2020-02-12, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Klart pinsam reklamfilm.

Men lite roande att läsa alla patrioter på gränsen till nervsammanbrott som aldrig mer ska flyga med SAS. Jag får väl lite mer benutrymme framöver med andra ord.

Får du mer benutrymme ska du nog oroa dig för flygbolagets framtid.

Dessutom går det inte ihop med flygskam. Ska det vara miljövänligare ska ni packas som sillar när ni flyger.
Citera
2020-02-12, 14:46
Medlem
DannyButtermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det är trenden som råder nu - antinationalism.
Nja, det var trenden för fyra-fem år sedan. Det har vänt nu, därav reaktionerna.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Order flygskam får en helt ny innebörd...
Citera
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Reser nästan aldrig med SAS, men jag har gjort det och det var så typiskt. Ombordpersonal som inte svarade när man sa good bye. Fåntrattar. Det borde ju ha setts som lagom icke-skandinaviskt att prata engelska på planet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBarrel
Häst mot folkgrupp ... klassiker

Häst mot soffgrupp. 👍
Citera
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tack. Finns en och annan här som skulle ha kunnat skriva det utan ironi.
Det finns andra som inte kan läsa, så vi borde lägga in ljudfiler istället för text i forumet så att de också kan hänga med.
Citera
2020-02-12, 14:47
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pampussa
Du spiser mat hva? Hørt om Hydro og kunstgjødsel?

Du menar att aluminiumproduktion och konstgödsel är norska uppfinningar, eller att mat skulle vara en specifik norsk företeelse ?

Rosengren var något på spåret när han kallade Norge den sista sovjetstaten, maken till lättstött folk skall man helt ned till arabiska halvön att finna...

Med det sagt, de norrmän jag känner är ganska utmärkta individer, och jag har faktiskt varit tillsammans med en handfull damer från grannlandet, inget jag ångrar alls. Trevliga, söta och inga man behövt skämmas för när man varit ute och nattminglat.
Citera
2020-02-12, 14:48
Medlem
heriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det är trenden som råder nu - antinationalism.
Ja tyvärr så är väl åtminstone 80 % av Sveriges befolkning globalister och vill som det verkar utplåna den svenska kulturen ! Så jag tror SAS kommer undan detta magplask utan större förluster!
Citera
2020-02-12, 14:48
Medlem
InteSDblivens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJrgk/sa-kapade-hogerpopulistiska-natverk-sas-nya-reklamfilm
Så kapade högerpopulistiska nätverk SAS nya reklamfilm
Flygbolaget stoppade videon om att ”inget är skandinaviskt”
Märkte inte trollfabriken här på flashback själv att den blev trollad?

Detta är är nog den mest episka trollning jag har sett och alla inskränkta rasister och Sverigehatare här på Flashback gick rakt i fällan.

Mer än 1700 inlägg och ingen verkar fattat att det var precis den reaktion som reklammakarna var ute efter.

Man kommer ju lätt att välja att flyga SAS med ett leende framför andra bolag efter denna kupp!
Citera
2020-02-12, 14:49
Medlem
CaligulasTeachers avatar
Citat:
Kampanjens tema om mångfald, internationalisering och kulturarv gör den till ett tacksamt föremål för nätaktivisternas uppmärksamhet. Det menar Sverker Sörlin, idéhistoriker och professor i miljöhistoria vid Kungliga tekniska högskolan.
– Den här typen av ämnen är väldigt enkla måltavlor för nationalistisk och högerpopulistisk kritik, säger han.
– I filmen framförs en bild av de skandinaviska länderna som många på den konservativa högerkanten inte gillar, men den är verklig. Det är verkligheten som stör dessa människor, och därför blir de upprörda.

Är det verkligheten som stör er? Varför skulle det vara höger att vara stolt över sitt arv. De flesta kommunistdikaturer har varit oerhört nationalistiska. Vad skulle Ryssland ha för intresse i det här? Det är ju SAS som står bakom filmen och inte Putin. Eller är det att kritiken uppmärksammas som stör professorn?
Citera
Medlem
Tycker det är lite kul att tillämpa Kübler-Ross-modellen på SAS.

