2020-02-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag förstår inte hur folk kan ha så svårt att acceptera att koldioxid är en växthusgas.

Jag med. Men vad jag har svårt att acceptera är den stora förstärkningsfaktor som tillskrivs koldioxiden. Jag har inte hela bilden klar för mig ännu, men det verkar koka ihop till att faktorn är ca 1. Vilket gör att klimatkänsligheten borde vara under 1 grad Celsius.
Citera
2020-02-11, 07:19
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det fungerar tyvärr inte riktigt så. Upptag både i hav och på land baseras på att halten ständigt stiger så jämvikten förskjuts. Minskar vi utsläppen så halten i atmosfären ökar långsammare kommer också upptaget att minska allteftersom sänkorna mättas.

Det här är naturligtvis en första grov uppskattning. Man kan ju komma närmare ett önskvärt värrde genom att ta hänsyn till fler påverkande faktorer.

Det största felet är nog att växter lär sig att utnyttja den ökade tillgången till koldioxid och växer snabbare vilket ställer ökade krav på koldioxidtillförsel.

I haven finns det nästan 40 000 Gton kol och i bergarter 70 000 000 Gton så de sänkorna lär inte mättas av 25 Gton/år i första taget.

Men räkna du också. Kanske kan vi komma till ett mer exakt värde på önskvärt utsläpp.
Citera
2020-02-11, 07:25
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Hela världen värms upp dubbelt så fort eller var kyls det ner?

www.cnn.com › 2019/04/01 › health › canada-global-warming
Canada is warming at twice the global rate, report says - CNN*

*
www.channelnewsasia.com › news › cnainsider
Why Singapore is heating up twice as fast as the rest of the ...

www.csag.uct.ac.za › 2019/09/25 › twice-the-gl...
Twice the global rate - Climate Systems Analysis Group
25 sep. 2019 -*Let's look at the following phrasing: “South Africa*is*warming*at a*rate*that is*twice*that of the global one

www.themoscowtimes.com › 2019/09/04 › russi...
Russia Is Warming Disproportionately Fast, Environment ...-*Climate change is heating*Russia*at a faster*rate*than the rest of the world, the country's environment ministry has said in a draft report of

www.chinadaily.com.cn › ...
China warming faster than global average - Chinadaily.com.cn

4 apr. 2018 -*China*has been*warming*faster than the global average and has seen its coastal sea level rise over several decades, according to a report*

www.thelocal.se › swedens-temperature-rising-.
Sweden's temperature is rising more than TWICE as fast as ...
1 apr. 2019 -*The average temperature in*Sweden*is rising more than*twice*as fast as ... calculations of how global*warming*might affect us, something that is*
www.upi.com › Science_News › 2018/12/12
Arctic warming at twice the rate of the rest of the planet ...

7 okt. 2019 -*Korean Peninsula is*warming*at a*speed*faster than global average ...*Europe's*North Sea*Warming Twice*as Fast as World's Oceans
Här har du förklaringen på vad du insinuerar:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2020-02-11, 07:31
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag med. Men vad jag har svårt att acceptera är den stora förstärkningsfaktor som tillskrivs koldioxiden. Jag har inte hela bilden klar för mig ännu, men det verkar koka ihop till att faktorn är ca 1. Vilket gör att klimatkänsligheten borde vara under 1 grad Celsius.
Det finns en hel del publicerat angående klimatkänslighet. CMIP6 modellerna sägs vara bättre på att ta med molnfeedbacks. Detta har resulterat i att klimatkänsligheten verkar högre, än vad CMIP5 - modellerna visade. Istället för att själv tänka ut hur det "borde vara", utan argument.
Citat:
Here we show that the closely related effective climate sensitivity has increased substantially in Coupled Model Intercomparison Project phase 6 (CMIP6), with values spanning 1.8–5.6*K across 27 GCMs and exceeding 4.5*K in 10 of them. This (statistically insignificant) increase is primarily due to stronger positive cloud feedbacks from decreasing extratropical low cloud coverage and albedo. Both of these are tied to the physical representation of clouds which in CMIP6 models lead to weaker responses of extratropical low cloud cover and water content to unforced variations in surface temperature. Establishing the plausibility of these higher sensitivity models is imperative given their implied societal ramifications.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2019GL085782
Citera
2020-02-11, 08:32
Medlem
Citat:
Hela världen värms upp dubbelt så fort eller var kyls det ner?
Det värms snabbare över land än över haven.

Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Tror du det får du lite svårt att förklara t ex hur klimatet kunde svänga så kraftigt under istidscyklerna. Att vattenånga förstärker insåg redan Arrhenius för över 100 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Det största felet är nog att växter lär sig att utnyttja den ökade tillgången till koldioxid och växer snabbare vilket ställer ökade krav på koldioxidtillförsel.
Växter bryts ned och släpper ut koldioxiden igen. Genom att göra jorden grönare kan man lagra en del CO2, men det mättas snart.
Citat:
I haven finns det nästan 40 000 Gton kol och i bergarter 70 000 000 Gton så de sänkorna lär inte mättas av 25 Gton/år i första taget.
Haven kan ta upp mycket, men det tar några tusen år för havsvattnet att cirkulera så det kan inte ta upp kol hur snabbt som helst. Den geologiska cykeln med erosion och sedimentering är än långsammare. Den är lagom för att balansera utsläppen från vulkaner som är mindre än 1% av våra, men på lång sikt är det den som gäller för att få bort den CO2 vi släpper ut.
Citat:
Men räkna du också. Kanske kan vi komma till ett mer exakt värde på önskvärt utsläpp.
Vad sägs om 0?
Citera
2020-02-11, 09:10
Medlem
Citat:
Här har du förklaringen på vad du insinuerar:

www.dw.com › north-sea-warming-twice-as-fas...
North Sea warming twice as fast as world′s oceans | News ...Översätt den här sidan9 sep. 2017 -*The average temperature of the North Sea has risen*twice as fast*as the*oceans*of the world. The changes are likely to alter the ecosystem and*..

www.npr.org › 2019/09/25 › earths-oceans-are-...
U.N. Report On The World's Oceans Is Out, And It's Not Good ...-*Översätt den här sidan25 sep. 2019 -*Warming oceans*and rising sea levels are threatening coastal economies ... and for the past 25 years or so, they've been*warming twice as fast.

bangordailynews.com › news › hancock › deep...
Deep Gulf of Maine has been warming twice as fast as the ...Översätt den här sidan
30 maj 2019 -*Overall, in recent decades the Gulf of Maine has been*warming faster*than 99.9 percent of the world's*oceans,*www.amap.no › documents › download › inline

The Arctic is warming faster than any other region on ... - AMAPPDFÖversätt den här sidan... the past 50 years, the Arctic's temperature has risen at a rate more than*twice*the global ...*warming*of the Arctic*Ocean*to previous scientific*
Citera
2020-02-11, 11:15
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
www.dw.com › north-sea-warming-twice-as-fas...
North Sea warming twice as fast as world′s oceans | News ...Översätt den här sidan9 sep. 2017 -*The average temperature of the North Sea has risen*twice as fast*as the*oceans*of the world. The changes are likely to alter the ecosystem and*..

www.npr.org › 2019/09/25 › earths-oceans-are-...
U.N. Report On The World's Oceans Is Out, And It's Not Good ...-*Översätt den här sidan25 sep. 2019 -*Warming oceans*and rising sea levels are threatening coastal economies ... and for the past 25 years or so, they've been*warming twice as fast.

bangordailynews.com › news › hancock › deep...
Deep Gulf of Maine has been warming twice as fast as the ...Översätt den här sidan
30 maj 2019 -*Overall, in recent decades the Gulf of Maine has been*warming faster*than 99.9 percent of the world's*oceans,*www.amap.no › documents › download › inline

The Arctic is warming faster than any other region on ... - AMAPPDFÖversätt den här sidan... the past 50 years, the Arctic's temperature has risen at a rate more than*twice*the global ...*warming*of the Arctic*Ocean*to previous scientific*
Varför postar du detta?
Läs igenom det du postade här och sedan de förklaringar du fått i denna tråd och förklara vad som är oklart för dig.
Citera
2020-02-11, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Då får du även räkna in Svensk Handel som en av alla oss som tror på den "konspirationen" (inte ens värt att kalla det för konspiration eftersom det är så uppenbart).

