2020-02-10, 22:22
Medlem
Jaha, så går kineserna tillbaka till jobbet nu? Känns ju logiskt

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kineserna-gar-tillbaka-till-arbetet
Citera
2020-02-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Intressant info som går stick i stäv mot vad som verkar vara det som är den rådande infotrenden i media: att fabriker nu öppnas igen. Jag tolkar det som att Kina gärna kablar ut info om fabriker som öppnar för att det skall låta som att läget är under kontroll. Vilken bransch rör det om man får fråga?

Vi tillverkar produkter som säljs i vardaglighandeln i exempelvis Sverige, Europa, Kanada, och australien, för att nämna några marknader. Worldwide helt enkelt.
Du känner till vårt varumärke helt garanterat.
Problemen just nu är att vi har containrar fast i hamn i Göteborg, Israel, Saudi, Kanada som helt enkelt inte kan eller får lossas för att fabrikerna (i Kina) inte kan förse de tulldokument som krävs.
Nästa problem är såklart att produktionen står still i Kina så alla nya order som inkommer är helt enkelt i vänt nu.
Vi står och faller med denna utveckling, och garanterat många med oss i detta läge.
Det kanske dröjer lite till innan effekten på marknaden verkligen syns för konsumenterna, men oavsett om detta är över imorgon så kommer de ekonomiska och varumässiga effekterna bestå iaf året ut om detta slutar typ nu och väl.
Citera
2020-02-10, 22:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Du vet att det blir inte högre kvalitet i tråden av att det länkas till ett dussin olika tidningar som alla i sin tur hänvisar till samma studie?

Ja, man blir ju nyfiken på var det var för en outlier och omständigheterna runt just det/de fallet/fallen. Särskilt när samma studie sänkte medianen två-tre dagar.

Data insamlat från 552 sjukhus så kanske smugit in nåt fel? Kanske inte helt lätt fastställa smittillfället så personen med 24 dagar. Hen kanske petade sig i ögat nån annan dag med virus på fingret?
Citera
2020-02-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Ny intressant video från Dr. John Campbell, där han bland annat tar upp att Kinesiska myndigheter nu gått ut och sagt att nCoV ÄR luftburet. Stämmer det här verkligen så är det naturligtvis väldigt dåliga nyheter och skulle innebära en r0 bra mycket högre än vad som tidigare spekulerats i.

https://www.youtube.com/watch?v=6HCRmTHCUao
Detta har ju varit känt ett dygn nu.

Får titta på videon senare, han gör riktigt bra videos den mannen.

Hade varit kul att höra han analysera smittspridningen från Singapore via alperna till Storbritannien, men han har säker inte tillgång till materialet som behövs.
Citera
2020-02-10, 22:27
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Pratade med en kollega som bor i Singapore idag, frågade lite om hur de ser på situationen där.
I helgen var det slutet på det kinesiska nyåret, normalt är det en festlig period men i år var det märkbart sämre stämning och mindre folk ute.
Myndigheterna levererar bara info om nya smittade sent på kvällen lokal tid för att undvika panik.
Folk jobbar som vanligt men är lite oroliga köper hem extra mat och annat som toapapper utifall det blir karantän.
Många arbetsplatser har tempkontroller i entrén som all personal måste gå igenom.
De flesta arbetsgivare försöker sprida ut personalen så folk jobbar hemma eller i en conringency arbetsplats.
Samma sak sker i Hongkong.
Folk är i regel inte speciellt rädda än men de följer utvecklingen.

Kan bekräfta att jag fått liknande info från Hongkong o Singapore.
Förväntar mig att få höra från Shanghai i natt vid tvåtiden om läget där (vilket är osäkert då de vet att allt kan vara avlyssnat).
Citera
2020-02-10, 22:30
Medlem
kansascityshuffles avatar
Are hand dryers effective in killing the new coronavirus?

Hand dryers are not effective in killing the 2019-nCoV. To protect yourself against the new coronavirus, you should frequently clean your hands with an alcohol-based hand rub or wash them with soap and water. Once your hands are cleaned, you should dry them thoroughly by using paper towels or a warm air dryer.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/myth-busters

Det är tryggt att ta emot paket från Kina då Coronaviruset inte lever lika länge på objekt som paket och förpackningar.
Men annars ser det inte bra ut.
Citera
2020-02-10, 22:30
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Data insamlat från 552 sjukhus så kanske smugit in nåt fel? Kanske inte helt lätt fastställa smittillfället så personen med 24 dagar. Hen kanske petade sig i ögat nån annan dag med virus på fingret?

