Citat:
Ursprungligen postat av
anoxanox
Får ni plitar ofta erbjudanden om att släppa fri en fånge för pengar ?
Känner du någon plit som har knullat med en intagen ? (Jag känner en, inte i häktet då men däremot när han kom ut från häktet så banka han på henne)
Hur behandlar ni fångarna, finns det rasism på jobbet ? (var ärlig nu)
Jag har aldrig fått erbjudande om att släppa en klient fri, däremot har jag fått erbjudanden en handfull gånger om att ta in en mobiltelefon, självklart var det inget som jag gjorde.
Det händer att kriminalvårdare och klienter inleder olämpliga förhållanden. Jag känner till två fall där det hänt, men inga personer jag känt personligen har varit inblandade. Generellt måste man säga att det är mycket ovanligt.
Rasism existerar inom kriminalvården, liksom i samhället som övrigt. Däremot måste jag säga att det förekommer i mindre grad än vad man skulle kunna tro. En stor del av klienterna är av utländsk härkomst och är du rasistiskt lagd kommer du att få svårt att jobba innanför murarna, i alla fall om du har klientkontakt.
Citat:
Ursprungligen postat av
swimmingpool
Hur kommer det sig att ålderspensionärer inte behöver jobba i fängelse, men sjukpensionärer måste det?
Inom kriminalvården finns inga sjukskrivningar, istället ska klienterna sjukmönstra. Det är upp till arbetsledaren att hitta en sysselsättning som kan anpassas till den sjuke klienten, i praktiken fungerar det dock inte så. Lagstiftaren har valt att ålderspensionärer inte har sysselsättningsplikt inom kriminalvården. Däremot är det rätt vanligt att pensionärer ändå väljer att arbeta, speciellt om de har långa påföljder. Tiden går fortare då.
Citat:
Ursprungligen postat av
anoxanox
Hur är maten hos er, har häktet bättre mat än fängelserna eller tvärtom ?
Jag har arbetat på två anstalter och ett häkte, maten har varit likvärdig på alla tre ställen. Maten kan jämföras med en husmanskost på en okej lunchrestaurang.