2020-02-13, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
varför bli så besvärad av de...du kan ju själv välja vad du vill läsa

Jo det är sant Ska ignorera. Det är bara så många sidor med samma diskussion. Men du har rätt.
Citera
2020-02-13, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Precis. Undrar hur länge fhm står fast vid denna princip, att inte ge någon information. I omvärlden rapporterar man om status, tillfrisknande etc. I den statistiken står att Sverige har ett fall, noll tillfrisknade. Är hon alltså fortfarande sjuk eller är hon frisk men Sverige har inte uppdaterat?

Ja det är underligt. I andra sammanhang brukar slaskpressen vara mycket ihärdiga. Om kvinnan blivit frisk och återgått till studierna skulle journalisterna troligen hängt som flugor efter henne och hennes studentkompisar. Så min gissning är att hon troligtvis fortfarande är under vård på sjukhus.

I Italien har man släppt ut en grupp kineser som suttit i karantän. Som jag förstod det så ingick de två sjuka turisterna i denna grupp. De två sjuka turisterna lär dock vara på bättringsvägen och den unga italienska killen mår fortfarande bra, trots smittan.

https://www.corriere.it/esteri/20_febbraio_13/coronavirus-altri-242-morti-24-ore-sola-provincia-hubei-75a00ea0-4df2-11ea-a2de-b4f1441c3f82.shtml

Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Blir så trött på dessa rapporter om ”rasism” för att människor väger in risker.

Just nu är det betydligt mer riskfyllt att gänga med en Kines kontra en från Sydamerika.

Hade det varit helt tvärt om så hade vi vita aldrig kommit in i Kina och hade vi det, så hade vi mördats av folkmobbar.

Även i Italien sägs kineser bli trakasserade pga Covid19. Det framgår också i artikeln i ovanstående länk. Det bor ju väldigt många kineser i Italien och mycket av handeln på marknaderna drivs av kineser. De märker nog av att människor är rädda för Covid19.

Jag anser dock inte att människor som aktar sig och håller avstånd, för att undvika smitta, trakasserar eller är rasistiska. Det är ju dessutom råd av det slaget som ges av alla smittskyddsexperter. Förutom rådet TVÄTTA HÄNDERNA ska man ju hålla avstånd till andra personer och undvika folksamlingar. Det blir ju lite svårt om man skulle undanta asiater, särskilt som den största risken kommer därifrån. Man har ju ingen aning om huruvida de asiater man möter på gatan är smittspridare eller inte.

Själv undviker jag för närvarande att vara i närheten av personer som ser ut som kinesiska turister. Jag äter inte längre lunch på en krog där det alltid vimlar av turister från Kina och övriga Asien.
Citera
2020-02-13, 09:57
Medlem
cowboy99s avatar
Jag förstår farhågan över utvecklingen i Kina och hur de verkar gå på knäna i alla samhällsapparater.

Men varför blir det inte lika explosionsartade utfall i Japan, Thailand och Singapore?

Ser man Japan som exempel nu så har de 28st som blivit drabbade, flera har varit i Kina eller i nära kontakt med kineser. 9 stycken har tillfrisknat. Sett till andra smittsamma sjukdomar låter detta inte ens uppseendeväckande?

Vet någon för övrigt statusen på svenskan i jönköping?
Senast redigerad av cowboy99 2020-02-13 kl. 10:04.
Citera
Moderator
OYs avatar
Man blir tokig av alla uträkningar som publiceras, kan vi försöka bringa lite klarhet i frågan?

Om vi utgår ifrån Wikipedias definitioner, citat;

Inom epidemiologi är mortaliteten antalet dödsfall orsakade av en viss sjukdom eller händelse i en hel population. Detta kan jämföras med begreppet letalitet, vilket är ett mått på hur dödlig en sjukdom är, det vill säga hur stor andel av de redan sjuka som dör av sjukdomen. Till exempel är mortaliteten i rabies mycket låg i Sverige eftersom få insjuknar, men letaliteten mycket hög eftersom många av de som faktiskt insjuknar dör. Begreppet morbiditet, å andra sidan, betecknar antalet insjuknade av en hel population.

Just nu;

Mortalitet -> Försvinnande låg

Letaliteten -> % döda av konst.sjuka

Morbiditet -> ?

För att få fram faktisk letalitet behöver man känna till morbiditet.

Med insjuknade menar jag i det här fallet faktiskt smittade.

Det allmogen vill ha svar på är sannolikt den faktiska letaliteten?

