Citat:
Har inte följt det här till punkt och pricka, men anledningen till jag på nytt vaknade var att jag läste om det i media. Att rättegång nu hade hållits och då kände jag igen att jag läst om den här filmen tidigare. Tror dom ska avkunnas nästa vecka, men det blir väl i vanlig ordning några timmars ungdomstjänst. Något flerårigt fängelsestraff lär det inte bli tal om även om det säkerligen ligger mer i linje med de flestas rättsmedvetande. Det är lite märkligt att en vuxen person som i Sverige åker dit i en blåskontroll eller som kanske undanhållit lite skatt döms hårdare än två 16-17 åringar som systematiskt ägnar sig åt att råna, misshandla, förnedra, frihetsberöva och hota andra personer. Ett skarpt förslag från min sida är att man omgående tar bort ungdsomsrabatten vid grova brott. Det här är inga pojkstreck vi pratar om. De vet mycket väl vad de håller på med och borde dömas som vuxna personer. De borde få skaka galler i många år. Det är nog vad de flesta tycker och det vore också en bra upprättelse mot alla brottsoffer och vore bra för det allmänna rättsmedvetandet.
Jag håller med om straffen. Det borde hanteras annorlunda. Någon skrev innan om att man skulle ha längre straff, dvs år och att det skulle vara obligatorisk skolgång. Att de som idag hamnar i ungdomsvård och lite halvslött sköter studier skulle inte räcka. Det skulle vara obligatoriskt att genomföra utbildning och program för att få komma ut i rimlig tid. Eftersom det är LVU så är det ju inte som fängelse och då borde det vara längre tider än dagens tider och att när de är 18 så förs de över till riktigt fängelse så länge de inte håller tempo och verkligen visar engagemang i sin återanpassning och studier.