2020-02-10, 21:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Men snälla lilla vän. Grafen du refererar till är baserad på väldigt svag data, det hoppas jag du förstår?! Siffrorna hur många som egentligen är smittade är nämligen väldigt oklara. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med data och det går överhuvudtaget inte att dra sånna slutsater ännu. Allt pekar upp i början innan sin peak, men sen planar det ut och sjunker. Det är inte så att kurvan fortsätter stiga i all oändlighet tills mänskligheten dör ut.

Jag skrev inte att hela mänskligheten skulle dö ut, DU däremot ljuger och påstår att SARS har en högre dödlighet vilket inte ens var sant för mer än en vecka sen.

Citat:
Det går Än mindre att jämföra med SARS eller svininfluensan, där man haft flera år på att konkludera och behandla datan.

Förstår du att SARS inte längre drabbar människor men nCov gör det? Hur skulle SARS kunna bli dödligare än nCov om nCov redan har dödat fler och SARS är utplånat från den mänskliga populationen?

Citat:
Det finns ingen anledning att vara orolig. Vad är det du inte fattar?!

Det jag inte fattar är att personer som är så jävla dumma i huvudet som du är klarar att överleva i den verkliga världen. DET är ett mysterium som håller mig vaken på nätterna.
Senast redigerad av Melange5738 2020-02-10 kl. 21:46.
Citera
2020-02-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Många bud, dock intressant att det tycks finnas motvikter till den förhärskande domedagsprofetian.

Citat;

therefore 0.3% to 0.6%, which may be comparable to Asian influenza pandemic of 1957-1958

Har du kollat upp källan, är den trovärdig?

Tja den är i alla fall en granskad och publicerad rapport, och baserat på att antalet rapporterade fall i Wuhan bara inkluderar de mest sjuka och inlagda samt hur dödligheten ser ut utanför epicentrum i Wuhan så skulle jag säga det är rimliga siffror .
Citera
2020-02-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Shenzhen, Ningbo och Hangzhou
Ja Hangzhoui kan vara svårt infekterat, om man får tro en bild som legat ute.
https://scontent.fbma3-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/s960x960/82827330_2769386699774636_2578854142982225920_o.jp g?_nc_cat=1&_nc_ohc=lVrW8o_3xJUAX_onjxn&_nc_ht=sco ntent.fbma3-1.fna&oh=f93f046b7c9c07739482162b45e5249c&oe=5ECA1 29D

Shenzen är i Guangdong, Kinas folkrikaste provins. Tror du hela provinsen är i lock down
Citera
2020-02-10, 21:46
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Här är en artikel om den inte länkats tidigare som uppskattar dödlighet till mellan 0,3-0,6 %.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32033064

Stämmer väl hyfsat med mina beräkningar på 0,2-0,5 %.

Nu är jag själv en fantast av PubMed och läser studier varje vecka, men den länkade studien är ganska liten och väldigt "contained". Intressant, men i bruset inte så värst lärosam.
Citera
2020-02-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forgenixx
Tänk på att huvuddelen av de smittade kommer från ett kryssningsfartyg och inte alls är smittade på plats i Japan. Det borde vara i storleksordningen ca 135 från kryssningsfartyg och 26 lokalt. När det plötsligt läggs till 72 st från ett fartyg på en dag så ser blir det lite skevt. Japan verkar dock särredovisa dessa så vi kommer kunna följa det på ett enkelt sätt.

Jo men varför skulle kryssningsfartyg vara annorlunda än ett fullpackat tunnelbanetåg? Du står ju faktiskt närmare folk på ett sådant.
Citera
2020-02-10, 21:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vi kan tvista om källan bäst vi vill. Jag har inget svar. Men krematorier är nog det sista jag skulle gissa på.

Mycket mer troligt att man börjat bränna materiel och kanske delar av bebyggelse. Thailand har haft enorma problem med Pm2.5 samt S02 ett tag nu. Delvis på grund av att alla bönder i norr bränner virke och skog.
Vad betyder "enorma problem med SO₂" i µg/m3?

Som sagt så hittar jag endast två ställen på hela planeten med halter som ens spelar i samma liga som Wuhan.

Om vi antar att dessa nivåer är "normala" i staden så är väl inte teorierna om att invånarna är extra känsliga för virus som angriper nedre luftvägarna särskilt långsökta?
SO₂ skadar ju lungorna, och Wuhan tar hem VM-silvret i den luftföroreningsgrenen, med råge dessutom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nu är jag själv en fantast av PubMed och läser studier varje vecka, men den länkade studien är ganska liten och väldigt "contained". Intressant, men i bruset inte så värst lärosam.

Sure det håller jag med om, men det finns andra data att jämföra med. Dödligheten utanför epicentrum exempelvis, som hamnar i samma storleksintervall.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Japans utveckling är oroväckande. Det har ökat närmast explosionsmässigt. Konstigt nog är Hongkong fortfarande marginellt drabbat.

Fast det beror ju på kryssningen. Typ 136 fall på den jäveln...
Citera
2020-02-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Jo men varför skulle kryssningsfartyg vara annorlunda än ett fullpackat tunnelbanetåg? Du står ju faktiskt närmare folk på ett sådant.

Ett tunnelbanetåg är inte ett slutet system, det flödar olika in och ut hela tiden. Fartyget är slutet, samma folk rör sig på liten yta under längre tid. Låt ditt tunnelbanetåg köra runt med samma folk i två veckor.
Citera
2020-02-10, 21:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ett tunnelbanetåg är inte ett slutet system, det flödar olika in och ut hela tiden. Fartyget är slutet, samma folk rör sig på liten yta under längre tid. Låt ditt tunnelbanetåg köra runt med samma folk i två veckor.

Och det tar 6-15 sekunder för en person att smitta en annan genom att enbart stå i närheten. Utan att ta på personen, enbart genom att andas.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Trollar du eller är du för förståndshandikappad för att kunna använda google?

https://www.vice.com/en_us/article/939qyz/china-arrested-a-whistleblower-who-shot-viral-video-of-coronavirus-corpses-in-wuhan

Citat:
Fang refused to respond to police requests to leave his apartment so the authorities surrounded him home, blocking off any possible escape routes. Eventually, firefighters broke down his door.

Du menar att det säger mycket om varför han omhändertogs? Anledningen till att jag frågade var för att vi skulle slippa gissa enligt #TeamFoliehatt

Men jag lägger ner. Ni kommer aldrig att svara adekvat. Alla vet att Kina mörkar och att alla visselhattar hämtas och kremeras.

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/09/sars-whistleblower-doctor-under-house-arrest-in-china-family-confirms-jiang-yangyong

Citat:
Exclusive: Dr Jiang Yanyong’s movements restricted after he wrote to authorities about 1989 Tiananmen Square protests
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Här är en artikel om den inte länkats tidigare som uppskattar dödlighet till mellan 0,3-0,6 %.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32033064

Stämmer väl hyfsat med mina beräkningar på 0,2-0,5 %.

Fejl
Senast redigerad av Theforeigner 2020-02-10 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in