2020-02-12, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Good work. Finland är ett land som skulle ge respons med reklam av det rätta virket.
Vi lär ha en artikel ganska snabbt! Hoppas finnarna hinner öppna ögonen innan deras tomte till Stadsminister Sanna Marin börja ställa till med liknande fanskap. Vibbarna känner man redan av, den bruden är verkligen inte helt hundra... Följer den finska politiken endel, det går exakt i samma spår som den Svenska. Helt bedrövlig politik med andra ord. Dock tar inte finnen lika mycket skit som svensken, det kan bli deras räddning. När dom ser denna reklamvideo, hur ett statligt bolag förtrycket det egna folket till max hoppas jag dom förstår allvaret. Bra referensvideo. Tack SAS<3 jävla åsnor.
Citera
2020-02-12, 05:42
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Har SAS marknadsavdelning blivit kapad av aktivister?

Att ens vara såhär naiv...
Citera
2020-02-12, 05:43
Medlem
Det är en bra reklam för bizniz, ni litar på att PK-tjoffarna flyger tidseffektivt och säkert. Erkänn.
Citera
2020-02-12, 05:49
Medlem
henrikos avatar
Det här påståendet att Sverige, och nu hela Skandinavien inte skulle ha någon egen kultur är så dumt, att jag inte begriper hur det kan ha fått fäste överhuvudtaget. Ni som tror detta, åk till Mexiko, åk till Saudiarabien, så får vi väl se om ni upptäcker några skillnader.

Köfta eller vad fan de turkiska köttbullarna heter är visserligen runda ibland, men har alla möjliga former. Innehållet kan vara får tex. Ofta är de friterade. Det förefaller inte ha ätits med potatismos och lingonsylt. Alltså är rätten som den ser ut i dag tydligt typiskt svensk. Allt annat är ohederligt att antyda.

Att börja ge sig på uppfinningar är ännu mera ohederligt, alternativt är man extremt obildad, snudd på intellektuellt utvecklingsstörd, då vi i förhållande till vår befolkningsstorlek har bidragit med ganska mycket på den fronten.

Jag tar på volley och drar lite blandat ur min futtiga allmänbildning, med saker som mer eller mindre kan anses vara skandinaviskt. Jag väljer att fylla på svenkennets lista. Hoppas ni andra kan fortsätta fylla på det jag missat, så vi kan liksom göra en snöboll som rullar på tills den blir stor och fin.

Ja, vem gjorde först en snöboll, snölykta och snöänglar? Turkar, tyskar eller en sån där svart viking? Det skulle kunna varit finnar. De hittade på vinterdäcken. Men jag ska hålla mig till sådant jag tror mig veta.

Vill påpeka att jag inte lägger någon värdering om sakerna på listan är bra eller dåliga. Påståendet som jag bemöter är bara om det finns eller har uppstått unika saker inom Skandinavien.

Dela gärna på andra forum och medier också, om listan vi får ihop är bra.

Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Exempel

Sverige
- kullagret
- skiftnyckeln
- ångturbinen
- dynamit
- blixtlås
- pacemaker
- tetra pak
- lättbetong
- Den unika sammansättningen av musikstilar som utgör musikstilen dansband
- Nordisk folkmusik finns givetvis, även om influenser inhämtats från både öst och väst
- Midsommarfirandet är väldigt unikt i sin helhet, även om vissa inslag kan spåras till andra länder
- Kräftkalas
- Surströmmingen
- Stilren design
- Hålla avstånd på busshållplatsen
- Ordförrådet från Old norse, som till mycket stora delar också utgör dagens engelska
- Zorn
- Bergman
- Ikea
- Kvinnlig rösträtt
- Förbud mot barnaga
- Juridisk könsbyte
- Tryckfrihet
- Offentlighetsprincipen
- Datalagstiftning
- PirateBay (även om Torrents är ett amerikanskt påfund)
- Trafikledning på distans
- Larmet om olyckan i Chernobyl
- "Fossilfritt stål"
- Systema Naturae
- Rullatorn
- Konstgjorda diamanter
- Kylskåpet
- Propellern
- Trepunktsbältet/rullbältet
- Lans globala navigationssystem
- Lans system för färgskärm

Norge
- osthyveln
- Gå på tur
- Sälfångst
- Elhybridfärga
- Tunnel för fartyg

Danmark
- långjohn budcykeln
- roterstellet
- skrivkulan
- Samkönade äktenskap

Om vi ska räkna in samerna också
- Storskalig renskötsel

Sedan kan vi titta på saker som inte finns i vår kultur, för att se att den inte är identisk med övriga världen
- Rörledningar på utsidan husen
- Stening av våldtäktsoffer
- Tjurfäktning
- Sumobrottning
- Toahål i golvet bara
Senast redigerad av henriko 2020-02-12 kl. 06:45.
Citera
2020-02-12, 05:50
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Stämmer säkert, men det kan väl också tolkas så att vi i Skandinavien vågar göra detta och har kommit så långt i upplysningen att vi kan anta det här perspektivet.

Globalisternas självgodhet får dom att tro att alla vill anamma västliga ideal.
Som när dom skulle införa demokrati i MENA-länder - blev bara skit av alltihop till astronomiska kostnader.
Andra folk vill ha våra pengar, men tänker inte ge upp sin kultur.
Inte konstigt att blattarna pissar på oss när våra egna gör det.
Citera
2020-02-12, 05:50
Medlem
Risken för att nån tycker detta är off topic tar jag men läs på om Kalegris Plan. Där har ni svaret på varför man vill radera identiteten på en stark, vit, självständig människa.