Slutreplik från Svensk Handel om skatten på plastpåsar:

"Att under grön flagg införa symboliska skatter för att fylla statskassan är oseriöst."

Men alltså, det här med plastpåseskatten har inte att göra med klimatet...
Att Svensk Handel utifrån det skulle köpa klimatkonspirationerna är ju ett komiskt påstående...

Att sedan regeringen försöker införa en regressiv ful-skatt, och hänvisa till falska MILJÖ-skäl (inte KLIMAT-skäl) som om vi alla i Sverige (eller ens en betydande minoritet) kastar våra plastpåsar i skog och hav är både pinsamt och upprörande; men att från det dra slutsatsen att Svensk Handel som korrekt tog strid mot denna ful-skatt ställer sig bakom klimatkonspirationer där hela idén om klimatförändringarna är ett påhitt i grunden vars primära syfte är att höja skatter är ju helt barockt

Träna upp din slutledningsförmåga, snälla.
Citera
2020-02-11, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Men alltså, det här med plastpåseskatten har inte att göra med klimatet...
Att Svensk Handel utifrån det skulle köpa klimatkonspirationerna är ju ett komiskt påstående...

Att sedan regeringen försöker införa en regressiv ful-skatt, och hänvisa till falska MILJÖ-skäl (inte KLIMAT-skäl) som om vi alla i Sverige (eller ens en betydande minoritet) kastar våra plastpåsar i skog och hav är både pinsamt och upprörande; men att från det dra slutsatsen att Svensk Handel som korrekt tog strid mot denna ful-skatt ställer sig bakom klimatkonspirationer där hela idén om klimatförändringarna är ett påhitt i grunden vars primära syfte är att höja skatter är ju helt barockt

Träna upp din slutledningsförmåga, snälla.

Ännu en naiv stackare. Skatter som syftar till att minska klimatpåverkan är inte heller öronmärkta för just det syftet, om du nu trodde det. Pengarna kan användas till att täppa till hål i statsbudgeten precis som plastpåseskatten. Det är ingen konspiration utan ett faktum att statens inkomster som härrör från "skatt på energi och miljö" används för att balansera budgeten rent allmänt, och i det specifika fallet vad gäller plastpåseskatten så får jag alltså medhåll av Svensk Handel. Blanda inte ihop mig med Lars Bern och hans konspirationsteorier.

Här är en lista över skatter som syftar till att minska miljö- och klimatpåverkan:

Dessa skatteintäkter uppgår till cirka 106 miljarder kr (inte lite pengar alltså). Av dessa 106 miljarder kr spenderar man cirka 12,5 miljarder kr på "allmän miljö- och naturvård", cirka 3,5 miljarder kr på "energi" och cirka 60 miljarder kr på "transportpolitik" (infrastruktur). Utgifterna som kan härledas till miljö- och klimatpolitik (inklusive energi och infrastruktur) uppgår således till 76 miljarder kr, men intäkterna uppgår till 106 miljarder kr.

Berätta var de resterande 30 miljarderna tar vägen. Hänvisa till statsbudgeten, som du finner här.

Träna upp ditt kritiska tänkande, snälla.
Citera
2020-02-11, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Ännu en naiv stackare. Skatter som syftar till att minska klimatpåverkan är inte heller öronmärkta för just det syftet, om du nu trodde det. Pengarna kan användas till att täppa till hål i statsbudgeten precis som plastpåseskatten. Det är ingen konspiration utan ett faktum att statens inkomster som härrör från "skatt på energi och miljö" används för att balansera budgeten rent allmänt, och i det specifika fallet vad gäller plastpåseskatten så får jag alltså medhåll av Svensk Handel. Blanda inte ihop mig med Lars Bern och hans konspirationsteorier.