Mätfel? Tja, man börjar ju undra. Det är ju ett jättehopp från 14 (som ändå var med marginal, något slags teoretiskt maxtak) till 24. Hade ju varit intressant att höra någon som kan ämnet uttala sig om vad som är rimligt, och hur mycket tidigare kunskap man kan kasta överbord efter en studie.
Citera
2020-02-10, 22:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Detta har ju varit känt ett dygn nu.

Får titta på videon senare, han gör riktigt bra videos den mannen.

Hade varit kul att höra han analysera smittspridningen från Singapore via alperna till Storbritannien, men han har säker inte tillgång till materialet som behövs.

Det har diskuterats men man har inte gått ut med det såhär säkert förrän idag vad jag vet.

I videon tar han även upp just det du nämner. Och ja, han gör väldigt bra analyser och jag kan rekommendera alla som är intresserade att titta igenom hans videos om nCoV.

https://www.youtube.com/channel/UCF9IOB2TExg3QIBupFtBDxg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kan bekräfta att jag fått liknande info från Hongkong o Singapore.
Förväntar mig att få höra från Shanghai i natt vid tvåtiden om läget där (vilket är osäkert då de vet att allt kan vara avlyssnat).

Jag är i finans svängen lokalt har de verkligen börjat aktivera contingencyplanerna och separerar nyckelpersoner så att verksamheten ska fungera även om någon blir sjuk.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Kollade upp SO₂-nivåerna i Thailand nu, och jo, de är fyra gånger så höga som i södra Polen på ett par ställen, men fortfarande bara en tiondel av vad som uppmäts i Wuhan.
Detta tycker jag är intressant av flera orsaker.
Kanske framför allt hur det eventuellt påverkar dödligheten hos de smittade, om nu detta är normaltillståndet för luften i Wuhan.

Om dessa extrema nivåer däremot inte hör till det "normala" så skulle jag vilja veta varför de gör sig gällande just nu.
Kan det vara så att ämnet ingår i något desinfektionsmedel som används?

Ja. Men Occam's säger mig att det handlar om att det bränns mer än vanligt. Antar du hört om utrbrotten av djurinfluensa?

https://moneymaven.io/mishtalk/economics/bird-flu-outbreak-4-500-of-7-850-chickens-died-of-contagion-0UgFpOp9Y0md8WfdDrUXlg

Hubei bränner både djur och natur just nu.
Citera
2020-02-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Mätfel? Tja, man börjar ju undra. Det är ju ett jättehopp från 14 (som ändå var med marginal, något slags teoretiskt maxtak) till 24. Hade ju varit intressant att höra någon som kan ämnet uttala sig om vad som är rimligt, och hur mycket tidigare kunskap man kan kasta överbord efter en studie.
Det jag vet är att de också hittat fall som på dag 17 från smittotillfället inte hade några symptom men som var smittad.

Edit: Medianvärdet är dock tre dagar.
Senast redigerad av Pisseman 2020-02-10 kl. 22:38.
Citera
2020-02-10, 22:36
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Vi tillverkar produkter som säljs i vardaglighandeln i exempelvis Sverige, Europa, Kanada, och australien, för att nämna några marknader. Worldwide helt enkelt.
Du känner till vårt varumärke helt garanterat.
Problemen just nu är att vi har containrar fast i hamn i Göteborg, Israel, Saudi, Kanada som helt enkelt inte kan eller får lossas för att fabrikerna (i Kina) inte kan förse de tulldokument som krävs.
Nästa problem är såklart att produktionen står still i Kina så alla nya order som inkommer är helt enkelt i vänt nu.
Vi står och faller med denna utveckling, och garanterat många med oss i detta läge.
Det kanske dröjer lite till innan effekten på marknaden verkligen syns för konsumenterna, men oavsett om detta är över imorgon så kommer de ekonomiska och varumässiga effekterna bestå iaf året ut om detta slutar typ nu och väl.

Tack för de intressanta uppgifterna!

Det är precis i linje med annat jag hört och läst från både mindre och större företag. Det märkliga är att börsen inte ger sken av att bry sig ett dyft. Känslan är att det med ett konstlat leende läggs en blöt filt över konsekvenserna detta får för ekonomin. "Inget att se här, köp aktier, det går bra nu, Kina öppnar fabrikerna". Några kommer sitta med Svarte Petter innan det här är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in