Läs så fattar ni varför reklamen ser ut som den gör!!!
Citera
2020-02-12, 05:59
Medlem
Doubts avatar
Hahaha, såg tråden tänkte, flashbacköverdrifter och skrammel som vanligt. Klickar på länken, videon borttagen, hmm, tråden var ju från i går kväll så det var väl snabbt jobbat. Sen ser man hur lång tråden är och blir misstänksam.

Sen ser man reklamen, jävlar va illa. Är inte emot multikulti per princip som många här är, men den där reklamen är inte multikulti på det sättet, den är rent dissande av Skandinavien. Hur SAS cheferna kunde tycka att det var en bra idé att släppa den är bortom min sinnesbild. Men det viktiga är vilken reklambyrå var det som tyckte det var en bra idé att göra detta mästerverk???
Vill veta så jag kan rekommendera dom till några av konkurrenterna, gör dom ett lika bra jobb där vore det grymt härligt.

Sen kommer jag naturligtvis att fortsätta flyga med SAS, så länge det är dom billigaste biljetten (så nästintill aldrig), inte direkt som jag väljer flygbolag baserat på vem som gjort bästa reklamfilmen. Men denna filmen kommer nog att diskuteras på ganska många arbetsplatser idag.

Edit: Hittade posten om vilka genier det var som låg bakom filmen tidigare i tråden.
https://www.resume.se/marknadsforing/kampanj/sas-utmanar-vad-som-ar-akta-skandinaviskt/
Senast redigerad av Doubt 2020-02-12 kl. 06:19.
Citera
2020-02-12, 06:00
Medlem
JoeBidens avatar
Något säger mig att filmen inte är helt förankrad hos högsta ledningen, tror väl egentligen inte att de tänker "aha, vi gör något edgy".

Känns väl snarare som att den är igenomkuppad av någon aktivistisk marknadsförings typ på SAS. Den har ju liksom mer eller mindre blivit tillbakadragen nu, right?
Citera
2020-02-12, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
pite-palt? surströmming? kast med liten kärring? dynamiten? tetran? blixtlåset? skiftnyckeln? kylskåpet? cirkel-kullagret? RESPIRATORN? nobelpriset?

några av dessa visste jag själv men efter att ha googlat lite så hittade jag en rätt imponerande lista.

"Pacemakern" uppfunnen av Rune Almqvist, 1953.

här finns en wiki: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_uppfinningar

kullagret, säkerhetsbältet. wow. hade jag inte sett SAS film så hade jag aldrig googlat o lärt mig detta. tack SAS för att ha gjort mig lite mer rasistisk.

skiftnyckeln.

nu vet vi vad vi har att förlora om sverige försvinner. inga nya geni-drag i klass med kylskåpet, skiftnyckeln, eller respiratorn kommer uppfinnas i framtiden.
Lägger till några till:Vincent Bendix som uppfann Bendixdrevet till startmotorer.
Alf Lysholm som byggde den första gasturbinmotorn,tänkt för flyg.
AGA fyren,dagens Tcas för flyget,mjölkseparatorn,för att nämna några till som uppfunnits av svenskar!
Citera
2020-02-12, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
https://www.youtube.com/watch?v=ShfsBPrNcTI

Detta är bland de vidrigaste reklamfilmer jag sett. Denna mångkulturella smörja attackerar inte bara Svenskar som folkgrupp, utan även Danskar och Norrmän. De förnekar att Skandinaver och dess unika folkgrupper ens existerar, och att allt Skandinaviskt skulle vara stulet från annat håll. Filmsnutten innehåller sjukt många faktafel (såklart) men det är uppenbart att de försöker plocka billiga PK-poäng. Fattar de inte att detta kommer skada dem? Personligen kommer jag aldrig mer flyga med SAS i alla fall.

Kontakta SAS och visa ert missnöje!
Formulär: https://www.care.flysas.com/SelfService/ClaimSAS/ (Other> General views > Advertising > Complaint)
Telefon eller chat: https://www.sas.se/kundservice/kontakt/#

Här skjuter SAS sig själv i foten. Denna video tilltalar vänsterfolk och miljömuppar som lider av flygskam. De som flyger mest är också de som kommer rata SAS för denna video.

Otroligt idiotiskt korkat gjort av SAS. De vill uppenbarligen sätta företaget i konkurs. Och glöm inte då att svenska och danska skattepengar går upp i rök, eftersom Danmark och Sverige är delägare i SAS.

Otroligt korkat gjort. Själv blir det ingen mer SAS för min del. Tänker klippa mitt SAS bonuskort och avsäga mig medlemsskapet.
Citera
2020-02-12, 06:04
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Norwegian däremot de har förmågan att känna stolthet, det är fint att de har skandinaviska storheter avbildade på sina flygplan.
Citera
2020-02-12, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ipantare
Lägger till några till:Vincent Bendix som uppfann Bendixdrevet till startmotorer.
Alf Lysholm som byggde den första gasturbinmotorn,tänkt för flyg.
AGA fyren,dagens Tcas för flyget,mjölkseparatorn,för att nämna några till som uppfunnits av svenskar!

Dator scanner uppfanns av danskar. Och dator musen av en svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in