2020-02-11, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Mortaliteten avstannar ju aldrig tvärt för någon allvarlig sjukdom. Om en procentuell andel avlider så kommer ju den trenden att fortsätta så länge det finns en större bas av smiittade.

Kvoten avlidna i relation till smittade tycks inte ha ökat vad vi vet ännu.

Det är ju just det den har gjort..antalet nya dödsfall per dag ökar mer än antalet nya fall.

Fortsätter trenden hamnar man på 7% CFR. I Hubei, Kina, rent statistiskt, skall väl tilläggas.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-02-11 kl. 10:32.
Citera
2020-02-11, 10:29
Medlem
"Editors’ note, January 2020: Many stories have promoted an unverified theory that the Wuhan lab discussed in this article played a role in the coronavirus outbreak that began in December 2019. Nature knows of no evidence that this is true; scientists believe the most likely source of the coronavirus to be an animal market."

https://www.nature.com/news/inside-the-chinese-lab-poised-to-study-world-s-most-dangerous-pathogens-1.21487
Citera
2020-02-11, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Läste vad en kinesisk läkare skrev och han påstod att ECMO räddar en del liv men bara finns på riktiga sjukhus. Dvs alla smittade i Hubei får inte tillgång till detta.

Även på riktiga sjukhus är denna utrustning ovanlig. Inte ens alla sjukhus som har tillgång till detta.
Citera
2020-02-11, 10:34
Medlem
Både jag och sambon har blivit sjuka av något. Konstiga symtom ingen av oss haft förut. Hosta, täppt näsa och en konstig känsla när man andas. Något höjd feber.
Inte likt förkylning eller vanlig influensa. Pågått flera dagar men blir varken bättre eller sämre.

Någon postade förut en länk med sjukdomsförloppet för Corona. Någon som kan länka igen?

Säkert ingen fara men lite fundersam blir man.
Citera
2020-02-11, 10:36
Medlem
Citat:
Om man är svårt sjuk brukar man åka till sjukhuset. Om man känner lätta symptom brukar man ofta inte göra det. Det är inte positivt att folk inte söker vård om dom har viruset, men sannolikt är det så.

Du får spekulera bäst du vill, jag kan inte göra kalkyler av gissningar så jag håller mig till vad siffrorna visar.
Citera
2020-02-11, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Är de 100 procent på det? Har du något vetenskaplig artikel eller källa? Jag har nu hört Fladdermus, orm, Myrkott och det allra bästa ett Labb. Så jag skulle vilja vara glad om du hade en källa. Jag gissar att forskarna säger på vanlig svenska möjligen, kanske eller vi tror att det är en Myrkott sen har någon tolkat det som att det 100 procent säkert.
Det finns en icke peer-reviewed article om detta. Viruset har först kommit från fladdermus till myrkott sedan till människa. Morgonepisoden på John Campbells youtube-kanal nämner detta, annars kan du googla efter papperet här i tråden, det har nämnts några gånger.
Citera
2020-02-11, 10:38
Medlem
Citat:
Om man är svårt sjuk brukar man åka till sjukhuset. Om man känner lätta symptom brukar man ofta inte göra det. Det är inte positivt att folk inte söker vård om dom har viruset, men sannolikt är det så.

Så om du var i wuhan nu och fick lite snuva och hosta hade du åkt till sjukhuset då och riskerat att få smittan på riktigt?

edit:att riskeras hamna i idrotsshallarna där alla är sjuka men inte testade för det ej finns kits
Senast redigerad av VainPain 2020-02-11 kl. 10:40. Anledning: mer text
Citera
2020-02-11, 10:40
Medlem
Kan detta handla om Corona?

Citat:
close
10:35Michael Toll
Vårdcentral utryms på grund av smittolarm
En vårdcentral i Järna har stängts med omedelbar verkan.

Detta på grund av smittorisk, enligt uppgifter till Aftonbladet.

– Jag låg och vilade på en brits när personal kom in och sa att jag omdelbart måste lämna lokalen, säger en person till Aftonbladet.

Personalen hade inte tid att närmare gå in på vad det handlade om.

– “Du måste ut, alla måste ut”, skrek de bara, säger personen.

Även ett intilliggande apotek har stängt tillfälligt.

Järna

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e42755dbae966001860e01d
Citera
2020-02-11, 10:41
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Johan Croneman: Vem tröttnade först på coronaviruset – allmänheten eller medierna?
https://www.dn.se/kultur-noje/johan-croneman-vem-trottnade-forst-pa-coronaviruset-allmanheten-eller-medierna/

Ja, det är lite fascinerande hur media tog sig an detta.

Man kan ju bara spekulera, men spontant tänker jag att redaktionerna hade väntat sig en större spridning globalt och i snabbare takt - varpå medierapporteringen skulle leva i symbios med den ökade spridningen i väst.

Men det blev inte på det viset. Den dramaturgiska historien uteblev. I alla fall hittills.

Är jag helt fel ute i min spekulation utifrån Cronemans krönika?

I övrigt tycker jag ändå P1 belyser viruset bredast av alla.
Citera
2020-02-11, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast

Verkar misstämkt. Eller någon annan farlig sjukdom, exempelvis ebola...
Citera
2020-02-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast

Man undrar ju vad som orsakat sådan panik?
Citera
2020-02-11, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Både jag och sambon har blivit sjuka av något. Konstiga symtom ingen av oss haft förut. Hosta, täppt näsa och en konstig känsla när man andas. Något höjd feber.
Inte likt förkylning eller vanlig influensa. Pågått flera dagar men blir varken bättre eller sämre.

Någon postade förut en länk med sjukdomsförloppet för Corona. Någon som kan länka igen?

Säkert ingen fara men lite fundersam blir man.

Feber, trötthet, torrhosta är de vanligaste symptomen i nämnd ordning.

https://www.youtube.com/watch?v=sjTpd8KzUn0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in