Citat:
Ursprungligen postat av
Stockholmsjevel
Må vara ensam i åsikten att reklamfilmen var bra och från SAS perspektiv genomtänkt. Den förnekar oss inte skandinavisk kultur utan som jag ser det lyfter den fram ett arv vi ska vara stolta över.
Hur fan kan man vara så lättkränkta att man går i taket för detta?
Har ni någonsin hört talas om skandinaviska vikingar? Vad var deras specialitet? Jo att upptäcka världen, andra kulturer och ta med sig kunskap tillbaka.
Det är detta SAS ville lyfta fram även om några lättkränkta dårar rasar och vill hävda att vi skandinaver är inskränkta idioter som inte haft vett att ta till oss det bästa från olika kulturer.
SAS uppmanar oss att resa mer, jäklar vad skumt att ett flygbolag får för sig något sådant. De uppmanar oss att som alltid vara öppna och ta med oss hem nya influenser.
Ingenstans kan jag se att de uppmanar till ökad invandring eller förnekar skandinavisk kultur. Hur fan tänker ni som så uppenbart är förbannade?
Skämms ni över Skandinavien så mycket att ni förnekar vår verkliga kultur? Att våga ta risker och upptäcka nya världar? Tycker ni det är fel att våra förfäder berikat oss med deras upptäckter genom åtminstone tusen år?!
Skäms på en banne! Skäms på er förbannade lärtkränkthet på samma gång. Ni är inte äkta skandinaver, punkt! En äkta skandinav skulle aldrig kränkas av sin stolta historia.
Skulle den inte förneka skandinavisk kultur?
De inleder i klartext:
"What is truly scandinavian?
Absolutly nothing!
Nada!
Niente!
There´s no such thing!
Everything is copied."
Är inte det att förneka?
Hur kan du tala om skandinaviska vikingar. De finns ju inte? There´s no such thing!
Tro inte att jag inte sett videon i sin helhet eller ser en del av det du lyfter fram MEN det är ett uselt sätt att framföra sitt budskap på. Inledningen sätter en tydlig ton. There's no such thing. Everything is copied. Den nedvärderar. Den mästrar, den talar om för en äldre kvinna som vuxit upp här, som har en större känsla för sitt land och sin kultur är reklammakarna att köttbullar är minsann inte svenskt.
I mina ögon förtar det helt det positiva du vill lyfta fram med filmen.
Kan du se detta?