2020-02-11, 17:08
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag var sjuk av Beijeng influensan 1993. Golvad 10 dagar. Sedan dess tar jag regelbundet vaccin och har 1 enda sjukdag sedan dess och då var det kräksjuka som ungdomarna (barnen) fick med hem.

Du såg min FAKTA om influensan. Har du något vettigt om kräksjukan eller är det vanligt kärringsskvaller?

Du bör se upp för Kina sjukan kommer plocka dig.

Plockar den mig plockar den dig. Varför kollar du inte veckorapporterna om vinterkräksjukan så ser du att de ligger högre än förra året?

Du är inget annat än ett jävla får som ställer dig på kö för allt dom tutar och skjuter i dig.
Citera
2020-02-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Blir man immun efter att ha gått genom corona influensan? Då är ju allt lugnt
Det vet man inte ännu. Vissa i Kina hävdar att man kan bli sjuk igen, men det kan också vara så att folk blivit så pass friska att de friskskrivits för att sedan insjukna igen då de aldrig blev av med viruset helt.
Citera
2020-02-11, 17:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Tar vi tex Mässling som faktiskt är luftburet på riktigt så har det ett R0 15-23.
Det säger sig själv att ett luftburet virus per se har högre smittsamhet än ett droppvirus.

Nej, så generell kan man inte vara.

I vissa miljöer och rådande förhållanden kan ett luftburet virus vara väldigt smittsamt, i andra förhållanden inte smitta alls.
Senast redigerad av OY 2020-02-11 kl. 17:16.
Citera
2020-02-11, 17:11
Medlem
Lite konstigt ar det val i alla fall?? aven i Europa!
Stora lopsedlar "misstankt virus!""skola utryms" etc... sen kommer "alltid" nagon dementi efter 24 timmar, ingen fara..... och sen sager man vi testar 100-tals varje dag typ.

Sen som det var i belgien (dar jag bor) kommer dom hem fran Kina 9st som har varit planerat is dagar innan, dom testas inte i Kina utan i Belgien, Sondag Middag, sen kommer svaret Tisdag (valdigt sent) och da sagar man, "jo men det ar inte latt att testa, och man maste gora manga test, halsent uppe, halsen nere, nasan etc,.....) och det ar komplicerat etc...

Antingen har dom daliga tester med stor felmarginal och maste darfor gora om testen om postiva, eller snackar dom bara skit och slapper lagom mycket nyheter for att alla ska vara lite lagom skramda men inte panikerade,,,

Tycker bara att det kanns valdigt struligt med all test i allmanhet.....
Nagra tankar om det?
Citera
2020-02-11, 17:11
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Stör mig på att risken att vara smittad efter en Kinaresa ändå är ganska stor...

Hur räknar du nu? Antalet personer som varit i Kina sedan utbrottet och sedan rest till Skandinavien (för att dra en begränsning någonstans) uppgår till tusentals personer, rentav tiotusentals personer. De enda som varit smittade är två personer med direkt koppling till Wuhan. Risken att vara smittad, även för någon som varit i Kina, är mikroskopisk.
Citera
2020-02-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeb77
Lite konstigt ar det val i alla fall?? aven i Europa!
Stora lopsedlar "misstankt virus!""skola utryms" etc... sen kommer "alltid" nagon dementi efter 24 timmar, ingen fara..... och sen sager man vi testar 100-tals varje dag typ.

Sen som det var i belgien (dar jag bor) kommer dom hem fran Kina 9st som har varit planerat is dagar innan, dom testas inte i Kina utan i Belgien, Sondag Middag, sen kommer svaret Tisdag (valdigt sent) och da sagar man, "jo men det ar inte latt att testa, och man maste gora manga test, halsent uppe, halsen nere, nasan etc,.....) och det ar komplicerat etc...

Antingen har dom daliga tester med stor felmarginal och maste darfor gora om testen om postiva, eller snackar dom bara skit och slapper lagom mycket nyheter for att alla ska vara lite lagom skramda men inte panikerade,,,

Tycker bara att det kanns valdigt struligt med all test i allmanhet.....
Nagra tankar om det?
Testen är inte perfekta. Som jag förstår det så träffar ett test rätt bara mellan 50-70% av gångerna. Så man måste göra flera tester och antagligen testa för de vanliga influensor a också för att kunna skylla på dem.
Citera
2020-02-11, 17:14
Medlem
”Coronaviruset som på tisdagen av WHO fick det officiella namnet Covid-19. ”

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskare-i-varldsmote-for-att-stoppa-coronautbrottet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Blir man immun efter att ha gått genom corona influensan? Då är ju allt lugnt
Det vet vi ännu inte. Det vore dock ett mycket glädjande besked, och det kunde slås fast. Vidare finns dock alltid risken att nya mutationer av viruset kringgår tidigare uppnådd immunitet.

