2019-09-09, 01:12
Bannlyst
Hur är maten hos er, har häktet bättre mat än fängelserna eller tvärtom ?
Citera
2019-10-05, 00:33
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox
Får ni plitar ofta erbjudanden om att släppa fri en fånge för pengar ?
Känner du någon plit som har knullat med en intagen ? (Jag känner en, inte i häktet då men däremot när han kom ut från häktet så banka han på henne)
Hur behandlar ni fångarna, finns det rasism på jobbet ? (var ärlig nu)

Jag har aldrig fått erbjudande om att släppa en klient fri, däremot har jag fått erbjudanden en handfull gånger om att ta in en mobiltelefon, självklart var det inget som jag gjorde.
Det händer att kriminalvårdare och klienter inleder olämpliga förhållanden. Jag känner till två fall där det hänt, men inga personer jag känt personligen har varit inblandade. Generellt måste man säga att det är mycket ovanligt.
Rasism existerar inom kriminalvården, liksom i samhället som övrigt. Däremot måste jag säga att det förekommer i mindre grad än vad man skulle kunna tro. En stor del av klienterna är av utländsk härkomst och är du rasistiskt lagd kommer du att få svårt att jobba innanför murarna, i alla fall om du har klientkontakt.
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Hur kommer det sig att ålderspensionärer inte behöver jobba i fängelse, men sjukpensionärer måste det?
Inom kriminalvården finns inga sjukskrivningar, istället ska klienterna sjukmönstra. Det är upp till arbetsledaren att hitta en sysselsättning som kan anpassas till den sjuke klienten, i praktiken fungerar det dock inte så. Lagstiftaren har valt att ålderspensionärer inte har sysselsättningsplikt inom kriminalvården. Däremot är det rätt vanligt att pensionärer ändå väljer att arbeta, speciellt om de har långa påföljder. Tiden går fortare då.
Citat:

Jag har arbetat på två anstalter och ett häkte, maten har varit likvärdig på alla tre ställen. Maten kan jämföras med en husmanskost på en okej lunchrestaurang.
Citera
2019-10-05, 01:48
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Det är upp till arbetsledaren att hitta en sysselsättning som kan anpassas till den sjuke klienten, i praktiken fungerar det dock inte så.
Vad är en arbetsledare? En av plitarna?
Det funkar inte så säger du, så dom som är för sjuka för att arbeta får misskötsamhetsrapporter om dom inte arbetar menar du, eller dom blir tvingade att arbeta?
Citera
2019-10-05, 03:09
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Det funkar inte så säger du, så dom som är för sjuka för att arbeta får misskötsamhetsrapporter om dom inte arbetar menar du, eller dom blir tvingade att arbeta?
Korrekt benämning ska vara produktionsledare, dvs de som har om produktionen. En av anledningarna till att det är arbetsplikt för dem som har sjukskrivning på utsidan, är att kriminalvården har (läs ska ha) möjlighet att anpassa sysselsättningen efter arbetsförmågan. Det kan exempelvis vara montering av hundkoppel eller t.o.m. spela brädspel för dem med speciella behov (SRI). Självklart tvingas ingen att jobba om den faktiskt är sjuk, ex. magsjuka.
Men som sagt fungerar inte sjukmönstringen som det är tänkt. Intagna har i hög grad möjlighet att undvika arbete då produktionsledarna inte anpassar sysselsättningen efter arbetsförmågan. Ex har du ett skadat knä är det inte lämpligt med jobb där man står, sittande arbete skulle i vissa fall däremot vara lämpligt. Vanligt är också att de intagna säger att de är sjuk, men inte är det. Det klassiska exemplet är att den intagne skyller på huvudvärk och sedan spelar kort hela dagen, eller vill gå och träna.
Citera
2019-10-05, 05:07
Medlem
Citat:

Produktionsledare är sina egna, deras målsättning brukar skilja sig lite från genomsnitts personalen.

Du får en misskötsamhetsrapport och det kan leda till vissa konsekvenser (uppskjuten kvaltid, uppskjuten vf etc) men ingen kommer fysiskt tvinga dig till arbetet. Om du säger att du är sjuk så kommer någon bedöma rimligheten i det och eventuellt be sjukvård kontrollera. Kravet ligger på dig inte på kv för att bevisa det.
Citera
2019-10-05, 05:17
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griskungen
Produktionsledare är sina egna, deras målsättning brukar skilja sig lite från genomsnitts personalen.

