2020-02-11, 22:10
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tänk efter lite nu. Tror du verkligen att det skulle vara så smart av SD att delta aktivt i den här åklagarens media- och folkdomstol, dessutom mitt under pågående drev? Eller tänkte du dig att han skulle vara så dum att han gick i polemik med dig och dina lika rabiata medsystrar här på Flashback? Nä, det enda han kan göra nu är att sitta still och hoppas på att rättsapparaten till slut börjar fungera igen, dvs. att han får en offentlig rättegång där han får möjlighet att lägga fram sin egen uppfattning om sakernas tillstånd.

Fast det gjorde han ju, polemik eller vilseledande. Det har ju framkommit att han läste i tråden, och säkert hade ett eller flera konton. Det var otrevligt med hot och sådant mot trådskrivare. Några slutade skriva helt.
Och hans bögvän JG kartlade åt honom vilka som skrev här, och försökte skrämma dom till att sluta.
Senast redigerad av Lillarumy 2020-02-11 kl. 22:38.
Citera
2020-02-11, 22:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ok men jag förstår inte varför ett sådant strypgrepp skulle anses som acceptabelt våld för att få ut Lena ur bilen. Att åklagaren klassade en knoggnuggning som mild kan jag förstå men strypgrepp är betydligt mer allvarligt.
Det är allvarligare ja, beroende på hur hårt tryck han lade mot halsen.
Citera
2020-02-11, 22:35
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du vet mycket väl jag talar om.
Och han har dessutom hörts i timmar.
Men det ska backas upp mot det som framkommit i utredningen.

Nuär det inte SD som behöver bevisa att han är oskyldig, utan han har sin fulla rätt att ljuga hur mycket han vill i förhören. Men hur blir det med hans tillförlitlighet? Vem ljuger om man är oskyldig? Eller håller tyst?

Nu är det åklagaren som har att bevisa att han är skyldig. Så om du tycker att ingen lyssnar på honom, så är det ju inte så nödvändigt egentligen om han inte är oskyldig.

Då kan han klämma fram var han var då på kvällen? Och varför han inte berättade det från början då?
Och förklara varför hans DNA finns överallt på LW? Och även på buskar och plank.
Och varför hans säkerhetslina är full med L*enas blod. Varför den nu ligger i hans bil. Och varför det saknas en del av ett spänne på den som hittades bakom planket i höstas. Med hennes blod på och hans DNA. Och hur det kan komma sig att L*ena har avtryck i huvudet som exakt passar ett sådant spänne och även strypmärken på halsen som överensstämmer i storlek med klätterlinan. Och varför det finns L*enas blod i dörrvredets vinklar, på en list vid dörren, på badrumslampans springor, i avloppet i duschen och i handfatets avloppsrör. Och på några andra ställen.
(allt är bara spekulation, påhittat scenario)

Så man kan kolla upp detta. Men det är ändå åklagarens uppgift att bevisa att det är han som har utfört mordet. Är förklaringarna rimliga, trots att han inte kan bevisa att så är fallet? Bevisbördan ligger hos åklagaren, men om slirningarna på sanningen är för många, förklaringarna för hur "det verkligen låg till" verkar för många, några förklaringar inte verkar trovärdiga alls, kanske inte rätten köper det.

Men vi vet inte vad åklagaren har för bevisning och vi vet inte vad försvaret kontra med. Och SD har alla möjligheter att göra sin röst hörd.

Ingen dålig spekulation alls,Jag tror faktiskt att du är nära sanningen här,Åklagaren skickar inte insatsstyrkan på en hårt arbetande familjefar med fläckfritt register om dom inte misstänker personen som en farlig mördare,Helt klart är att åklagaren har något graverande på SD
Citera
2020-02-11, 22:49
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ingen dålig spekulation alls,Jag tror faktiskt att du är nära sanningen här,Åklagaren skickar inte insatsstyrkan på en hårt arbetande familjefar med fläckfritt register om dom inte misstänker personen som en farlig mördare,Helt klart är att åklagaren har något graverande på SD

Carl janne tycker det var dumheter och skådespel. Han tycker ett brev eller sms hade räckt.
Tydligen är mördare inte farliga...

Fullständigt klart att de fick en träff på dna och beslöt att ta in honom. Det gjorde de ordentligt och proffsigt, i motsatts till första tiden när springare ledde utredningen.
Citera
2020-02-11, 22:59
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Carl janne tycker det var dumheter och skådespel. Han tycker ett brev eller sms hade räckt.
Tydligen är mördare inte farliga...

Fullständigt klart att de fick en träff på dna och beslöt att ta in honom. Det gjorde de ordentligt och proffsigt, i motsatts till första tiden när springare ledde utredningen.

Det tror jag också,SD sitter i sin egen skit ända upp till halsen,Nu får vi hoppas på att SD ponken prövar på att knoggnugga någon inne på Kumlaanstalten
Senast redigerad av firebird1974 2020-02-11 kl. 23:03.
Citera
2020-02-11, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tänk efter lite nu. Tror du verkligen att det skulle vara så smart av SD att delta aktivt i den här åklagarens media- och folkdomstol, dessutom mitt under pågående drev? Eller tänkte du dig att han skulle vara så dum att han gick i polemik med dig och dina lika rabiata medsystrar här på Flashback? Nä, det enda han kan göra nu är att sitta still och hoppas på att rättsapparaten till slut börjar fungera igen, dvs. att han får en offentlig rättegång där han får möjlighet att lägga fram sin egen uppfattning om sakernas tillstånd.

Var menar du att det skulle pågå något slags drev? Mycket ny information som du droppar här nu Mr ”jag har ingen susning, inga tankar, vet ingenting”.

