Citat:
Ursprungligen postat av
texture
Om deras åsikter vore extrema och långt utanför mittfåran bland muslimer så hade de givetvis inte varit så bekväma med att skriva ut sina åsikter på arabiska.
Det är svenskars åsikter de ligger långt ifrån. Därför är de mycket mer tillrättalagda i hur de uttrycker sig på svenska jämfört med på arabiska.
Muslimska brödraskapet vann ett val. Alltså kan inte deras åsikter ligga långt utanför mainstream.
Militärgubbar som Sisi och Mubarak har däremot inte vunnit demokratiska val. Egyptiska militären kontrollerar en väldigt stor del av Egyptens ekonomi, inklusive infrastruktur, vilket de givetvis använde för att försöka underminera den demokratiskt valda regeringen.
Härligt, mitt inlägg kom alltså från ett tiotal religiösa medelklass-egyptier som jag pratat med under 1.5år.
Jag frågade också om det fanns "muslim brotherhood" personer i Egypten, alltså radikala islamister, och dom sa att visst finns det men dom bor i vissa områden.
Också ganska kul att du ser mer ultraortodoxa muslimer i Stockholm än i Egypten, alltså de som klär sig med religiösa attribut som skägg, täcker ansiktet och annat.
ALLA jag pratade med sa utan omsvep att Muslimska Brödraskapet var skit men du som svensk anser att så inte är fallet.
Känns mer som du är positivt inställd till muslimska brödraskapet och att dom inte kan göra någonting fel.
Fun fact är att i alla länder som haft någon form av "muslims revolution" vilket det väl egentligen inte är utan mer att landet gått starkt i en religiös riktning där man direkt kopplar ihop stat med religion (kyrkan/mosken, du förstår vad jag menar) och/eller där Islam går före staten. Då går landet helt åt helvete.
Den europeiska modellen där kyrka och stat är separerade och även så i Sverige, där näringsliv och stat är separerade, ger väldigt bra förutsättningar för att ett land skall vara bra att leva i.
Åker du ned till södra europa så är det de inflytelserika/rika som också sitter på politiken, näringslivet kontrollerar poiltiken.
de flesta muslimska länder är teokratier men det handlar ju egentligen bara om makt och individens frihet i dessa länder är oändligt mycket sämre än i västeuropa.
Lite kul att du sitter i ett land och har det så bra att du kan klaga hur mycket du vill på det landet och dessutom vara positivt inställd till en av vår tids värsta förtryckargrupper