2020-02-16, 13:25
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du kommer nog att får rätt Honan!
Det digitala kommer att fälla Stefan Davidsson!

Mycket svårt för SD att förklara varför han skrivit över aktuella texter, särskilt som det framgår att han har vetskap om hur detta görs. Han har medvetet gjort detta, vilket IT teknikern ska visa att det inte går att göra av misstag.

Min egen tanke är att SD har tagit reda på detta av den IT - tekniker han kände pga av sin grumliga tankar som han har haft. Förbaskat otäckt!

Och som du säger finns säkert en hel del på LWs andra enheter då Telegram går att koordinera på det viset:
"Cloud-Based
Telegram lets you access your messages from multiple devices"

https://telegram.org/

Mycket nyfiken dock på vad IB har i sitt försvar förutom att såga utredningen.

Na 14/2-20:

"– Vi har följt utredningen länge och sällan har det funnits så många frågetecken och invändningar, säger han.

– Vi kommer också att lämna i en egen bevisuppgift inom kort.

Vad är det för bevis?

– Bevisuppgiften kommer in i nästa vecka och blir offentlig då. Jag kan inte säga mer om det nu, inte mer än att det både är muntlig och skriftlig bevisning.
"

https://www.na.se/artikel/advokaten-kritisk-mot-mordutredningen-ska-lamna-in-egen-bevisning-sallan-funnits-sa-manga-fragetecke n

Ja, jag har tjatat om att de digitala spåren nog kommer att bli GM:s fall i fallet.

SD har nog underskattat polisväsendets tekniska kunskaper och han tänkte kanske inte på att man har börjat samarbeta mer mellan andra länder som Nederländerna. De har kommit avsevärt längre fram med förfinad teknik för att åldersbestämma DNA. Nederländerna har använt och utvecklat tekniken sen -14, så nog finns tillräckligt med vetenskaplig fakta som bekräftar att tekniken är pålitlig.

Jag har också spekulerat om att GM först har varit vid LW:s hem och tagit ifrån henne mobilen. Därför följer hon efter GM ut och lämnar dörren på glänt. Jag tror på detta än mer nu när jag läser stämningsansökan, se saxat nedan där hennes hem benämns som brottsplats:

Protokoll över brottsplatsundersökning (Lena Wesströms bostad) (protokollbilaga Tekniska undersökningar, del 1, sid 21-58) bl a till styrkande att Lena Wesström lämnat bostaden hastigt och frivilligt.

Tillägg:
Jag tror att mobil och vapen kan återfinnas i någon brunn i närområdet eftersom GM antagligen inte tagit sig några längre sträckor p g a risken att bli sedd.
Citera
2020-02-16, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kan du säga något om vad det är för typ av detaljer, hot eller
burkletande eller annat?

Om det stämmer så handlar det om saker som kan ha gjort SD irriterad och arg samt påvisa att han var väldigt kontrollerande och svartsjuk. Tror inte informationen var känslig i sig för utredningen men att han kan personligen ha stört sig på det. För utredningen är det väl intressant om man kan binda SD till att ha raderat denna information en ganska bra stund efter mordet.
Citera
2020-02-16, 13:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
/.../ Det är intressant att hans ungdomskamrat och granne AM kommer att vittna om storstädningen 25 maj. Hur kom det sig att AM visste att SD städade?
/.../
• Storstädningen
Vittnesförhör med Andreas Marklund (förhörsbilaga 4B) angående vidtagen storstädning i Stefan Davidssons bostad den 25 maj 2018 till styrkande av att spår kan ha undanröjts.
MGM kan ha bett AM om hjälp med städningen - i tron att en 30-årig vänskap borgade för tystnad.
Citera
2020-02-16, 13:49
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Om man får 25 år kan man vara ute efter 16 år, det är snittet på livstids fängelse i Sverige, tydligen..
Då är SD dryga 60 när han kommer ut.

Saxat ur Wikipedia:

"I snitt sitter en livstidsdömd i fängelse i 16 år; det innebär att straffet tidsbestämdes till 25 år och att den intagne sedan blev villkorligt frigiven efter praxis att den hade suttit av 2/3 av sin strafftid. Sedan 2006 beslutar Örebro tingsrätt om livstidsdömda fångar ska få sitt straff tidsbestämt."

