2020-02-11, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Du har skrivit samlat tidigare gällande problemen med leveranser m.m. Vad nytt har framkommit som gör dig säker på totalkrasch?

Har pratat med två av våra fabriker idag, som såklart ser hoppfullt på närmaste veckornas utveckling, men med en tydlig underton av att detta är allvarligt på riktigt.
Och Kina är fortfarande i full lockdown om någon undrar, oavsett vad blaskorna skriver.
Såklart kan marknaden återhämta sig och att det bara blir ett dåligt år helt enkelt, förutsatt att detta fås under kontroll snart, men jag vetifaan asså
Citera
2020-02-11, 20:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Tydligen två nya fall i Bayern, sammanlänkade med övriga fall där. Mer info imorgon.

Här finns övrigt en intressant tidslinje över alla smittade i Bayern i Tyskland för den som är intresserad och kan tyska. Antar att man kan gissa sig till vad som står utan att kunna tyska också.

https://gfx.sueddeutsche.de/apps/e401243/www/_image_mobilew1060q70.png

Intressant. Jag får nog revidera min teori om potensens minskande med antal hopp och över tid. Får inget riktigt grepp kring det.
Citera
2020-02-11, 20:47
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Låter obehagligt. Men ärligt talat, har du några källor på detta? Sist var det någon i tråden som sa, utan källa, att merparten av vår matimport kommer från Kina, vilket är fullständigt bananas. Det är Holland och Spanien vi köper in det mesta ifrån.

Det vi importerar i matväg från Kina kan vi vara utan. Dock gäller det att hålla hårt i produkter som mobilladdare och extra batterier.

Morgondagens guld?
Citera
2020-02-11, 20:48
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Intressant. Jag får nog revidera min teori om potensens minskande med antal hopp och över tid. Får inget riktigt grepp kring det.

Får se vad dom säger imorgon. Tydligen ska dom ge uppdateringar kring dom första smittade också och deras status.
Citera
2020-02-11, 20:48
Bannlyst
de 2 nya fallen i tyskland är kopplade till Webasto igen!!

Webasto som ju skall öppna i morgon igen !!
Citera
2020-02-11, 20:51
Medlem
bofhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Eftersom många verkar tro att c-vitamin endast är mot skörbjugg så ska detta bli intressant att följa.

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04264533

Jag tror inte det kommer att fungera, har aldrig märkt att c-vitamin har någon effekt när man väl blivit sjuk.

Vad jag däremot kan rekommendera är att få i sig c-vitamin genom mat varje dag. Jag börjar varje dag med en tallrik nyponsoppa, blåbärssoppa eller liknande. Har bara varit förkyld en gång de senaste 4-5 åren sedan jag började med den rutinen.
Citera
2020-02-11, 20:51
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ignorera då kina, och titta internationellt där sjukhusen inte är lika hårt belastade. 225 fall, ca 22 friskförklarade, 1 död. Förmodligen fortfarande ett litet mörkertal, då det alltid är det då långt ifrån alla söker vård då de känner sig lite sjuka. Så det antyder på att dödligheten inte ligger mkt högre än vanlig influensa. Skulle bli förvånad om dödligheten var mkt mer än runt 1% då allt summeras, förmodligen under 1%.

WHO hyllar kina med rätta, de agera kraftfullt trots att det drabbar dem själva hårt. Inget annat land har varit i närheten av att agera lika kraftfullt.

Ursäkta att det tog nån dag innan jag svarade och det finns bara EN sak jag kan hålla med dig om och det är att Kina mycket kraftfullt agerar för att stoppa smittan, ingen annat land på denna jord klarar av att hantera det som pågår i Kina just nu.

Jag har sett hemska filmer på hur man transporterar bort misstänkt smittade familjer från sina hem för att sättas i karantän tillsammans med övriga smittade och sorgligt nog så är det nödvändigt i ett läge som detta.
Citera
2020-02-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Förpackningar? Ja det har jag gjort. Mina 3M andningsskydd är gjorda i Spanien. Grönsakerna, kryddorna mm i butiken kommer INTE från Kina utan från Holland och Spanien. Rotsaker, etc Sverige. Kött köper jag närproducerat. Som jag sa tidigare, Sverige har massor av ägg-och fågelproducenter.
Läsken - Sverige. Juicen - sverige. Mjölkprodukter - Sverige. Toapapper - Sverige. Osv.
INGEN av maten jag köper kommer från Kina. Skulle eventuellt vara fisken i fiskpinnarna men det kan jag leva utan.
Tonfisk kanske du tänker på, sån skit äter jag inte.

Jag pratar inte billiga hårtorkar och fula lampor här.

Jag pratar inte om vad du eller jag förbrukar eller äter,.
Jag pratar om alla tusentals företag i Sverige som står och faller när Kina nu inte kan leverera.
Vi pratar om en förestående massarbetslöshet och ekonomisk krasch som kommer leda till en djup ekonomisk kris.

Och då tar jag inte ens i beaktning att ett corona utbrott drabbar även oss.
Senast redigerad av eyecreate 2020-02-11 kl. 20:54.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Det där var ganska många hopp på relativt kort tid.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
En positiv sak med ett eventuellt kollapsat Kina kan väl vara att vi slutar köpa billigt skit från gulingarna och börjar producera vårat eget igen som håller hög kvalitet. Kina har fortfarande en bit att vandra innan dom kommer upp i västerländsk kvalitet. Kvalitet framför kvantitet!

Sen kan man ju hoppas att dom lär sig en läxa. Hoppas inte vi vita arier drabbas alltför hårt
Citera
2020-02-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det är inte påhittat, siffrorna följer en algoritm. Slå upp vad ordet algoritm betyder.
Men att få en algoritm att stämma överens med några redan angivna siffror är väl knappast raketforskning. det är väl någon tonåring med basala mattekunskaper som knåpat ihop en i sitt pojkrum, åter igen varför skulle det behövas nått avancerat program för att redovisa siffrorna, det gör man ju enkelt i excel.
Citera
2020-02-11, 20:54
Medlem
Citat:
Tur vi har gott om skog här hemma. Billig arbetskraft i form av skattebetalda invandrare också.

Ingen använder träklubbor längre. Komposit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in