Här är en lista över skatter som syftar till att minska miljö- och klimatpåverkan:

Dessa skatteintäkter uppgår till cirka 106 miljarder kr (inte lite pengar alltså). Av dessa 106 miljarder kr spenderar man cirka 12,5 miljarder kr på "allmän miljö- och naturvård", cirka 3,5 miljarder kr på "energi" och cirka 60 miljarder kr på "transportpolitik" (infrastruktur). Utgifterna som kan härledas till miljö- och klimatpolitik (inklusive energi och infrastruktur) uppgår således till 76 miljarder kr, men intäkterna uppgår till 106 miljarder kr.

Berätta var de resterande 30 miljarderna tar vägen. Hänvisa till statsbudgeten, som du finner här.

Träna upp ditt kritiska tänkande, snälla.

Tycker du att någonting överhuvudtaget i detta inlägg har någon som helst relevans för min kritik...?

Du skall kanske läsa en gång till det där inlägget till vilket du i praktiken besvarade att 'Svensk Handel håller med', för det inlägget beskriver satiriskt en total klimatkonspiration, att hela klimatförändringsfrågan är ett fullständigt påhitt från början till slut i syfte att höja skatter.
Om du inte anser att Svensk Handel tror att hela klimatfrågan är totalt bluff och båg och att deras uppfattning är att det samlade globala etablissemanget konspirerat fram det hela med det enda syftet att höja skatter - vad sägs som att inte hävda det?

Givet att jag beskriver plastpåseskatten som 'en regressiv FUL-skatt som försvarats med FALSKA miljöskäl' förundras och fascineras jag över vilka egendomliga antaganden du gör om mina uppfattningar i denna frågan, men visst, alla blir väl defensiva ibland när man kritiseras...

Jag förstår som sagt inte riktigt relevansen med allting annat du skriver, men om man skall förstå hur andra tänker bör man notera att många av dessa skatter har som syfte att påverka våra konsumtionsmönster. Att alla skatteintäkter från detta inte också går till direkt aktiv klimatpolitik är alltså helt irrelevant, för dem betraktar själva skatten som sådan och det beteendemönster de hoppas att den förändrar i befolkningen att i sig vara aktiv klimatpolitik, inte att skatten behövs för att finansiera klimatpolitik.

Hela ditt inlägg framstår som oerhört märkligt givet denna förståelsen; att själva poängen är att använda dessa punktskatter som ett ekonomiskt styrmedel och driva incitament för att påverka befolkningens konsumtionsvanor, inte att generera pengar för bekosta miljö- och klimat-politik...

Givet att jag oftast tar strid MOT dessa skatter (då någonting som drivmedel exempelvis, eller plastpåsar, har en mycket låg priselasticitet samtidigt som det är en regressiv skatt mot låg- och medelklassen), men ändå kan förstå syftet och motivationen bakom införandet av dem så känner jag mig ganska bekväm i min egen förmåga att tänka kritisk.
Givet att du pekar på differensen mellan intäkter från klimatrelaterade skatter, och utgifter på klimatområden och uppenbarligen inte förstår varför så är fallet, samtidigt som du tror att det på något sätt är ett "svar" till min kritik om att indirekt hävda att Svensk Handel stödjer klimatkonspirationer för att dem motsätter sig plastpåseskatten, så hade jag kanske inte känt mig fullt lika bekväm i det här med kritiskt tänkande, om jag vore du...
Citera
2020-02-11, 18:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Tycker du att någonting överhuvudtaget i detta inlägg har någon som helst relevans för min kritik...?

Du skall kanske läsa en gång till det där inlägget till vilket du i praktiken besvarade att 'Svensk Handel håller med', för det inlägget beskriver satiriskt en total klimatkonspiration, att hela klimatförändringsfrågan är ett fullständigt påhitt från början till slut i syfte att höja skatter.
Om du inte anser att Svensk Handel tror att hela klimatfrågan är totalt bluff och båg och att deras uppfattning är att det samlade globala etablissemanget konspirerat fram det hela med det enda syftet att höja skatter - vad sägs som att inte hävda det?

