För de som tycker vi/världen överreagerar på detta virus. Det som är relevant om man vill bedöma hur pass de åtgärder man vidtagit och medias reaktioner står sig mot det faktiska hotet är vad som skulle hända om man inte vidtagit dessa åtgärder, och det är ju nästintill omöjligt att bedöma åtminstone minst ett år fram. Så då återstår att antingen ta det säkra före det osäkra (som nu görs i de första länder) och försöka stoppa epidemin då man inte vet hur det kommer utveckla sig annars.
Icke att förglömma att Spanska Sjukan (som man identifierade som en fågelinfluensa först på 90-talet) kom i 3 olika vågor där första vågen var väldigt mild utan större mängd dödsfall. Det var först i andra vågen flera månader senare som dödsfallen började komma. Man vet än idag inte hur det viruset utvecklade sig mellan vågorna.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
(Återigen, jag är väl medveten om att Spanska Sjukan var av arten H1N1 som är mer instabil/föränderlig än det mer stabila Coronaviruset. Det är principen att vi inte vet tillräckligt om viruset som jag trycker på här)
I Sverige har vi av tradition en mer laidback ställning till denna typ av infektioner än i många andra länder. Jag blev utskälld av amerikansk sjukvård för att jag inte vaccinerat mina barn mot vattkoppor när de insjuknade med det för ett par år sen. Ser man Netflix Pandemi får man en bättre bild av hur omvärlden ser på influensa och kan jämföra med hur Sverige ser på det.