2020-02-12, 13:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Eh nej. Negrer drabbas av hudcancer oftare än vita

Det var det dummaste jag har hört på länge! Negrer drabbas väldigt sällan av hudcancer, just på grund av att det svarta pigmentet skyddar mot UV-strålarna. Det är ju därför de ÄR svarta, för att det är så starkt solsken där i Negerland! De som drabbas oftast är vithyade, rödlätta, rödhåriga och fräkniga nordbor, irländare och skottar... Ett stort problem i Australien, där många härstammar från irländare och skottar.

Eller tänkte du på någon annan form av hudcancer än den man brukar mena när man säger "hudcancer" (malignt melanom), nu?
Citera
2020-02-12, 13:13
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Suck. Det har SPÅRATS till djurmarknaden. Man har alltså funnit viruset bland djuren eller platsen.

Nej Nej, det sades att viruset hade sitt ursprung i djurmarknaden i början, men det vara bara en teori utifrån att det fanns fladdermöss där. Denna teori har sedan motbevisats, när man hittade "patient 0". Utsprunget är således ett annat.
Citera
2020-02-12, 13:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så du hittar bara på om NK? De enda källor som finns är sydkoreansk media. De är ökända att ha fel om NK. I bland har de rätt och i bland har de fel. Det är 50/50. Detta inkluderar även när Sk-säkerhetstjänst sägs vara ursprungskällan.

Vad är din poäng? Att viruset inte finns i NK när det finns flera oberoende källor som påstår det bara för att källorna inte är officiella kommunistkanaler? I en kris när varje dag räknas? Känns som du går satans ärenden här.

Citat:
Och om nu NK har viruset vad ska Sverige göra? Som de redan inte gör.

Till att börja med planera inför en massiv epidemi där armén måste inkallas. Vi kan behöva karantänläger som ex. USA, Ryssland och Kanada redan börjat implementera. Vi behöver se över hur mycket sjukvårdsmateriel som finns och var fler kan införskaffas ifrån nu när få transporter från Kina finns tillgängliga.
Citera
2020-02-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Eller tänkte du på någon annan form av hudcancer än den man brukar mena när man säger "hudcancer" (malignt melanom), nu?

Ja typ. jag vill minnas att det var någon form av hudcancer men cancer vet jag att det är.
Citera
2020-02-12, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej Nej, det sades att viruset hade sitt ursprung i djurmarknaden i början, men det vara bara en teori utifrån att det fanns fladdermöss där. Denna teori har sedan motbevisats, när man hittade "patient 0". Utsprunget är således ett annat.

Bara för att en patient inte fick det därifrån betyder inte att marknaden inte hade det. De har sanerat hela platsen och hittade visst det viruset där.
Citera
2020-02-12, 13:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jaha och varför skulle de befinna sog på sjukhus? Har du inte fattat nåt? Engelsmannen som det pratades om är ex frisk och har redan uttalat sig i media. Personen i Finland är frisk. Det rapporteras bara de som är svårast sjuka från Kina inlagda och blir utskrivna. En person utanför Kina har avlidit. En enda i Filippinetna.

Nej, finländaren anses vara frisk ja men inga av engelsmännen, tyskarna, fransmännen, spanjorerna eller italienarna är friska. Och även om febern kanske försvunnit från några av dem är de antagligen smittospridare fortfarande så det är väldigt sannolikt att de befinner sig på sjukhus.

Det första fallet i USA var alltså en 35 årig man och han behövde sjukvård med syrgas i 4 dagar. Var inte så extremt naiva i det här läget, vi har inte så mycket data att avfärda det här på det sättet ni gör.
Citera
2020-02-12, 13:24
Medlem
Citat:
Det var det dummaste jag har hört på länge! Negrer drabbas väldigt sällan av hudcancer, just på grund av att det svarta pigmentet skyddar mot UV-strålarna. Det är ju därför de ÄR svarta, för att det är så starkt solsken där i Negerland! De som drabbas oftast är vithyade, rödlätta, rödhåriga och fräkniga nordbor, irländare och skottar... Ett stort problem i Australien, där många härstammar från irländare och skottar.

Verkar vara mer vanligt med en variant av en viss typ av basalcellscancer hos svarta, medan malignt melanom definitivt är en större risk hos vita. Genen för den vanligaste typen av solkänslighet förekommer bara hos sådär 3.5% svarta personer i USA. (Har kollat detta på Promethease och jämfört med mitt eget dna)

Jag har en hel del asiatiska gener (troligtvis pga mitt finska ursprung) så jag kanske borde oroa mig lite extra.
Citera
2020-02-12, 13:25
Medlem
Citat:
Suck. Det har SPÅRATS till djurmarknaden. Man har alltså funnit viruset bland djuren eller platsen.
Drygt hälften av den första gruppen av fall kunde bindas till Wet Market. Resten hade smittats utanför. Det första ´fallen man känner till från början av december var inte på Wet Market, denna var stället där viruset kunde få en stor spridning dock.
Citera
2020-02-12, 13:25
Medlem
Cameleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Jo rent teoretiskt är det ju såklart tänktvärt, men med tanke på vilken tät miljö en båt ändå är, och att viruset är luftburet, tror jag effekten av detta blir försumbar i slutändan. De har ju varit där såpass länge så alla borde ha andats varandras luft vid det här laget, och en jämn smittfördelning borde därför uppkommit, enligt ACE2 receptor tabellen, vilket ju faktiskt oxå är vad vi ser.

Intressant är ju hur luftkonditioneringen fungerar på en båt? Det kanske blir en smittspridning i sig?
Citera
2020-02-12, 13:26
Medlem
Citat:

Nej, vissa individer har man funnit från wet market. Men ca 50% har aldrig besökt marknaden i fråga.
Citera
2020-02-12, 13:27
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ja, det där var väldigt dåliga nyheter. Kanske måste man utveckla känsligare test? För jag antar att det är så nu, att virushalten i blodet måste nå en viss nivå (och den stegras ju hela tiden efter smittillfället, tills immunsystemet klarar av att ta hand om det), innan testen ger utslag. Jag undrar hur många som har släppts ur karantänerna för tidigt, världen över..?

Ja, det verkar som om testerna är mycket osäkra. Det förefaller mycket sannolikt att många som testat negativt ändå har varit smittade. Och det är nog också mycket troligt att man har släppt personer från karantän trots att de fortfarande har varit under inkubationstiden.

Detta virus är uppenbarligen extremt svårt att ha koll på. Det är oerhört smittsamt. I vissa fall mycket lång inkubationstid. Smittar trots att drabbade inte har symptom. Många får en så lindrig förkylning att de knappt tänker på det medans andra blir livshotande sjuka. Lägg till det anmärkningsvärt lång vårdtid innan viruset är borta ur kroppen.

Detta virus är verkligen inte man vill ha en omfattande spridning av.
Citera
2020-02-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Myrkotten.
Tycker du den påminner om människa då,?Själv tycker jag de liknar en allt för stor kotte för att hänga i granen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in