Givet att jag beskriver plastpåseskatten som 'en regressiv FUL-skatt som försvarats med FALSKA miljöskäl' förundras och fascineras jag över vilka egendomliga antaganden du gör om mina uppfattningar i denna frågan, men visst, alla blir väl defensiva ibland när man kritiseras...

Jag förstår som sagt inte riktigt relevansen med allting annat du skriver, men om man skall förstå hur andra tänker bör man notera att många av dessa skatter har som syfte att påverka våra konsumtionsmönster. Att alla skatteintäkter från detta inte också går till direkt aktiv klimatpolitik är alltså helt irrelevant, för dem betraktar själva skatten som sådan och det beteendemönster de hoppas att den förändrar i befolkningen att i sig vara aktiv klimatpolitik, inte att skatten behövs för att finansiera klimatpolitik.

Hela ditt inlägg framstår som oerhört märkligt givet denna förståelsen; att själva poängen är att använda dessa punktskatter som ett ekonomiskt styrmedel och driva incitament för att påverka befolkningens konsumtionsvanor, inte att generera pengar för bekosta miljö- och klimat-politik...

Givet att jag oftast tar strid MOT dessa skatter (då någonting som drivmedel exempelvis, eller plastpåsar, har en mycket låg priselasticitet samtidigt som det är en regressiv skatt mot låg- och medelklassen), men ändå kan förstå syftet och motivationen bakom införandet av dem så känner jag mig ganska bekväm i min egen förmåga att tänka kritisk.
Givet att du pekar på differensen mellan intäkter från klimatrelaterade skatter, och utgifter på klimatområden och uppenbarligen inte förstår varför så är fallet, samtidigt som du tror att det på något sätt är ett "svar" till min kritik om att indirekt hävda att Svensk Handel stödjer klimatkonspirationer för att dem motsätter sig plastpåseskatten, så hade jag kanske inte känt mig fullt lika bekväm i det här med kritiskt tänkande, om jag vore du...

Visst, jag skulle ha poängterat att konspirationen som den var formulerad i inlägget jag citerade är överdriven, men att det fortfarande finns ett syfte med ökat skatteuttag som baseras på klimatalarmism. Plastpåseskatten är blott ett exempel, du får ju gärna besvara frågan i mitt förra inlägg vad resten av pengarna går till.
Senast redigerad av countolaf 2020-02-11 kl. 18:54.
Citera
2020-02-11, 19:19
Medlem
Citat:
Det finns en hel del publicerat angående klimatkänslighet. CMIP6 modellerna sägs vara bättre på att ta med molnfeedbacks. Detta har resulterat i att klimatkänsligheten verkar högre, än vad CMIP5 - modellerna visade. Istället för att själv tänka ut hur det "borde vara", utan argument.

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2019GL085782

Jag har kommit med argument tidigare i tråden. Och eftersom att du varit aktiv i tråden längre än mig antog jag att du hade läst mina inlägg.

Men då ska jag försöka sammanfatta.

Charvátová har bl.a. studerat hur planeterna flyttar på solen kring solsystemets masscentrum.
Can origin of the 2400-year cycle of solar activity be caused by solar inertial motion?
https://www.researchgate.net/publication/29624998_Can_origin_of_the_2400-year_cycle_of_solar_activity_be_caused_by_solar_in ertial_motion

Stefani har funnit ett samband mellan solcyklerna och planeternas gravitationskrafter (främst Venus, Jorden, Jupiter).
A Tayler-Spruit model of a tidally synchronized solar dynamo
https://www.researchgate.net/publication/324005865_A_Tayler-Spruit_model_of_a_tidally_synchronized_solar_dynam o

Zharkova har funnit en matematisk formel som beskriver hur solens magnetfält varierar över tid, samt hur detta överensstämmer med tidigare klimat.

