miljoner är som en nål i en höstack. Naturligt bortfall, så ser processen ut, naturligt, lever man kan man dö.

Här kan du få 30 miljoner visualiserat.

https://youtu.be/LPjzfGChGlE
Jag antar att du förstår att 30 miljoner döda drabbar fler än enbart de som dör?
Citera
2020-02-12, 20:36
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
TAD2 räknar antal döda genom antal smittade; Omtanke räknar antal döda genom antal avslutade fall. Omtanke gör dock inte den nödvändiga utbrytningen av Hubei ur statistiken.

Helt korrekt. Varför skulle jag vilja göra en utbrytning av Hubei i beräkningen, för att siffrorna blir lättare att smälta då och oroar folk mindre? Som att göra en beräkning av antalet hajattacker i världen och bara räkna de i badkar, pooler, insjöar och eventuellt floder men undanta haven.

Hjälp mig att förstå varför det blir en bättre uträkning?
Citera
2020-02-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Extrapolerat till Sverige så är dödligheten 0%.
Visst förstår du varför din omräkning inte är relevant?

45211 smittade World wide, 1118 döda. Dödlighet beräknat på kända siffror 2.47%

Räknar du ut de som antingen dött (1118) eller tillfrisknat (4865) så får du en dödlighet på 19%

Någonstans i spannet där mellan de siffrorna kommer det slutligen att hamna. Det är inte vidare svårt att räkna ut. Dödligheten för Ebola ser också väldigt olika ut, får du vården i djungeln eller i ett toppmodernt sjukhus i ett I-land? Vet du varför man inte beräknar dödligheten av Ebola baserat på antalet sjuka i Sverige?

Det har jag motiverat flera gånger. Andelen smittade i Hubei är långt större än de rapporterade fallen som är sjukhusvårdade. En korrekt epidemiologisk uträkning måste basera sig på ett slumpmässigt urval av de smittade. Därför är siffrorna utanför Hubei säkrare.
Citera
2020-02-12, 20:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Gör du dig till nu eller är det verkligen så att du inte förstår?

Om inga fler dör nu så hamnar vi på 2.47% beräknat på antalet smittade totalt. Fortsätter dödstalen och antalet tillfrisknade i samma takt som nu så hamnar dödligheten på 19%.

Här ska du få lite siffror att beräkna.

Antal smittade totalt inklusive döda, nuvarande sjuka och tillfrisknade: 45211
Antal tillfrisknade: 4865
Antal döda: 1118

Mörkersiffror är ovidkommande tills man kan få fram vetenskapliga studier i frågan. Det kommer aldrig att ske i ett kommunistiskt land, så det är bara att glömma. Därför är dessa siffror relevanta.

Räkna lite och återkom sedan, förstår du inte matten så be någon hjälpa dig.

Dödligheten bland konstaterat smittade, den siffran tror jag på, och den kan ändras, men din siffra säger ingenting om dödlighet om du smittas, du borde vara tydlig med det.

Det handlar inte om matematik, det handlar om hur du redovisar resultatet.
Senast redigerad av OY 2020-02-12 kl. 20:42.
Citera
2020-02-12, 20:40
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det är ju väldigt effektivt att smörja sig med koskit när man går ut. Stanken håller garanterat alla smittade långt borta 🙂

https://www.expressen.se/noje/extra/david-batras-radsla-utan-anna-kinberg-batra/

"Komikern David Batra lämnade familjen i några veckor för att hitta sina rötter i Indien i "Världens sämsta indier".

Väl där utsattes han för flera obehagliga upplevelser. Bland annat blev han instruerad i kamasutrasex av en gammal farbror och tvingades dricka kokiss.

– Sen kokade de den här urinen och så skulle vi dricka det som ett läkemedel, säger David Batra."

Då är han ju redan vaccinerad mot corona.
Citera
2020-02-12, 20:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag antar att du förstår att 30 miljoner döda drabbar fler än enbart de som dör?

Ja då, jag förstår mycket väl, död och sjukdom drabbar oss alla någon gång, direkt eller indirekt, vad vill du försöka övertyga oss om?
Citera
2020-02-12, 20:41
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Kineserna är verkligen sugna på att fortsätta äta kryp, trots coronavirus och förbud mot wet markets verkar business fortgå som vanligt (om än med lite smusslande). Ormar, råttor och fladdermöss tycks vara riktiga delikatesser med tanke på situationen.

Rats...fräscht. Minns fortfarande den där jävla instagramvideon som någon tjomme postade där en kines tuggade av huvudet på en färsk, död råtta. Bland det vidrigaste jag sett.
Citera
2020-02-12, 20:47
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det har jag motiverat flera gånger. Andelen smittade i Hubei är långt större än de rapporterade fallen som är sjukhusvårdade. En korrekt epidemiologisk uträkning måste basera sig på ett slumpmässigt urval av de smittade. Därför är siffrorna utanför Hubei säkrare.

Säkrare? Ja det är säkrare och oerhört mycket bättre för Kina om vi tittar på det som inte skadar landet. Kan du ge mig en källa på liknande uträkningar som är officiellt vedertagna när det gäller andra sjukdomar, där man tar bort epicentrum av ett utbrott?
Statistik är ofta rena fabler då man kan välja vad man vill visa genom att välja ett urval som passar ens önskade effekt.
Citera
2020-02-12, 20:48
Medlem
Xehkes avatar
Det kinesiska paret i Frankrike har blivit friskförklarade och utskrivna från sjukhuset.

https://www.lefigaro.fr/sciences/2020/02/12/01008-20200212LIVWWW00001-en-direct-coronavirus-chine-epidemie-oms-mercredi-12-fevrier.php
Citera
2020-02-12, 20:52
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Det kinesiska paret i Frankrike har blivit friskförklarade och utskrivna från sjukhuset.

https://www.lefigaro.fr/sciences/2020/02/12/01008-20200212LIVWWW00001-en-direct-coronavirus-chine-epidemie-oms-mercredi-12-fevrier.php

Tre till döda i Kina, antagligen redan kremerade.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in