Citat:
Ursprungligen postat av
justina
Precis. Undrar hur länge fhm står fast vid denna princip, att inte ge någon information. I omvärlden rapporterar man om status, tillfrisknande etc. I den statistiken står att Sverige har ett fall, noll tillfrisknade. Är hon alltså fortfarande sjuk eller är hon frisk men Sverige har inte uppdaterat?
Ja det är underligt. I andra sammanhang brukar slaskpressen vara mycket ihärdiga. Om kvinnan blivit frisk och återgått till studierna skulle journalisterna troligen hängt som flugor efter henne och hennes studentkompisar. Så min gissning är att hon troligtvis fortfarande är under vård på sjukhus.
I Italien har man släppt ut en grupp kineser som suttit i karantän. Som jag förstod det så ingick de två sjuka turisterna i denna grupp. De två sjuka turisterna lär dock vara på bättringsvägen och den unga italienska killen mår fortfarande bra, trots smittan.
https://www.corriere.it/esteri/20_febbraio_13/coronavirus-altri-242-morti-24-ore-sola-provincia-hubei-75a00ea0-4df2-11ea-a2de-b4f1441c3f82.shtml
Citat:
Ursprungligen postat av
different_trip
Blir så trött på dessa rapporter om ”rasism” för att människor väger in risker.
Just nu är det betydligt mer riskfyllt att gänga med en Kines kontra en från Sydamerika.
Hade det varit helt tvärt om så hade vi vita aldrig kommit in i Kina och hade vi det, så hade vi mördats av folkmobbar.
Även i Italien sägs kineser bli trakasserade pga Covid19. Det framgår också i artikeln i ovanstående länk. Det bor ju väldigt många kineser i Italien och mycket av handeln på marknaderna drivs av kineser. De märker nog av att människor är rädda för Covid19.
Jag anser dock inte att människor som aktar sig och håller avstånd, för att undvika smitta, trakasserar eller är rasistiska. Det är ju dessutom råd av det slaget som ges av alla smittskyddsexperter. Förutom rådet TVÄTTA HÄNDERNA ska man ju hålla avstånd till andra personer och undvika folksamlingar. Det blir ju lite svårt om man skulle undanta asiater, särskilt som den största risken kommer därifrån. Man har ju ingen aning om huruvida de asiater man möter på gatan är smittspridare eller inte.
Själv undviker jag för närvarande att vara i närheten av personer som ser ut som kinesiska turister. Jag äter inte längre lunch på en krog där det alltid vimlar av turister från Kina och övriga Asien.