2020-02-05, 19:50
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Tänk nu på att det troligtvis tar minst 10 dagar innan du konstateras frisk. För 10 dagar sedan hade vi 2700 smittade, enligt den officiella statistiken. Och 2-300 fler döda idag än då.

Såklart men om det bara gäller de sjukaste patienterna och den stadigt ökar så betyder det ändå att majoriteten som blir allvarligt sjuka överlever. Tillfrisknade bör dessutom lagga efter dödsfallen betydligt så siffran är nog också bättre.
Citera
2020-02-05, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
bara om du definerer den annars kan du inkludera alla mutationer äve dem som inte är farliga.

De har gjort en massa fel, speciellt epidemiologen Teghammar, Tellhammr eller vad han nu heter.

Det är bara en av dina hallucinationer.Många ogillar att du springer omkring och håller skitskallen RÖVEN om ryggen när han begår landsföräderi om och om igen!

Vad för landsförräderi har regeringen och statsministern begått i samband med detta virus utbrott i Kina?
De har höjt beredskapen på sjukhusen, de har testat misstänkta fall och ändrat lagen så de kan tvångsinternera smittbärare.
Det är väl fortfarande bara ett fall i Sverige och hon sitter väl kvar och hostar på sjukan i Jönköping.
De flög med hjälp av EU hem ett gäng svenskar och testa dom för smittan innan de skickades hem, vad mer förväntar du dig?
Citera
2020-02-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag vet väl att tillverkaren har licens och ensamrätt på att tillverka den.
Frågan jag egentligen ställer om än tydligen luddig är att:
Kan Astra som exempel säga till Afrika att nej ni får inte köpa denna medicin?
Finns det NÅGRA restriktioner globalt för hur man kan hindra länder att få tag på medicin?

Vad jag vet finns det inget hinder för läkemedelsbolag att vägra sälja. Men varför skulle de vägra? De lever ju på att sälja. Däremot kan de ta hutlöst betalt men sådant brukar väcka ont blod både hos konsumenterna och även hos staterna/regionerna eller dyl som kan hota med prisregleringar eller liknande så man kan inte bete sig hur som helst. Och kineserna är ute på marknaderna precis som alla andra så de kommer att sälja. Om det nu kommer att vara ett kinesiskt bolag. Det kanske blir en joint venture med Gilead.
Citera
2020-02-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V.A.Kant
I princip ja om Astra äger patentet ... men vilket företag vill inte tjäna pengar. se mitt tidigare inlägg
Sydafrika vägrade att betala licenskostnader för Hiv-medicin och kom undan med det.
Citera
2020-02-05, 19:53
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi ska tänka på att 2/3-delar av fallen är i Hubei-provinsen, och som situationen är där (speciellt i huvudstaden Wuhan) så går det inte att räkna på vanligt sätt vad gäller friskförklarade, sjukhusinlagda osv:

https://www.nytimes.com/2020/02/02/world/asia/china-coronavirus-wuhan.html
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51379088

Citat:
"Weak with fever, An Jianhua waited in line for seven hours outside the hospital in the cold, hoping to get tested for the new coronavirus"

"They finally got an intravenous drip for Ms. An’s fever, but that was all. Since then, Ms. An has quarantined herself at home."

"Now, many residents say it is nearly impossible to get the health care they need to treat — or even diagnose — the coronavirus."

"In recent days, some say they have called 120, China’s equivalent of the emergency number 911, only to be told that there were already hundreds of people in the queue."

I ett sådant kaos, och sjukhussystem som har kollapsat (Kina är annars inget U-land och har ett välfungerande samhälle och sjukhussystem i annat fall) så går det helt enkelt inte att räkna på vanligt sätt.

Nej, men om situationen är som alarmisterna säger - dvs att testkit används vid svårt sjuka patienter så betyder det ändå att majoriteten av allvarligt sjuka tillfrisknar.