Du får en misskötsamhetsrapport och det kan leda till vissa konsekvenser (uppskjuten kvaltid, uppskjuten vf etc) men ingen kommer fysiskt tvinga dig till arbetet. Om du säger att du är sjuk så kommer någon bedöma rimligheten i det och eventuellt be sjukvård kontrollera. Kravet ligger på dig inte på kv för att bevisa det.
Önskar det var sant bara.
Citera
2019-10-07, 14:13
Medlem
Citat:

Maten på ersboda i Umeå samt Sörbyn utanför Umeå är det riktigt bra mat på iallafall, och häktet i Umeå får maten från ersboda så dör är maten samma iallafall.
Citera
2019-11-10, 22:28
Medlem
Citat:
Får ni plitar ofta erbjudanden om att släppa fri en fånge för pengar ?
Ja, framför allt när man är ny får man de vanliga frågorna om man kan smuggla in mobiler, berätta om rymningsvägar och liknande. Det är mest ett led i att testa en. Om man ger torra och sakliga svar brukar de frågorna upphöra ganska snabbt.
Citat:
Känner du någon plit som har knullat med en intagen ? (Jag känner en, inte i häktet då men däremot när han kom ut från häktet så banka han på henne)
Nej, men jag har stött på en intagen som hade blivit förflyttad eftersom (delar ur) den kvinnliga personalen på den anstalten han hade varit på tidigare behandlade honom fördelaktigt.
Citat:
Hur behandlar ni fångarna, finns det rasism på jobbet ? (var ärlig nu)
Med tanke på att majoriteten av de intagna har någon form av utländsk bakgrund hade man fått det ganska jobbigt om man konsekvent förfördelade alla icke-svenskar.
Senast redigerad av FritiofPiraten 2019-11-10 kl. 22:37.
Citera
2020-02-10, 23:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
(…)
Jag har arbetat på två anstalter och ett häkte, maten har varit likvärdig på alla tre ställen. Maten kan jämföras med en husmanskost på en okej lunchrestaurang.
Det jag undrar över är om det bjuds specialkost på våra fängelser. T.ex. får muslimer slippa äta fläsk och får de halalköttbullar av nöt istället? Om så är fallet, hur långt går slöseriet av våra skattepengar i tillfredsställandet av religiösa, icke-vetenskapliga önskemål? Är korna garanterat vända mot Mecka när de slaktas för Kriminalvårdens köttbullar?
Vidare, hur är det med vegankost? Kan kriminella svenskar begära att få bara vegansk mat?
Jag har förstått att de intagna får gott om mat, flera mål om dagen. Men hur ser deras möjligheter att själva välja mat ut?
Citera
2020-02-10, 23:49
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det jag undrar över är om det bjuds specialkost på våra fängelser. T.ex. får muslimer slippa äta fläsk och får de halalköttbullar av nöt istället? Om så är fallet, hur långt går slöseriet av våra skattepengar i tillfredsställandet av religiösa, icke-vetenskapliga önskemål? Är korna garanterat vända mot Mecka när de slaktas för Kriminalvårdens köttbullar?
Vidare, hur är det med vegankost? Kan kriminella svenskar begära att få bara vegansk mat?
Jag har förstått att de intagna får gott om mat, flera mål om dagen. Men hur ser deras möjligheter att själva välja mat ut?

Det finns tre olika alternativ. Vanlig kost d.v.s. mestadels husmans, vegetarisk kost samt minus fläsk. Minus fläsk betyder inte nödvändigtvis halal. Många muslimer som är religiösa på riktigt väljer därför den vegetariska kosten. Undantag kan göras vid allergier. Maten blir ofta ett problem och en källa till irritation. De får "för lite" mat när det är "god mat" samt att det slängs rätt mycket mat när det "äcklig mat" (fisk). Istället har de möjlighet att äta toast och annan frukostmat. Vissa köper mat i kiosken och tillagar på avdelningen.
Edit. Vissa avdelningar har självförvaltning vilket innebär att de finns en eller flera kockar på avdelningen som tillagar mat. Kockarna är i så fall ansvariga för att hålla budget, planera och tillaga maten. Kock kan man då vara istället för annan sysselsättning.
Senast redigerad av Jr.Soprano 2020-02-10 kl. 23:51.
Citera
2020-02-11, 11:34
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Det finns tre olika alternativ. Vanlig kost d.v.s. mestadels husmans, vegetarisk kost samt minus fläsk. Minus fläsk betyder inte nödvändigtvis halal. Många muslimer som är religiösa på riktigt väljer därför den vegetariska kosten. Undantag kan göras vid allergier. Maten blir ofta ett problem och en källa till irritation. De får "för lite" mat när det är "god mat" samt att det slängs rätt mycket mat när det "äcklig mat" (fisk). Istället har de möjlighet att äta toast och annan frukostmat. Vissa köper mat i kiosken och tillagar på avdelningen.
Edit. Vissa avdelningar har självförvaltning vilket innebär att de finns en eller flera kockar på avdelningen som tillagar mat. Kockarna är i så fall ansvariga för att hålla budget, planera och tillaga maten. Kock kan man då vara istället för annan sysselsättning.
Tack för ett uttömmande svar!
Ja, vid allergier bör det ju vara specialkost kan jag tycka. Intressant med kockarna, det hade jag gärna varit själv om så vore.
Citera
2020-02-20, 11:24
Medlem
Nukommerhons avatar
Kan en kriminalvårdare vara vän med någon som har muckat? Eller bryter man mot några regler då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in