Citat:
Ursprungligen postat av
Erty0192
Men så ser det väl ut i de flesta länder, man har genom århundraden influerats och byggt samhällen utifrån intryck av andra kulturer.
Givetvis är det så, skandinaver har inte importerat mer av sin kultur än någon annan. Det betyder inte att Skandinavien inte har en egen kultur eller att "absolut inget" är äkta skandinaviskt.
För övrigt ser jag inte hur det är relevant om något är influerat eller inte för huruvida något är äkta. Vi har massor som är influerat utifrån men som vi gjort till vårt eget.
Citat:
Vad är skandinavisk kultur och identitet för dig?
Jag tror att det som retar upp er mest är det faktum att påståendena i reklamen stämmer.
Skandinavisk kultur är egentligen allt som gjort, sagt, skrivits eller skapats av det skandinaviska folket. Om det är något skandinaviska människor typiskt gör så är det skandinavisk kultur, helt enkelt. Och av detta finns det massor.
Jag retar mig inte på de enskilda påståendena i sig, det är sättet det läggs fram på. Först att hävda att "absolut ingenting" är skandinaviskt och sedan trycka upp en radda grejer som vi då har "kopierat" är ett väldigt provocerande sätt att förmedla denna s.k. fakta.