2020-02-12, 18:47
Medlem
Grollarens avatar
Jag har ju postat ett inlägg om att Kina har ändrat definitionen på vad ett Coronavirusfall egentligen är för att få ner siffrorna.
Alla som är testade positivt för coronavirus, men inte har några symptom ska inte längre räknas in i den officiella statistiken.

Naturligtvis var det bara fake news och hittepå härinne. Idag sitter alla och är så glada för att siffrorna går ner.
Ja jösses.

Här kommer iallafall två ytterligare källor till påståendet.

https://www.forexlive.com/news/!/icymi-china-is-reported-to-have-changed-its-definition-of-confirmed-cases-20200211

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3874490
Citera
2020-02-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är nog troligt. Enlig den första rapporten hade 66% av de smittade i den första kohorten man undersökte varit i kontakt med marknaden i Wuhan:
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

Ja! De som säljer djur till marknader är väldigt fattiga bönder som inte har något att skörda. De lever i väldigt små samhällen utanför städerna. De är ute på natten och fångar djur. En del äter de själva, en del använder de till avling, en del går till marknaden. Burarna är så små att djuren kliver på varandra, och man förvarar inte dessa skilda. För att spara pengar ger man dessa djur en föda som inte hade varit tillåten i Sverige. Det är en sjuk industri.
Citera
2020-02-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Ja för att kärnan är så liten så den kan dröjja sig kvar upp till två timmar i luften efter att någon har hostat, och för att den ansamlas i luftstrupen och retar fram en hostning hos de infekterade.

Ganska snarlikt 2019-nCov med andra ord.

Bara det att 2019-nCov inte framkallar hostningar hos alla, den är lömskare än så.
Du tycker Corona och mässlingvirus är lika? På vilka punkter då?
Citera
2020-02-12, 18:50
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Jo. Jag har sett dem. Tror de är legitima. Jämfört med dig som " vet " att de är legitima. Finns en skillnad. När detta är över och intresse finns kan du läsa på om kalla kriget och andra världskriget. Finns ett stort antal "sanna" källor. Ändå är de så olika. Det som publiceras i dagsläget är illa nog.

Jag har inte hävdat att jag vet. Jag skrev t o m i mitt svar till Oy att det går inte att verifiera äktheten av uppgifter som läcker från Kina. Kanske du eller någon annan kan men jag kan inte. Jag gör efter bästa förmåga sedan är det upp till var och att scrolla eller försöka verifiera äktheten.
Citera
2020-02-12, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Ja! De som säljer djur till marknader är väldigt fattiga bönder som inte har något att skörda. De lever i väldigt små samhällen utanför städerna. De är ute på natten och fångar djur. En del äter de själva, en del använder de till avling, en del går till marknaden. Burarna är så små att djuren kliver på varandra, och man förvarar inte dessa skilda. För att spara pengar ger man dessa djur en föda som inte hade varit tillåten i Sverige. Det är en sjuk industri.
Som så många gånger tidigare är fattigdom drivkraften för annat elände!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja vi har nog inte så många ECMOS i Sverige. Jag skulle tippa att vi har en eller två i en stad av Västerås och samma för motsvarande städer. (Universitetsjukhus).

Det här med ECMOs kommer ofta upp i tråden. Jag gjorde lite snabb research och det enda jag hittade var från 2009. Kan tänka mig att vi har något högre kapacitet idag än då (efter svininfluensan etc) och att utvecklingen gått framåt. Men 2009 hade vi en maxkapacitet på 35 ECMOs för hela riket. Ni kan ju själva föreställa er katastrofen när ett hundratusental är insjuknade samtidigt och några procent av dessa behöver ECMO.

Källa:https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2009/11/landets-ecmo-beredskap-ar-god/
Citera
Medlem
fyras avatar
Hur räknar man ut hur stor % dödlighet det är på ett virus egentligen? För såhär en månad senare så är det ju 20% döda och 80% som blivit friskförklarade. Av 6183. Rimligtvis så borde man också kategorisera typen av personer som har dött efter ålder och underliggande sjukdom och få en generell siffra? Eller är det möjligtvis för tidigt att avgöra då det tar längre tid att bli frisk än att dö från sjukdomen?
Citera
2020-02-12, 18:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vet också att det är svårt att verifiera äktheten i information som påstås komma från Kina.

Kan vi då enas om att telefonsamtalet än så länge bör betraktas som misstänkt äkta, men ännu ej bekräftat .

Således ingenting att fästa någon större vikt vid, men något man bör undersöka innan man lanserar det som äkta?

Du kan se mitt svar till lungnochro
Citera
2020-02-12, 18:53
Medlem
Sharm0tas avatar
Intressant! Jag har under hela coronaperioden undrat hur de som tvingas möta eventuella smittspridare egentligen mår när de jobbar, tydligen inte så ”tiptop”.

Citat:
”Två poliser anmäler risk för corona efter gränskontroll”

En av poliserna skriver i sin anmälan:

l samband med gränskontroll, skulle jag tillsammans med (den andra polisen) möta upp 12 stycken passagerare som ankom från Wuhan. Det har förekommit coronavirus där och därför kan det i senare skede visa sig att jag också kan ha blivit smittad. Jag kontrollerade att det var de på passen samt att jag stämplade in en av passagerama som uppvisat kinesiskt pass”.

Den andra polisen skriver:
”Ingen av personerna ombord visade några symptom, men efter samtal med yttre befäl samt skyddsombud ansåg (skyddsombudet) att det borde skrivas en LISA om händelsen ifall att någon ombord på flyget bar på smittan”.

https://www.expressen.se/nyheter/tva-poliser-anmaler-risk-for-corona-efter-granskontroll/
Citera
2020-02-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Det här med ECMOs kommer ofta upp i tråden. Jag gjorde lite snabb research och det enda jag hittade var från 2009. Kan tänka mig att vi har något högre kapacitet idag än då (efter svininfluensan etc) och att utvecklingen gått framåt. Men 2009 hade vi en maxkapacitet på 35 ECMOs för hela riket. Ni kan ju själva föreställa er katastrofen när ett hundratusental är insjuknade samtidigt och några procent av dessa behöver ECMO.

Källa:https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2009/11/landets-ecmo-beredskap-ar-god/
Jo pecis. Jag har erinrat mig nu att jag läste den där artikeln. Problemet är nog att det inte finns sjuksköterskor som kan ta hand om ECMO-vården i större utsträckning i dag heller.

OM vi får en epidemi av 2019-nCoV med samma allvarliga förlopp som vi nu ser kommer det att skörda många liv.
Citera
2020-02-12, 18:55
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har inte hävdat att jag vet. Jag skrev t o m i mitt svar till Oy att det går inte att verifiera äktheten av uppgifter som läcker från Kina. Kanske du eller någon annan kan men jag kan inte. Jag gör efter bästa förmåga sedan är det upp till var och att scrolla eller försöka verifiera äktheten.
Men ändå tycker du att man ska bistå dessa ekonomiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du och ni andra kan gärna vara med och stötta dessa medborgarjournalisterna

https://petitions.whitehouse.gov/petition/save-independent-reporter-chen-qiushi-and-brave-wuhan-citizen-fang-bin
Citera
2020-02-12, 18:56
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh

I en rapport där man gick igenom 138 patienter som behövt söka sjukvård så behövde 4 av dessa till slut ECMO.

Nu är mörkertalet stort angående hur många som faktiskt dragit på sig smittan (och inte behöver söka vård för man är lite hängig) men platserna fylls upp ganska fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in