Som tidigare poängteras är den väldiga osäkerheten vad som gör detta virus illavarslande.

Strutsfantast.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Hur räknar du nu? Antalet personer som varit i Kina sedan utbrottet och sedan rest till Skandinavien (för att dra en begränsning någonstans) uppgår till tusentals personer, rentav tiotusentals personer. De enda som varit smittade är två personer med direkt koppling till Wuhan. Risken att vara smittad, även för någon som varit i Kina, är mikroskopisk.
Men inte för alla de svenskar som nu är i Singapore där man inte vet vad som smittat sju personer som man inte ser några samband med andra personer.
Citera
Medlem
För de som tycker vi/världen överreagerar på detta virus. Det som är relevant om man vill bedöma hur pass de åtgärder man vidtagit och medias reaktioner står sig mot det faktiska hotet är vad som skulle hända om man inte vidtagit dessa åtgärder, och det är ju nästintill omöjligt att bedöma åtminstone minst ett år fram. Så då återstår att antingen ta det säkra före det osäkra (som nu görs i de första länder) och försöka stoppa epidemin då man inte vet hur det kommer utveckla sig annars.

Icke att förglömma att Spanska Sjukan (som man identifierade som en fågelinfluensa först på 90-talet) kom i 3 olika vågor där första vågen var väldigt mild utan större mängd dödsfall. Det var först i andra vågen flera månader senare som dödsfallen började komma. Man vet än idag inte hur det viruset utvecklade sig mellan vågorna.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

(Återigen, jag är väl medveten om att Spanska Sjukan var av arten H1N1 som är mer instabil/föränderlig än det mer stabila Coronaviruset. Det är principen att vi inte vet tillräckligt om viruset som jag trycker på här)

I Sverige har vi av tradition en mer laidback ställning till denna typ av infektioner än i många andra länder. Jag blev utskälld av amerikansk sjukvård för att jag inte vaccinerat mina barn mot vattkoppor när de insjuknade med det för ett par år sen. Ser man Netflix Pandemi får man en bättre bild av hur omvärlden ser på influensa och kan jämföra med hur Sverige ser på det.
Citera
2020-02-11, 17:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ok, du verkar behöva ett förtydligande. Så här ligger det till:
Det är din konsumtion av kinatillverkat skräp som indirekt har skapat denna pandemi.
Snälla du, ta och kamma dig. Fråga WHO varför de utlyst globalt nödläge, riskfaktor hög.

-

In other news,

2019-ncov-Wh och allt vad den hetat får ett nytt namn: COVID-19.

-
Kinas ledande läkemedelsrådgivare (? Medical advisor) på COVID säger att han förväntar sig (dvs hoppas) att utbrottet av COVID kommer peaka i februari och att det "kanske kan vara över i typ April"... Hoppas, kanske, typ. Okej...
https://www.reuters.com/article/us-china-health/expert-sees-coronavirus-over-by-april-in-china-who-still-alarmed-idUSKBN20504Y?il=0

-
Men hav förtröstan! Om endast 18 månader (1,5 år, tjohej!) kan ett vaccin vara tillgängligt, enligt Tedros på WHO
Källa: Reuters.
https://www.reuters.com/article/us-china-health-who-vaccine/vaccine-for-new-coronavirus-covid-19-could-be-ready-in-18-months-who-idUSKBN2051ZC?il=0
Citera
2020-02-11, 17:16
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Läsvärd artikel i AB ang den Brittiske superspridaren.

Men scrollar man ner en bit så finns där något annat också. En virussimulator (av okänd tillverkning), där olika smittor kan simuleras.

Av den framgår att Coronaviruset i nuläget anses ha ungefär samma dödlighet som Spanska sjukan men att Coronaviruset är klart smittsammare.

Skärmbild:
https://imgur.com/a/F52gWQV

Artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mK6G1/tvabarnspappan-steve-pekas-ut-som-superspridaren

Tack! Det klart bästa inlägget på länge. Mycket intressant.

Har hört från en nära vän som bor i Östergötland och jobbar på Toyota i Mjölby att det finns personer under obs. som jobbar hemifrån efter hemkomst. Dock går barnen i förskola som vanligt.
Mycket ”hysch-pysch” om ev smittade och var i landet de befinner sig.
Om nu ingen rädsla finns, varför så mycket sekretess?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in