2020-02-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det pratas om att 80% av världens befolkning riskerar att bli smittade, det skulle innebära över 30 miljoner döda.

Man trodde det när SARS härjade också, men så blev det inte.
Citera
2020-02-12, 20:17
Medlem
Lugnochros avatar
Har haft en tanke på just kineser och deras Wetmarket. Tror inte detta fenomen skulle ha funkat i Skandinavien. Hade jag sett någon på en "loppis" hålla upp en katt med en stång i halsen som har en klo för att hålla fast katten så han kan avliva den hade jag gått fram och klappat till personen.
Så fattigdom eller inte.
Inte fan skulle jag börja plåga katter och hundar, eller något annat djur för den delen bara för att jag ska överleva. Kan tänka mig ett snabbt avlivningssätt när hunger börjar bli för jobbig. Känns som karma. De om inte tyckte om det skulle ha satt ner foten så hade inte dessa marknader funnits.
Citera
2020-02-12, 20:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
TAD2 räknar antal döda genom antal smittade; Omtanke räknar antal döda genom antal avslutade fall. Omtanke gör dock inte den nödvändiga utbrytningen av Hubei ur statistiken.

Tack, en rimlig förklaring tycker jag.

Jag misstänkte att det var ett tankefel som låg bakom Omtankes resultat .

Frågan är bara varför man slår folk i huvudet med sådana beräkningar, vad är syftet?
Citera
2020-02-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Fifth column-aktörer kan man inte lita 100 på vare dig när det gäller Ryssland eller Kina.

Hörde på ekot idag om en ung italienare som var kvar i Wuhan frivilligt.
Det var kväll i Kina och han satt mest inne om dagarna.
Han telefonintervjuades i sändningen.
Han sade att det mesta av medias rapportering var överdriven. Han hade inga planer på att resa ut ur staden.
Vän av ordning kan peka på att är det nog lite svårt att lämna Wuhan på eget bevåg just nu.🤨

Fast Italien har erbjudit honom evakuering flera gånger.

Andrea Camotti heter han visst och verkar vara vid gott mod.

Frågan är om han är en idiot eller vet någonting vi inte vet.

Bonfanti var det visst.
Citera
2020-02-12, 20:22
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Dödlighet i Hubei: 3,2 %
Dödlighet i Kina exkl Hubei: 0,4 %
Dödlighet utanför Kina+Hong Kong: 0,2 %
Dödlighet beräknad på smittade i evakuerade Japaner från Hubei och extrapolerat till det verkliga antalet smittade i Hubei: 0,3-0,6 %

Alltså dödligheten kommer att hamna under 1 % och sannolikt närmare 0,5 %.

Extrapolerat till Sverige så är dödligheten 0%.
Visst förstår du varför din omräkning inte är relevant?

45211 smittade World wide, 1118 döda. Dödlighet beräknat på kända siffror 2.47%

Räknar du ut de som antingen dött (1118) eller tillfrisknat (4865) så får du en dödlighet på 19%

Någonstans i spannet där mellan de siffrorna kommer det slutligen att hamna. Det är inte vidare svårt att räkna ut. Dödligheten för Ebola ser också väldigt olika ut, får du vården i djungeln eller i ett toppmodernt sjukhus i ett I-land? Vet du varför man inte beräknar dödligheten av Ebola baserat på antalet sjuka i Sverige?
Citera
2020-02-12, 20:24
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Har haft en tanke på just kineser och deras Wetmarket. Tror inte detta fenomen skulle ha funkat i Skandinavien. Hade jag sett någon på en "loppis" hålla upp en katt med en stång i halsen som har en klo för att hålla fast katten så han kan avliva den hade jag gått fram och klappat till personen.
Så fattigdom eller inte.
Inte fan skulle jag börja plåga katter och hundar, eller något annat djur för den delen bara för att jag ska överleva. Kan tänka mig ett snabbt avlivningssätt när hunger börjar bli för jobbig. Känns som karma. De om inte tyckte om det skulle ha satt ner foten så hade inte dessa marknader funnits.