Heartbeat of the Sun from Principal Component Analysis and prediction of solar activity on a millenium timescale
https://www.researchgate.net/publication/283862631_Heartbeat_of_the_Sun_from_Principal_Comp onent_Analysis_and_prediction_of_solar_activity_on _a_millenium_timescale

Oscillations of the baseline of solar magnetic field and solar irradiance on a millennial timescale
https://www.researchgate.net/publication/333988067_Oscillations_of_the_baseline_of_solar_ma gnetic_field_and_solar_irradiance_on_a_millennial_ timescale

Solinstrålningen förändras inte så mycket så att den kan förklara amplituden på klimatförändringarna. Men enligt forskning av Shaviv, Svensmark m.fl tycks kosmisk strålning påverka molnbildningen, och modulerar på så sätt klimatet via albedo. Svensmark har fått mycket kritik, men även andra har funnit liknande samband, så jag är inte säker på att själva teorin är fel.
Se t.ex. dessa artiklar:
Intensified East Asian winter monsoon during the last geomagnetic reversal transition
https://www.nature.com/articles/s41598-019-45466-8
Effects of solar activity and galactic cosmic ray cycles on the modulation of the annual average temperature at two sites in southern Brazil
https://www.researchgate.net/publication/324189366_Effects_of_solar_activity_and_galactic_c osmic_ray_cycles_on_the_modulation_of_the_annual_a verage_temperature_at_two_sites_in_southern_Brazil

Detta målar upp en bild av att solen har stor betydelse för klimatet. Solens aktivitet är cykliskt med relativt korta cykler jämfört med Milankovic-cyklerna. Det finns cykler med olika längd: kortare än 100 år, längre än 100 år, och längre än 1000 år. En av de längre cyklerna tycks ligga bakom värmeperioden under medeltiden, följt av lilla istiden, följt av ökningen till nutid.

Akasofu har tittat på hur temperaturen ökat sedan lilla istiden, och funnit att det handlar om ungefär 0,5°C per århundrade.
On the recovery from the Little Ice Age
https://www.researchgate.net/publication/266037018_On_the_recovery_from_the_Little_Ice_Age

De senaste 100 åren har temperaturen enligt HadCRUT 4 ökat ca 0,8°C. Min hypotes är att denna ökning beror på summan av en av de längre cyklerna enligt ovan samt AGW. Låt säga att utan AGW skulle temperaturen stiga 0,5°C per hundra år enligt Akasofu. Kvar blir att AGW står för 0,3°C, vilket stämmer bra med den teoretiska effekten av ökande av koncentrationer av CO2 och CH4 utan förstärkningsfaktorer/feedback.

Från din hänvisning ovanför:
"Here we find that the temperature response to an abrupt quadrupling of atmospheric carbon dioxide has increased substantially in the latest generation of global climate models. This is primarily because low cloud water content and coverage decrease more strongly with global warming, causing enhanced planetary absorption of sunlight—an amplifying feedback that ultimately results in more warming."

Vid utvecklande av modellerna har man alltså använt hypotesen att en ökning av den globala temperaturen leder till en minskning av lågliggande moln, vilket gör att en större andel av solenergin absorberas istället för att reflekteras av molnen. Men enligt ovan ska ju orsakssambandet vara det omvända, att starkare magnetfält från solen leder till mindre kosmisk strålning och därmed färre lågliggande moln, vilket leder till varmare klimat.

Jag är inte så insatt i modellbaserade simulationer av klimatet, men jag har lagt märke till att simulationerna inte verkar komma fram till riktigt samma temperaturkurva som den uppmätta när man kör dem över 1900-talet fram till nutid. T.ex. brukar inte toppen kring 1940-talet vara lika distinkt i de kurvor jag sett. Så någon komponent verkar fattas. Och det tror jag alltså är variationer i solens styrka och magnetfält och dess effekter. Har försökt hittat någon artikel som diskuterar brister i modellerna som används vid simuleringarna. Har än så länge bara funnit denna video, som jag tyckte var intressant:
https://www.youtube.com/watch?v=NYoOcaqCzxo

Zharkova har ju funnit en formel som beskriver solcyklerna nästan exakt, så det borde ju vara en ganska enkel uppgift att knappa in den formeln i modellerna. Vilket borde förbättra modellerna, tänker jag.
Senast redigerad av suppose 2020-02-11 kl. 19:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in