Vänligen rätta om jag har missförstått något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Varför tjafsar ni ihjäl tråden angående dödligheten? Visst kan man ha uppskattningar men det är för tidigt för att ha några resultat. Efter sommaren kommer vi nog veta mer

För att det är relevant. WHO och andra inblandade räknar givetvis på CFR preliminärt för att kunna göra riskbedömningar etc. Att man då använder standardiserade och inte hemmasnickrade metoder är självklart.
Citera
2020-02-13, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vad har du fått det ifrån? Döda/diagnosticerade är det som gäller. De flesta smittor har inte 50% eller högre dödlighet, varför det ger en bättre uppskattning av CFR under epidemins gång.

"A case fatality rate (CFR, also case fatality risk, or case fatality ratio) is the ratio of deaths from a certain disease to the total number of people diagnosed with this disease for a certain period of time. A CFR is conventionally expressed as a percentage and represents a measure of disease severity.[1] CFRs are most often used for diseases with discrete, limited time courses, such as outbreaks of acute infections. CFR can only be considered final when all the cases have been resolved (either died or recovered). The CFR number during the course of an outbreak with a high daily increase and long resolution time would be substantially lower than the final CFR."

https://en.wikipedia.org/wiki/Case_fatality_rate

Nu är jag varken epidemiolog eller matematiker, men FFS... dödligheten kan väl bara räknas på ett sätt under pågående smitta.

Antal döda/Antal smittade (vid tidpunkten då de döda infekterades... säg antalet för 20 dagar sedan eller nåt) Säg 1300/10000= 13%

Givetvis ingen exakt vetenskap, och andelen döda lär öka när och om insjuknandet stiger och sjukhusen totalt brakar samman tillsammans med övriga samhällsfunktioner. Just nu skulle jag säga att dödligheten ligger där nånstans 10% kanske, men den ändras ju från dag till dag
Citera
2020-02-13, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
För att det är relevant. WHO och andra inblandade räknar givetvis på CFR preliminärt för att kunna göra riskbedömningar etc. Att man då använder standardiserade och inte hemmasnickrade metoder är självklart.

Jo jag backade från mitt uttalande
Det var jag som förhastade mig
Citera
2020-02-13, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cowboy99
Jag förstår farhågan över utvecklingen i Kina och hur de verkar gå på knäna i alla samhällsapparater.

Men varför blir det inte lika explosionsartade utfall i Japan, Thailand och Singapore?

Ser man Japan som exempel nu så har de 28st som blivit drabbade, flera i Kina eller i nära kontakt med kineser. 9 stycket har tillfrisknat. Sett till andra smittsamma sjukdomar låter detta inte ens uppseendeväckande?

Nej, det är verkligen extremt märkligt. Särskilt som hela Östasien är fyllt med Han Kineser, som har täta kontakter med Kina.

Om man jämför med Spanska sjukan så var den inte Spansk, utan tog fäste i USA. Men eftersom USA inte ville hindras från att skeppa soldater till Europa under första världskriget så ljög man ihop en historia om att den var "Spansk". Eftersom Spanien var första landet som rapporterade om den. Så att ljuga om infektioner, tja, vem vet vad som är sant idag?
Citera
2020-02-13, 10:02
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cowboy99

Ser man Japan som exempel nu så har de 28st som blivit drabbade, flera i Kina eller i nära kontakt med kineser. 9 stycket har tillfrisknat. Sett till andra smittsamma sjukdomar låter detta inte ens uppseendeväckande?

Detta beror på att japanerna är isolerade på en båt, och övriga länder tog det på stort allvar och såg till att sätta personerna i karantän så fort som möjligt. Det kan bromsa smittan ett tag, vilket är bra såklart, men förr eller senare kommer alltid någon som inte uppvisar symptom slinka igenom nätet och bli en superspridare sim smittar andra superspridare osv. Räkna med att detta har bara börjat.
Citera
2020-02-13, 10:03
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Misstaget du gör är att du friskförklarar alla 60,062 i dina uträkningar.
Alternativet vore att dödsförklara dem?
Citera
2020-02-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Den wikipediaartikeln saknar källor. Men även där står det tydligt - man räknar ut dödligheten efter utbrottet är över. Att det ska vara så jävla svårt. Smittade är detsamma som (död + återställda).

Fast det finns inget "final", CFR är alltid preliminärt, mer eller mindre, om man inte lyckas utrota sjukdomen från jordens yta. Ska det vara så j-la svårt?

Därför ÄR CFR för COVID-19 just nu runt 2.5%, enligt definitionen. Det är bara att acceptera. 1 meter är en meter. Det går inte att hitta på egna metrar för att framstå som längre.

Sen kan man hålla på och estimera, extrapolera antalet fall och göra prognoser hit och dit vad det kan hamna på senare, men just nu så är det som det är.
Citera
2020-02-13, 10:05
Medlem
Kan ingen svara på min fråga?

Hur tar sig kinesiska turisterna hem som just nu bla infinner sig här i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in