2020-02-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Suck. Det har SPÅRATS till djurmarknaden. Man har alltså funnit viruset bland djuren eller platsen.

Båda har rätt. Första patienten enligt Lancets artikel hade inte kontakt med djurmarknaden. Sedan ramlade det in en grupp som hade det. Provtagningen från djurmarknaden visade att covid fanns där. Därför är ingenting fastslaget än.
Citera
2020-02-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, finländaren anses vara frisk ja men inga av engelsmännen, tyskarna, fransmännen, spanjorerna eller italienarna är friska. Och även om febern kanske försvunnit från några av dem är de antagligen smittospridare fortfarande så det är väldigt sannolikt att de befinner sig på sjukhus.

Det första fallet i USA var alltså en 35 årig man och han behövde sjukvård med syrgas i 4 dagar. Var inte så extremt naiva i det här läget, vi har inte så mycket data att avfärda det här på det sättet ni gör.

Jag är inte naiv utan kommenterar bristerna i statistiken. Du vet fortfarande inte vilka som är friska utifrån vad som rapporterats.
Citera
2020-02-12, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Verkar vara mer vanligt med en variant av en viss typ av basalcellscancer hos svarta, medan malignt melanom definitivt är en större risk hos vita. Genen för den vanligaste typen av solkänslighet förekommer bara hos sådär 3.5% svarta personer i USA. (Har kollat detta på Promethease och jämfört med mitt eget dna)

Jag har en hel del asiatiska gener (troligtvis pga mitt finska ursprung) så jag kanske borde oroa mig lite extra.

Mina samiska gener gör att jag:
- nästan helt slipper kräksjukan (har fått den en gång efter att en person spytt över mig)

Min frus finska gener gör att hon:
- inte tål mjölk alls (laktosintolerant), även barnen är laktosintoleranta sedan de var nyfödda (välling gav både kräkningar och riktigt äckliga blöjor)
- inte tål skaldjur
- nästan helt slipper kräksjukan
- ser ut som en kräfta om hon inte har minst 50 i solskyddsfaktor i Sverige, utomlands måste hon använda 80

Eftersom man inte kan göra gentester så är det enklast att kolla vilken bakgrund folk har, t.ex. fruns mor är från södra Finland --> Barnen fick direkt ett intyg om laktosintolerans (det kan inte testas utan fara på barn om man inte gör dyra gentester). I övrigt så får man lära sig vad som fungerar och inte.

Nog är det enklare att generalisera och säga att afrikaner inte blir hjälpta av medicin X. Om 80% av afrikanerna inte tål X, varför skall man då utreda om X är ett alternativ eller inte?

Och OM det nu är så att asiater med stor sannolikhet drabbas mycket värre av detta virus, är det då inte bättre att i första hand skydda asiater i allmänhet mot viruset än att börja diskutera vilka i den asiatiska befolkningen som drabbas hårdare än andra?
Citera
2020-02-12, 13:36
Medlem
Citat:
Vem har sagt att det är ursprungsplatsen? Det är en av platserna.

Nej, det är en av de tidiga platserna. Ursprungsplatsen är troligen hos en farm som säljer djuren.
Citera
2020-02-12, 13:37
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleo
Intressant är ju hur luftkonditioneringen fungerar på en båt? Det kanske blir en smittspridning i sig?

Självklart, tids nog kommer ju alla vara smittade, oavsett hur få receptorer de har. Så länge de tvingas kvar på båten alltså. De första som kommer få gå av är dock japanerna själva, inte för att det är deras eget land, utanför att de har flest receptorer och därför blir sjuka först. Annars ska jag äta upp min hatt.
Citera
2020-02-12, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Man borde flytta de smittade från kryssningen, de riskerar smitta ner fler och fler.

Det ser ut så.
Håller med - dom bör flyttas.
Citera
2020-02-12, 13:39
Medlem
Citat:
Vem har sagt att det är ursprungsplatsen? Det är en av platserna.

Nej, en person har fått viruset från början. Man har spårat virusets mutationer och kommit fram till att alla virus man har testat kommer från samma virus i grunden.

Viruset har därmed gjort ETT hopp från Myrkott till människa. Denna människa har sedan spridit viruset vidare. Om denna person sedan besökt marknaden eller inte, det har vi ingen aning om just nu.
Citera
2020-02-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Självklart, tids nog kommer ju alla vara smittade, oavsett hur få receptorer de har. Så länge de tvingas kvar på båten alltså. De första som kommer få gå av är dock japanerna själva, inte för att det är deras eget land, utanför att de har flest receptorer och därför blir sjuka först. Annars ska jag äta upp min hatt.

Evidens för att det skulle vara luftburet finns inte. Det räcker gott och väl med droppsmitta på en båt för att få stor spridning.
Citera
2020-02-12, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Mina samiska gener gör att jag:
- nästan helt slipper kräksjukan (har fått den en gång efter att en person spytt över mig)

Min frus finska gener gör att hon:
- inte tål mjölk alls (laktosintolerant), även barnen är laktosintoleranta sedan de var nyfödda (välling gav både kräkningar och riktigt äckliga blöjor)
- inte tål skaldjur
- nästan helt slipper kräksjukan
- ser ut som en kräfta om hon inte har minst 50 i solskyddsfaktor i Sverige, utomlands måste hon använda 80

Eftersom man inte kan göra gentester så är det enklast att kolla vilken bakgrund folk har, t.ex. fruns mor är från södra Finland --> Barnen fick direkt ett intyg om laktosintolerans (det kan inte testas utan fara på barn om man inte gör dyra gentester). I övrigt så får man lära sig vad som fungerar och inte.

Nog är det enklare att generalisera och säga att afrikaner inte blir hjälpta av medicin X. Om 80% av afrikanerna inte tål X, varför skall man då utreda om X är ett alternativ eller inte?

Och OM det nu är så att asiater med stor sannolikhet drabbas mycket värre av detta virus, är det då inte bättre att i första hand skydda asiater i allmänhet mot viruset än att börja diskutera vilka i den asiatiska befolkningen som drabbas hårdare än andra?

Det går ju att kolla ganska mycket privat, på promethease. De gener du nämner är exempel på gener som går att se där. Sedan anser jag att det är ganska meningslöst att skydda speciella folkgrupper då vi är så otroligt blandade. Jag har fått en hel del asiatiska gener både från Finland och troligtvis från Norrland som jag inte hade en aning om innan jag själv dna-testade mig.
Citera
2020-02-12, 13:45
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Evidens för att det skulle vara luftburet finns inte. Det räcker gott och väl med droppsmitta på en båt för att få stor spridning.

https://www.dir.ca.gov/dosh/Coronavirus-info.html
Citera
2020-02-12, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige

Om teorin med ACE-receptorer stämmer så blir de inte bara sjuka först (det är lättare för dessa att få sjukdomen), de blir också sjukast då det lättare sprids i kroppen också.
Citera
2020-02-12, 13:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag är inte naiv utan kommenterar bristerna i statistiken. Du vet fortfarande inte vilka som är friska utifrån vad som rapporterats.

Nej men vi vet att inga av dem har blivit rapporterade friska och då kan man ju fan inte anta att de blivit friska heller. Hur fan tänker ni egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in