Fortsättningen efter din info är viktig då det ser ut som att minimum idag är 18 år vid livstid. Efter 10 år kan man ansöka om ett tidsbestämt straff (det är vid tidsbestämning som snittet är 16 år. Vid livstid utan tidsbestämning ser det annorlunda ut.

"Sedan 2006 beslutar Örebro tingsrätt om livstidsdömda fångar ska få sitt straff tidsbestämt. Tingsrätten får efter ansökan, som får göras först sedan tio års fängelse avtjänats, omvandla livstidsstraffet till minst 18 års fängelse. Tingsrättens beslut kan överklagas till Göta hovrätt och sedan till Högsta domstolen. Vid beslutande om straffet ska omvandlas tas i betraktande hur den intagne eller intagna har skött sig under fängelsetiden, återfallsrisk för att begå nya brott och hur allvarligt brottet var när det begicks."
Citera
2020-02-16, 13:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Det är så mycket som är korkat beteende av SD, om nu mordet som åklagaren menar, var planerat.
Trodde att han var så mycket smartare.

1. Val av mordplats.
2. Lämna henne där, helt öppet så att hon hittas.
3. Inte göra sig av med de egna skorna utan ställa dem på ett ställe (svärföräldrarnas sommarstuga) där man kan förvänta sig att polisen letar.
4. Lämna sperma på Lenas kjol, dvs DNA.
5. Ringa ut polisen några dagar innan, ang de hotfulla männen.
6. Inte ens låtsas vara engagerad i att leta efter Lena.
7...
8.... finns säkert så mycket mer att fylla i..
En mycket relevant iakttagelse av sommarljum. Det blir mer och mer uppenbart att SD i själva verket är riktigt korkad. Det ser ju nästan ut som att han ville åka fast. Till dessa sex punkter (1-6) kan vi lägga ytterligare fem (7-11):

7. Manipulerar med sin fasadbelysning som en förberedelse inför brottet, helt öppet inför sin granne.

8. Skickar skriftligen ett dödshot till LW så att det finns bevis mot honom ifall det händer henne någonting.

9. Avslöjar för sin vän JG att han har tankar på att döda en person.

10. Sätter några veckor efter mordet igång med en storstädning av sin bostad, helt öppet inför ett vittne.

11. LW:s blod i SD:s bostad, en uppgift som kom tidigt från EnGodTanke. Här skall det alltså enligt ryktet ha varit SD själv som påtalade att blod från LW kunde finnas där, och det skall ha varit SD själv som pekade ut var de borde leta.

Listan går antagligen att göra hur lång som helst....
Senast redigerad av Draifos 2020-02-16 kl. 14:12.
Citera
2020-02-16, 13:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Precis så.
Frånvaron av MGMs DNA indikerar hans skuld och frånvaron av MGKs DNA indikerar hennes oskuld.

Går liksom inte ihop rent logiskt så vi får se hur resonemanget kommer att gå i den frågan, Backman lär nog ha en hel del åsikter om det.
Citera
2020-02-16, 13:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
I stämningsansökan hänvisas vidare till en mängd protokoll från undersökningar av Fynd/brottsplats, Rättsmedicin och olika Platsundersökningar. Jag tror att i dessa protokoll lär det framkomma mer frapperande bevis än det som framgår av stämningsansökan.

När det gäller platsundersökningar i SD:s bostad, så har det skett tekniska undersökningar
15 maj
16 maj
5 juni
21 juni

Efter undersökningen den 16 juni finns en protokollbilaga på 10 sidor som utvisar var blod på LW har anträffats i hans bostad.

Om spåren inte syntes med blotta ögat, kan SD ha trott att storstädningen den 25 maj skulle utplåna spåren, men vid tekniska undersökningen 5 juni så bekräftas det att han medvetet försökt utplåna tidigare spår?

Det är intressant att hans ungdomskamrat och granne AM kommer att vittna om storstädningen 25 maj. Hur kom det sig att AM visste att SD städade?