Precis, Det här är gudomligt ingripande. Kineserna har gått för långt i sin djurplågerifetish och nu har herren beslutat att slå tillbaka på eländet. Gud är förlåtande men bara om man försöker bättra sig, Kineserna har uppenbarligen ingen som helst empati i kroppen och nu har han fått nog. Må likhögarna klättra till skyarna, Domens dag för djurplågarfetishterna äro här. Halleluja, Gud är god.
Citera
2020-02-12, 20:27
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Så fattigdom eller inte.
Kineserna är verkligen sugna på att fortsätta äta kryp, trots coronavirus och förbud mot wet markets verkar business fortgå som vanligt (om än med lite smusslande). Ormar, råttor och fladdermöss tycks vara riktiga delikatesser med tanke på situationen.
Citat:
”Chinese food vendors 'are STILL selling live wild animals including rats, badgers and snakes' after the country BANNED the trade following the coronavirus outbreak.”

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7951885/Chinese-markets-selling-wild-animals-amid-coronavirus-outbreak.html

Citera
2020-02-12, 20:29
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Precis, Det här är gudomligt ingripande. Kineserna har gått för långt i sin djurplågerifetish och nu har herren beslutat att slå tillbaka på eländet. Gud är förlåtande men bara om man försöker bättra sig, Kineserna har uppenbarligen ingen som helst empati i kroppen och nu har han fått nog. Må likhögarna klättra till skyarna, Domens dag för djurplågarfetishterna äro här. Halleluja, Gud är god.
Är inte religiös men tycker detta borde bli allmän information.
Citera
2020-02-12, 20:30
Medlem
Lyzzas avatar
Nu har vi en kur!! Bara ut och får fatt i en ko.

https://moneymaven.io/mishtalk/economics/india-s-leaders-claim-drinking-cow-urine-will-cure-the-coronavirus-6YI-eD9GQU-adQ9ZHVblQg
Citera
2020-02-12, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hittills har vi klarat oss bra, Sett till folkmängd så kanske vi har betydligt färre fall ön UK, exempekvis,

Nu är jag absolut ingen epidemiolog men TAD2 verkar ha koll på den biten och jag förväntar mig att bli rättade av den personen.

Tittar man på historiska resemönster så borde England riskera att få många fler fall än Sverige.

Japan, Thailand, Singapore har också många fall och kom högt upp på listan när man tittar på historiska resemönster.
Citera
2020-02-12, 20:32
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Kineserna är verkligen sugna på att fortsätta äta kryp, trots coronavirus och förbud mot wet markets verkar business fortgå som vanligt (om än med lite smusslande). Ormar, råttor och fladdermöss tycks vara riktiga delikatesser med tanke på situationen.
Skillnaden är väl hur man avlivar djuren. Har själv ätit rostade kackerlackor i Thailand på åttiotalet men de filmerna som finns från wetmarket är så motbjudande så jag... saknar ord.
Citera
2020-02-12, 20:33
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Omtanke citat;

Ska man skratta eller gråta?

Kan någon förklara hur man kan komma fram till så olika resultat?

Gör du dig till nu eller är det verkligen så att du inte förstår?

Om inga fler dör nu så hamnar vi på 2.47% beräknat på antalet smittade totalt. Fortsätter dödstalen och antalet tillfrisknade i samma takt som nu så hamnar dödligheten på 19%.

Här ska du få lite siffror att beräkna.

Antal smittade totalt inklusive döda, nuvarande sjuka och tillfrisknade: 45211
Antal tillfrisknade: 4865
Antal döda: 1118

Mörkersiffror är ovidkommande tills man kan få fram vetenskapliga studier i frågan. Det kommer aldrig att ske i ett kommunistiskt land, så det är bara att glömma. Därför är dessa siffror relevanta.

Räkna lite och återkom sedan, förstår du inte matten så be någon hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in