Citat:
Ursprungligen postat av
Franke88
Precis, han säger att det finns en risk att 65 miljoner människor dör. Tror du verkligen att det finns någon överhuvudtaget som kan se in i framtiden? Du verkar vilja ha en 100% säker källa som bekräftar exakt hur stor denna epidemin kommer att bli, och hur många som kommer att smittas. Ingen vet. Ingen kan se in i framtiden.
Jag har sett projektioner på allt möjligt, men bäst är det ju att göra sin egen projektion utifrån ett "worst case scenario" för att komma fram till om det är värt att inhandla en skyddsmask eller inte, för varför riskera att dö? det är ju bara dumt.
Enklaste sättet är att kolla på R0 och dödlighets sannolikheten egentligen. Med dessa två siffror kan man dra antaganden väldigt enkelt.
R0 här verkar vara runt 4.0, i worst case scenariot. Detta gör så det är nästan garanterat att man kommer bli smittad förr eller senare om man inte tar detta på allvar. Högre R0 har sällan om någonsin tidigare skådats. Vanlig influensa har mindre än 2.0, och den får ju de flesta förr eller senare.
Sen har vi dödligheten, vilken verkar ligga nånstans mellan 15-40%(om man är smartare än att man tror de officiella siffrorna och istället gör lite research), med högre sannolikhet ju vekare immunförsvar man har mot nya sjukdomar(aktivt immunförsvar). Detta är sämst som de äldre, medans de har bäst passivt immunförsvar(som försvarar mot kännda sjukdomar, men är värdelöst mot nya).
Med såna siffror skulle jag definitivt försöka skydda mig med åtminstone ett munskydd av typen P3 när det blossar upp här på allvar.