Citat:
Ursprungligen postat av
windrewind
Verkar vara mer vanligt med en variant av en viss typ av basalcellscancer hos svarta, medan malignt melanom definitivt är en större risk hos vita. Genen för den vanligaste typen av solkänslighet förekommer bara hos sådär 3.5% svarta personer i USA. (Har kollat detta på Promethease och jämfört med mitt eget dna)
Jag har en hel del asiatiska gener (troligtvis pga mitt finska ursprung) så jag kanske borde oroa mig lite extra.
Mina samiska gener gör att jag:
- nästan helt slipper kräksjukan (har fått den en gång efter att en person spytt över mig)
Min frus finska gener gör att hon:
- inte tål mjölk alls (laktosintolerant), även barnen är laktosintoleranta sedan de var nyfödda (välling gav både kräkningar och riktigt äckliga blöjor)
- inte tål skaldjur
- nästan helt slipper kräksjukan
- ser ut som en kräfta om hon inte har minst 50 i solskyddsfaktor i Sverige, utomlands måste hon använda 80
Eftersom man inte kan göra gentester så är det enklast att kolla vilken bakgrund folk har, t.ex. fruns mor är från södra Finland --> Barnen fick direkt ett intyg om laktosintolerans (det kan inte testas utan fara på barn om man inte gör dyra gentester). I övrigt så får man lära sig vad som fungerar och inte.
Nog är det enklare att generalisera och säga att afrikaner inte blir hjälpta av medicin X. Om 80% av afrikanerna inte tål X, varför skall man då utreda om X är ett alternativ eller inte?
Och
OM det nu är så att asiater med stor sannolikhet drabbas mycket värre av detta virus, är det då inte bättre att i första hand skydda asiater i allmänhet mot viruset än att börja diskutera vilka i den asiatiska befolkningen som drabbas hårdare än andra?