Ibland känns det som man kan räkna bort Hubei, gör man det ser det helt plötsligt inte alls speciellt dåligt ut. Två dödsfall på ~400 sjuka världen över, även om det nu såklart laggar efter.
Citera
2020-02-05, 19:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Det positiva:

Vi ser en markant ökning av friskförklarade människor varje dag. Vi är snart uppe i dubbelt så många friskförklarade som döda.

Antalet misstänkta fall i Kina minskar också och har gjort så under några dagar.

Säger i nuläge absolut ingen ting, annat än att det åtgår tid för att tillfriskna och att dödligheten tydligen inte är 100%.
Citera
2020-02-05, 19:55
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ja det låter rimligt att fler blivit friska. Det jag reagerade på var att det inte bara var det Tegnell sa.
Tillfrisknade och friskförklarade är olika saker.

Han sa att siffran för friskförklarade var konstig.
Där tror jag helt enkelt han var ute och cyklade. Han förklarar iaf inte vad som är konstigt med den siffran.

Eftersom han också klämmer in "felöversatt" så undrar jag verkligen vad han pratar om...är det själva siffran för friskförklarade som är fel?

"Hur många har blivit friska?

– Säkert tusentals. Det figurerar en konstig siffra över hur många som har friskförklarats, som är felöversatt från kinesiska. Det finns ingen grund för att det bara är så få som har blivit friska, utan det är långt fler än så, säger Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJGn4X/smittad-kvinna-pa-planet-med-wuhan-svenskar

Jag håller med, FHM får vakna ur den eviga byråkratvilan och börja leverera lite, sällan har väl något som berör FHM haft så stort allmänt intresse. Varför inte publicera en guide till hur man ska tolka de kinesiska siffrorna exempelvis? Det är väl den klassiska sossedoktrinen som spökar, folket ska inte ställa några frågor eller intressera sig överhuvudtaget för vad byråkraterna gör.
Citera
2020-02-05, 19:57
Medlem
Jag är nyfiken på om Sverige visste nått att det inte skulle bli så farligt eftersom dom knappt reagerade? Märkligt.
Citera
2020-02-05, 19:58
Medlem
tror nattens skörd kommer öka till mellan 5-6 tusen fler ,men hoppas inte jag har rätt
Citera
2020-02-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Hårda tvålar har oftast ett högre ph värde, vilket gör tvålen alkaliskt , alkaliska medel löser upp organiska ämnen lättare som t.ex fett.

Ja, visst kan det ju vara så att bakterier/virus har bäddats in i ett fettlager som måste lösas med ett alkaliskt medel innan vattnet kan skölja bort fett, smuts och eventuell smitta. Men det är ju inte det vanliga när man vill tvätta händerna efter att ha varit ute och handlat, åkt buss eller T-bana eller varit på toaletten på arbetsplatsen.

Jag har inte hittat några studier som visar att fast tvål skulle vara mer effektiv eller på något sätt bättre än flytande tvål när det gäller just vanlig handhygien. Huden är naturligt något sur, runt PH 5. Att ständigt tvätta händerna med basiska produkter är jag för egen del tveksam till. Men var och en blir ju salig på sin egen tro.
Citera
2020-02-05, 19:59
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hypotesen var väl att kineserna skulle bli sjukare?

Ja, om nu vi får en exponentiell ökning av smittade bland icke.-asiater borde hypotesen kunna avfärdas, eller hur?
Citera
2020-02-05, 20:00
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V.A.Kant
I princip ja om Astra äger patentet ... men vilket företag vill inte tjäna pengar. se mitt tidigare inlägg

Kanske ett företag som vill att det bara ska finnas Kineser på jorden? Deras eget land är ju numer förstört av miljöförstöring med mera.

Tack alla som svarat för utförliga och bra svar på min fråga. Tack tack.
Senast redigerad av Grollaren 2020-02-05 kl. 20:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in