Är det inte rimligt att om man hotar någon till livet som sedan mördas och man saknar alibi att man blir misstänkt? Eller hur hade du lett utredningen? Sökt efter någon lämplig bara det är en kvinna?
Citera
2020-02-12, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det tror jag också,SD sitter i sin egen skit ända upp till halsen,Nu får vi hoppas på att SD ponken prövar på att knoggnugga någon inne på Kumlaanstalten
Han kan ju knoggnugga sig själv också på lämpligt fängelse om det blir Kumla, Hallanstalten eller Saltvik.
Något geocaching blir det inte på ett bea tag iallafall för herr SD.
Citera
2020-02-12, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag vet inte om det klassas som stryptag att dra ner någons huvud med ena armen. Stryptag är när man gör att lufttillförseln kvävs. Då används i regel två armar. Vet inte hur strypning skulle kunna ske med en arm såvida inte Lena låg ner och SD satt gränsle på henne.

Hej @Rosamund

Det klassas inte som suffokation, det vill säga, kvävning med hjälp av stryptag-ning så som strypgrepp ... då bägge händerna med kraft omsluter offret:s hals med uppsåt att utföra en suffokation samt för att sålunda blockera syretillförseln till hjärnan fram till det att offret:s liv stagnerat. SD använde endast sin ena arm då vederbörande vid det då aktuella tillfället greppade fast LW inom sin personbil och med hjälp av den andra armen och handen, gnuggade vederbörande LW:s huvud med handen:s knogar

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-02-12, 01:29
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är ofta du ställer dessa frågor i tråden. Jag undrar bara: Har du aldrig hört talas om liknande brottsfall med scenariot att kvinnor stannar kvar i destruktiva relationer?

Jo, givetvis.

Jag försöker förstå hur de ska kunna få
hjälp så att det inte behöver sluta som
det gjorde för LW.

Jag tror tyvärr inte att det finns mycket
som omgivningen och samhället kan göra
när kvinnan om och om väljer att gå
tillbaka till mannen som behandlar henne illa.

Jag försöker se vad LW själv kunde ha gjort
för att skydda sig så hon inte hade blivit
mördad. För att om möjligt andra kvinnor
i liknande situation inte ska behöva bli
mördade också.

Inte för att lägga skulden på offret utan för
att jag tror att dessa GMs är så störda så
att det inte hjälper ett dugg vad vi skriver
här eller vad någon säger till dem. Jag
tror att de enda som kan ändra på förutsättningarna
är kvinnorna själva.

Tänk Lisbeth Salander.
Då skulle nog dessa fega krakar tänka sig
för innan de gav sig på en kvinna.
Citera
2020-02-12, 02:00
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitaankan
Jasså så nu var det en misshandel ändå? Var det inte berättigat våld för att få henne ur bilen?

Det kanske var både och?

Jag svarade någon som kallade det
misshandel:

Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Några vill påskina att det inte var ett stryptag, eller som JG påstå att hon förtjänade det.

Såhär i efterhand kan vi konstatera att om åklagare hade tagit denna misshandel på allvar så hade kanske LW varit i liv idag.

Åklagaren har skrivit att SD hade rätt att
bruka visst våld för att få ut henne ur
bilen.

Jag vet inte vilket det var eftersom jag inte
var där och inte har läst det som är maskat
i utredningen.
Citera
2020-02-12, 02:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jo, givetvis.

det gjorde för LW.

mördade också.

är kvinnorna själva.

Tänk Lisbeth Salander.
"Dessa GMs är så störda så att det inte hjälper ett dugg vad vi skriver här".

Fast det där stämmer ju inte riktigt, du har faktiskt möjlighet att påverka. T.ex. var du ju med här i tråden och hetsade mot SD inför det där geocache-eventet i Sundsvall, och uppmanade folk att ställa den uslingen mot väggen om han skulle våga visa sig där. Slängd i golvet eller något verkade han ju ha blivit efter den kampanjen, med sjukhusbesök som följd. Det var en artikel i Sundsvallstidningen om det där sedan. Men du kanske har goda skäl att tro att han är ansvarig för LW:s död, vad vet jag. En man är han ju i alla fall, och enligt rådmannen Ulla Gustavssons m.fl. teori om könsmaktsordning är han därigenom kollektivt ansvarig för alla mäns våld mot kvinnor. Sedan vet jag inte om du är särskilt lojal med dina medsystrar heller. Du skrev att du tyckte LW såg ut som en Thaih*ra, din omtanke om kvinnor kanske bara omfattar de som ser helsvenska ut. Lite märklig kristendom du håller dig med.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-12 kl. 02:50.
Citera
2020-02-12, 02:28
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jo, givetvis.

det gjorde för LW.

mördade också.

är kvinnorna själva.

Tänk Lisbeth Salander.

Det enklaste och kortaste svaret är ju hjälp utifrån. Utöver det så behöver kvinnan få distans från mannen i fråga. Det kan så klart underlättas genom att mannen i fråga blir ett fall för rättsliga instanser.

Mordet som skedde på LW hade kanske kunnat undvikas om hon hade fått bättre stöd. Vad för slags stöd är ju svårt att säga, då vi ännu inte vet vad hon kan ha blivit utsatt för tidigare. Det kan ju tilläggas att det inte är ovanligt att starka kvinnor även de kan försvagas på insidan, och succesivt förlora sin egen identitet. En stark kvinna löper kanske till och med en större risk att bli mördad, då denne obstinerar sig mot mannen.

Jag tror att det är så i detta fallet. LW var en stark och envis kvinna med mycket energi, men samtidigt rädd.
Senast redigerad av Netherworld 2020-02-12 kl. 02:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in