Nu är man någonstans mellan 1 och 2, om några veckor kommer kanske steg 3.

4 och 5 blir den långsiktiga uppbyggnaden av det kundförtroende man nu har tappat.

Citat:
1. Förnekelse. Består i medveten eller omedveten vägran att acceptera verkligheten och fakta. "Läkarna måste ha blandat ihop röntgenbilderna. För två månader sedan syntes ingenting på mammografin". Förnekelse är en försvarsmekanism och vissa människor kan bli låsta i detta skede. Men vanligtvis är det ett tillfälligt och snart övergående försvar. Det ersätts i allmänhet med en ökad medvetenhet om att närstående kommer att finnas kvar efter min död, och att jag kommer att lämna efter mig ett arv i form av ägodelar, immateriella känslor och personer som finns kvar efter döden.

2. Ilska. Det är vanligen stark vrede som bryter den förlamande känslan av chock och den starka försvarsmekanismen förnekelse. "Det är decennier av bitterhet i mitt ruttna äktenskap som gett mig cancer!" Ilska kan manifestera sig på olika sätt. Människor kan vara arga på sig själva, eller på sig själv och andra, eller bara på andra eller mera sällan på något samhällsfenomen. Det är viktigt att förbli fristående och ickedömande när man förhåller sig till en person som upplever ilska på grund av intensiv sorg och förlust.

3. Förhandling. Individen köpslår om huruvida den på något sätt kan skjuta upp eller fördröja döden. Vanligtvis förs förhandlingarna om en förlängd livslängd med en "högre makt" i utbyte mot en reformerad livsstil ("Jag ska bli en bättre människa och lovar att..."). Psykologiskt säger individen: "Jag förstår att jag kommer att dö, men om jag bara kunde göra något för att köpa mig mer tid ..."

4. Depression. Den döende personen börjar bli klart medveten om att döden är nära. På grund av detta kan den döende bli tyst, vägra ta emot besökare och tillbringa en stor del av sin tid med att gråta och sörja. "Jag är så ledsen, varför bry sig om någonting?", "Jag kommer att dö snart, så vad är poängen med någonting alls?" Kübler-Ross rekommenderar inte anhöriga och vänner att försöka muntra upp en person som befinner sig i denna fas. Det är en viktig tid av sörjande som måste bearbetas, och personen gör även tillfälliga utflykter till de tidigare stadierna av ilska och förhandling. Depression kan kallas "genrep inför döden". Depression är en sorts acceptans med stort känslomässigt engagemang. Det är naturligt att känna sorg, ånger, rädsla och osäkerhet när man går igenom detta skede. Till slut visar personen normalt tecken på att ha börjat acceptera situationen.

5. Acceptans. "Hur ska jag och mina närmaste hantera detta?" I detta sista skede börjar individen att komma till rätta med sin dödlighet. Detta steg varar olika länge beroende på personens situation. Människor som ska dö kan nå detta skede långt innan de människor de lämnar efter sig, som måste passera genom sina egna individuella stadier för att hantera sorgen, har hunnit dit.[3]
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Det var det dummaste jag har sett i reklamväg, någonsin. Grunden när man marknadsför en produkt, är ju att visa på vilket sätt produkten är unik. Alla de fördelar, som inte finns någon annanstans. I SAS' fall är produkten de skandinaviska länderna, och upplevelsen som börjar redan på planet.

Men i stället trumpetar SAS ut, att "här finns inget att se eller uppleva, allt är bara kopierat och uppblandat till en grå sörja. Åk till något annat land med något annat flygbolag, som har bevarat en unik kultur. T.ex. Thai Air".

Om jag inte redan hade slutat flyga av miljöskäl, så skulle jag ha bojkottat SAS livet ut efter det här debaclet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in