2020-02-10, 21:58
Medlem
Coronavirus could have incubation period of 24 days — 10 days longer than previously thought

https://www.independent.co.uk/news/world/asia/coronavirus-incubation-period-symptoms-china-sars-length-days-time-a9326591.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
En orsak kan vara att japaner har en hög benägenhet att uppsöka läkare om de skulle misstänka att det var sjuka.

Ja, eller att alla nya smittade kommer från samma fartyg... Jag gissar att de tvingas till test om de uppvisar symptom...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Är fartyget fullt?

Så full det får vara antagligen. Hur så?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Och tur är väl det?! Med rätt tilltag i rätt tid, vilket kinesiska staten gjort med bravur är naturligtvis helt rätt gjort så vi slipper oroa oss.

Tack för att du påpekar mina argument.

Det får mig att lyfta lite på ögonbrynet, men jag blir inte orolig.

Kineserna borde hållit mer tyst om detta, men i dagens sociala medier sprids allt som en löpeld och får folk att bli panikslagna, vilket kan vara helt förödande. Som när dr Li gick ut med informationen trots att det hela var långt ifrån utrett. När folk utan koll sedan kam börja sprida rykten. Kanske det är just informationsflödet på nötet som bidragit till att detta smittats mer än SARS? Vem vet.

Paniken har från startskedet varit betydligt värre nu än med både SARS och MERS, trots att dödligheten är betydligt lägre. Hade kineserna varit helt transparanta från start hade de riskerat en massflykt vilket hade gjort det betydligt värre.

Men anklaga och smutskasta dem utan bevis går bra tydligen för många här inne.

Då är alltså allt i sin ordning och vi behöver näppeligen oroa oss någonting i Sverige just nu.
Visst har du rätt i det att sociala medier idag spyr ur sig allt möjligt för att få uppmärksamhet. Det är ju naturligtvis illa med samtidigt verkar de flesta människor ha utvecklat ett filter mot skiten som inte ger dom tillfredställelse. Det var ju inte så många som var oroliga över viruset i vårt land enligt en enkät.

Paniken du ser är troligen på en del sociala medier för jag ser den inte i verkligheten, få verkar bry sig alls i vårt land. Lite oroväckande för dom är då inte mentalt förbered om det skulle bli allvar, det är då paniken kommer. Den tiden vi haft och har hade inte Kineserna naturligtvis och jag tycker det är synd att inte myndigheterna här använder tiden bättre, visar lite handlingskraft. Extra information till sjukhusen, lite övningar, översyn av rutiner, kontroll vid flygplatser, bättre rekomendationer från UD. Riktig karantän av människor från Kina och epicentrum är kanske för mycket för en del men visar ändå folket att beredskap finns och man är på tå, försiktighet inför det okända. Andra länder gör det, kanske också för att folk där utkräver ansvar från sina politiker om felaktiga beslut fattas, något vi sovande svenskar sällan gör.

Jag tycker också Kina gjorde det bra, det gav oss andra tid. Hur man ska sätta folk i karantän utan att tala om för dom att vara försiktiga för det finns ett nytt virus, hålla hygien och annat utan information förstår jag inte, en viss oro får man räkna med. Det enda misstaget Kina gjorde var att vänta lite för länge, folk hann åka på sina nyårsfiranden runt Kina. Otur då folk annars hade varit på sina arbetsplatser och bara Whan kanske i karantän idag. Ett svårt beslut för Kina naturligtvis men dom var ändå ganska snabba.

Dödligheten är lägre men smittorisken betydlig högre som det verkar så det blir i slutända betydligt fler döda än i SARS, MERS och annat.

Nu vet vi från Kina hur snabbt det kan gå på bara en månad och från några få smittade. Vi vet också vad som krävs för att hålla smittan nere, vad det är för typ av virus och hur det drabbar människor. Vi borde vara väl förberedda men är vi det i verkligheten då så få oroar sig. Det är inget fel med oro men att till varje kostnad undvika obehagligheter är inte sunt. Förvirrade och okunning människor är ett bra grogrund till panik senare och sann och bra information viktig för att motverka det.

Så jag tycker en del panikinlägg är bra här och att en del andra ber dom lugna sig och vara källkritisk, en härlig övning tycker jag och dessutom lite underhållande. Direkta lögner och överdrifter från redit och twitter är naturligtvis illa men då lär vi oss alla att hantera det här.

Nej, just nu behöver man kanske inte oroa sig om människor som varit i Kina visar hänsyn och håller sig hemma. Resor till Asien borde också avstås men jag förstår dom som betalat och längtat efter semestern. Hoppas dom också visar hänsyn då dom kommer hem. Jag tror inte svensk vård har kapacitet att ta hand om många sjuka om det nu skulle bryta ut en epedemi, det blir kaos här med. Inte lika illa som i Kina naturligtvis men ändå dyrbart ekonomiskt och i liv (om vi nu ska räkna de äldre).

Lugnt för dig, lite oro för mig och vi får hoppas på det bästa.
Citera
2020-02-10, 21:59
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad betyder "enorma problem med SO₂" i µg/m3?