Saxat från stämningsansökan:
Protokoll över platsundersökningar i Stefan Davidssons bostad den 15 maj 2018 (protokollbilaga Tekniska undersökningar, del 2, sid 226-245), den 16 maj 2018 (protokollbilaga Tekniska undersökningar, del 2, sid 246-268), den 5 juni 2018 (protokollbilaga Tekniska undersökningar, del 2, sid 284-286) samt den 21 juni 2018 (protokollbilaga Tekniska undersökningar, del 2, sid 269-279) utvisande bland annat var blod från Lena Wesström anträffats i Stefan Davidssons bostad till styrkande av att Stefan Davidsson är gärningsman.

• Storstädningen
Vittnesförhör med Andreas Marklund (förhörsbilaga 4B) angående vidtagen storstädning i Stefan Davidssons bostad den 25 maj 2018 till styrkande av att spår kan ha undanröjts.

Minns att @Rosaelefant tog upp det tidigare i tråden.
Det verkar konstigt att man inte lyckats identifiera firman? Om det inte är grannen själv som står för den?

Det hade varit intresant att höra vad den eventuelle städaren fick för uppdrag och särskilda anvisningar inför städningen.
Häll Klorin i avloppet och skura noga där?
Torka noga av alla strömbrytare och handtag med Klorin.
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Har hört att SD vid minst två tillfällen haft en städ/saneringsfirma vid sinn bostad efter mordet.. Grannar har aldrig sett det tidigare och reagerat på det så vi får ändå hoppas polis hittar något tekniskt av värde ändå
Citera
2020-02-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Enligt Hiding,s presskonferens så är det så.

Tror det var netherworld som citerade från den.

Metallbit och tre aluminiumburkar (2018-5000-BG52903 p 14-15)

Så vad tror vi att dessa föremål skall bevisa?
Citera
2020-02-16, 14:05
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Metallbit och tre aluminiumburkar (2018-5000-BG52903 p 14-15)

Så vad tror vi att dessa föremål skall bevisa?

Ja du, fan vad jag skulle vilja ha FUP i mina händer, nu kan vi ju bara gissa vad fan dessa föremål har för bevisvärde, de bör ju vara viktiga eftersom de tas upp i stämningsansökan men vad fan de ska bevisa går jag bet på just nu.
Citera
2020-02-16, 14:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, jag har tjatat om att de digitala spåren nog kommer att bli GM:s fall i fallet.

SD har nog underskattat polisväsendets tekniska kunskaper och han tänkte kanske inte på att man har börjat samarbeta mer mellan andra länder som Nederländerna. De har kommit avsevärt längre fram med förfinad teknik för att åldersbestämma DNA. Nederländerna har använt och utvecklat tekniken sen -14, så nog finns tillräckligt med vetenskaplig fakta som bekräftar att tekniken är pålitlig.

Jag har också spekulerat om att GM först har varit vid LW:s hem och tagit ifrån henne mobilen. Därför följer hon efter GM ut och lämnar dörren på glänt. Jag tror på detta än mer nu när jag läser stämningsansökan, se saxat nedan där hennes hem benämns som brottsplats:

Protokoll över brottsplatsundersökning (Lena Wesströms bostad) (protokollbilaga Tekniska undersökningar, del 1, sid 21-58) bl a till styrkande att Lena Wesström lämnat bostaden hastigt och frivilligt.

Tillägg:
Jag tror att mobil och vapen kan återfinnas i någon brunn i närområdet eftersom GM antagligen inte tagit sig några längre sträckor p g a risken att bli sedd.

Har de inte letat där blir man orolig. Nu har han ju haft all världens tid på sig att göra sig av med dom på annat ställe. Finns massor av brunnslock överallt på småvägarna. Han är geocachare, han vet var man kan gömma saker.
Citera
2020-02-16, 14:10
Medlem
Citat:
Ja du, fan vad jag skulle vilja ha FUP i mina händer, nu kan vi ju bara gissa vad fan dessa föremål har för bevisvärde, de bör ju vara viktiga eftersom de tas upp i stämningsansökan men vad fan de ska bevisa går jag bet på just nu.

De är ju beslagtagna på brottsplatsen. Så jag undrar om de är till för att knyta MGM dit.
Citera
2020-02-16, 14:11
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Enligt Hiding,s presskonferens så är det så.

Tror det var netherworld som citerade från den.

Åklagaren sa inte att det saknades DNA från SD på brottsplatsen, vad jag kunde höra. Kanske det finns på metallbiten och burkarna.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in