Som sagt så hittar jag endast två ställen på hela planeten med halter som ens spelar i samma liga som Wuhan.

Om vi antar att dessa nivåer är "normala" i staden så är väl inte teorierna om att invånarna är extra känsliga för virus som angriper nedre luftvägarna särskilt långsökta?
SO₂ skadar ju lungorna, och Wuhan tar hem VM-silvret i den luftföroreningsgrenen, med råge dessutom.

Det här är den bästa källa jag har:
http://aqicn.org/map/thailand/

Den har jag följt i flera månader, då luftkvaliteten i just Thaialnd har debatterats friskt i mina kretsar sedan i november.

Halterna man ser i mätningarna laggar ganska efter och orsakerna kan man spekulera kring. Sen att de skulle betyda en ökad risk för smittan så är nog ingen av oss förvånade antar jag?
Citera
2020-02-10, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forgenixx
Nu har du r dan fått en del förklarat av någon annan. Varför jag kommenterade ditt inlägg var för att huvuddelen av de smittade var smittade på just ett fartyg Hade det plötsligt dykt upp 136 fall på några dagar och alla blivit smittade i tunnelbanan så hade vi inte haft den här konversationen och jag hade inte kommenterat ditt inlägg utan det stället tänkt att din oro var befogad.

Men enligt postaren nedanför det inlägget tar det endast 6-12 sekunder för att smitta på nära håll, vilket är betydligt kortare tid än mellan två distanser i ett tåg.
Citera
2020-02-10, 22:00
Medlem
SmyghukareNs avatar
Märker att det är ovanligt många borta och sjuka pga influensa.

Hoppas nu bara det inte är corona - flunsan, jobbigt med flera veckors inkubationstid.

En hemsk tanke är att det kanske redan finns ett antal tusen smittade utan egna större symptom, som i sin tur smittar ett stort antal andra - vi har varken medel att upptäcka smittan och absolut inte mera än små och rudimentära möjligheter att ta hand om ett stort antal smittade.
Citera
2020-02-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så full det får vara antagligen. Hur så?

Ja självklart intresserar det mig om folk är så dumma att de beger sig ut på kryssningar i dessa tider och att det skulle vara lika fullpackat som vanligt. Det påverkar ju spridningsrisken.
Citera
2020-02-10, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag skrev inte att hela mänskligheten skulle dö ut, DU däremot ljuger och påstår att SARS har en högre dödlighet vilket inte ens var sant för mer än en vecka sen.

Förstår du att SARS inte längre drabbar människor men nCov gör det? Hur skulle SARS kunna bli dödligare än nCov om nCov redan har dödat fler och SARS är utplånat från den mänskliga populationen?

Det jag inte fattar är att personer som är så jävla dumma i huvudet som du är klarar att överleva i den verkliga världen. DET är ett mysterium som håller mig vaken på nätterna.

Om du kan lära dig skillnaden mellan dödlighet, alltså letalitet, och antal döda så ska jag fundera på att diskutera vidare med dig, även om jag inte brukar göra det med jubelåsnor, men jag kan göra ett undantag.
Citera
2020-02-10, 22:02
Medlem
Citat:
Men enligt postaren nedanför det inlägget tar det endast 6-12 sekunder för att smitta på nära håll, vilket är betydligt kortare tid än mellan två distanser i ett tåg.

Men ditt första inlägg visar ju tydligt att du inte tar del av några nyheter och att ditt inlägg saknade relevans. Varför fortsätter du då fråga om tunnelbanan? De smittade kommer ju från ett FARTYG.
Citera
2020-02-10, 22:04
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Vad menar du med att det redan avhandlats?
Vi (vårt företag) jobbar med Kina och samtliga fabriker vi jobbar med som ligger hundratals mil från Wuhan är fortfarande stängda.
Idag skulle de börjat jobba igen men det har skjutits upp till 1 mars. Om du vill veta vilka provinser det gäller så kan jag ge info om det, men de är utspridda både norr och söder om Wuhan.
Kan du uppdatera om vad som "redan avhandlats" så jag slipper försöker plöja mig genom sidor efter sidor? Tack.

Om du syftar på det du skriver gällande sjukvårdssystemet så är det ren och skär BS. Kina vill tjäna Pengar och det har alltid varit deras trademark. Att stänga ner hela landet för den goda viljan skull rimmar helt enkelt illa med landets track record.

Intressant info som går stick i stäv mot vad som verkar vara det som är den rådande infotrenden i media: att fabriker nu öppnas igen. Jag tolkar det som att Kina gärna kablar ut info om fabriker som öppnar för att det skall låta som att läget är under kontroll. Vilken bransch rör det om man får fråga?
Citera
2020-02-10, 22:05
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Är fartyget fullt?

Svar ja, det verkar vara helt fullt. Enligt Wikipedia tar det 2670 passagerare och det beskrevs som att "more than 2,600 passengers trapped on board" (nu har de i och försig tagit av ett 100-tal som var smittade).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in