2020-02-10, 21:54
Medlem
fernebos avatar
Lite om superspridare med anledning av britten som tog med sig viruset från Singapore:

Citat:
It is not their fault but can have a significant impact on how diseases spread.

There are reports of super-spreading during the new coronavirus outbreak, which has centred on Wuhan, in China.

A British man who had been in Singapore has been linked to four cases in the UK, five in France and possibly one in Majorca.

https://www.bbc.com/news/health-51447143
Citera
Medlem
Jag gick förbi ett gäng kineser med munskydd på sig tidigare ikväll. Livrädd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tyvärr inte några granskade artiklar detta. Tar det med en nypa salt tills dess den är granskad.

men den är publicerad 6 Februari, svårt att omöjligt att granska vetenskapligt och publicera den granskningen på bara ett par dagar.

Vad är du vänder dig mot? Att inkubationstiden är för lång, upp till 24 dagar, men medel är i så fall 3 dagar. Men professorn vid Imperial Collage nämner också "över 20 dagar"

Men om medel som sagt är några få dagar, vad är din invändning?
Citera
2020-02-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och det tar 6-15 sekunder för en person att smitta en annan genom att enbart stå i närheten. Utan att ta på personen, enbart genom att andas.

Källa på aerosolsmitta för detta virus tack.

Droppsmitta, en nysning kan dock sprida många meter, hosta lite kortare. Kontaminera handtag mm och någon tar sig i ögonen = smitta.
Citera
2020-02-10, 21:56
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Japans utveckling är oroväckande. Det har ökat närmast explosionsmässigt. Konstigt nog är Hongkong fortfarande marginellt drabbat.

En orsak kan vara att japaner har en hög benägenhet att uppsöka läkare om de skulle misstänka att det var sjuka.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Du menar att det säger mycket om varför han omhändertogs? Anledningen till att jag frågade var för att vi skulle slippa gissa enligt #TeamFoliehatt

OK, bekvämt för kinakramaren att det var en person som hade en politisk åsikt också för såna får man ju inte ha. Vad säger du om resten av incidenterna då? Läkarna? Du skrev att du skulle bena ut samtliga och så säger du att du lägger ner efter en, varför då? Blev det jobbigt nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Jo men varför skulle kryssningsfartyg vara annorlunda än ett fullpackat tunnelbanetåg? Du står ju faktiskt närmare folk på ett sådant.

Nu har du r dan fått en del förklarat av någon annan. Varför jag kommenterade ditt inlägg var för att huvuddelen av de smittade var smittade på just ett fartyg Hade det plötsligt dykt upp 136 fall på några dagar och alla blivit smittade i tunnelbanan så hade vi inte haft den här konversationen och jag hade inte kommenterat ditt inlägg utan det stället tänkt att din oro var befogad.
Citera
2020-02-10, 21:57
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Kan inte du och alla andra nötter titta på den här en jävla sekund (den är inte aktuell längre men iaf):

https://twitter.com/tuurdemeester/status/1222708160869388289

Redan dag 19 var nCov dödligare än SARS. Det totala antalet dödsfall för SARS är idag MINDRE än nCov och SARS är utdött ur den mänskliga populationen. Vad är det du inte fattar?

Inte specifikt riktat till Melange5738 utan till alla som ser något värde i jämförelserna ovan.

En stilla fråga: Få (ingen?) litar på de officiella siffrorna över smittade/döda i Kina i nCov. Ändå ser jag återkommande räkneövningar där siffrorna för nCov jämförs med de för SARS. Men de gamla SARS-siffrorna är ju inte ett dugg tillförlitligare och har knappast blivit bättre med tiden. Det skulle gå att argumentera för att det var ännu mer hemlighetsmakeri 2002-2003 och att Kina faktiskt är mer transparenta den här gången.

Vad jag menar: "skit jämfört med skit = skit" och INTE "skit jämfört med skit = lärorik jämförelse". (Om man nu inte är tokig nog att mena att siffrornas otillförlitlighet är exakt lika omfattande och därmed kvittar varandra... Skulle inte förvåna mig om det finns sådana tomtar.)

Vad ser ni för nytta med sådana där grafer?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Shenzen är i Guangdong, Kinas folkrikaste provins. Tror du hela provinsen är i lock down

Shenzen/Guangzhou är inte i lockdown, om man ska tro Flightradar24.
Det är en massa linjeflygningar ut och in där just nu.

Om man jämför med Wuhan och hela mitten av Kina där inte ett enda plan landar eller startar.
Citera
Avslutad
Citat:
Jag skrev inte att hela mänskligheten skulle dö ut, DU däremot ljuger och påstår att SARS har en högre dödlighet vilket inte ens var sant för mer än en vecka sen.

Förstår du att SARS inte längre drabbar människor men nCov gör det? Hur skulle SARS kunna bli dödligare än nCov om nCov redan har dödat fler och SARS är utplånat från den mänskliga populationen?

Det jag inte fattar är att personer som är så jävla dumma i huvudet som du är klarar att överleva i den verkliga världen. DET är ett mysterium som håller mig vaken på nätterna.

Om du kan lära dig skillnaden mellan dödlighet, alltså letalitet, och antal döda så ska jag fundera att diskutera vidare med dig, trotts att jag egentligen inte brukar göra det med jubelåsnor, men jag kan göra ett undantag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ett tunnelbanetåg är inte ett slutet system, det flödar olika in och ut hela tiden. Fartyget är slutet, samma folk rör sig på liten yta under längre tid. Låt ditt tunnelbanetåg köra runt med samma folk i två veckor.

Är fartyget fullt?
Citera
2020-02-10, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaia.Revenge.2049
men den är publicerad 6 Februari, svårt att omöjligt att granska vetenskapligt och publicera den granskningen på bara ett par dagar.

Vad är du vänder dig mot? Att inkubationstiden är för lång, upp till 24 dagar, men medel är i så fall 3 dagar. Men professorn vid Imperial Collage nämner också "över 20 dagar"

Men om medel som sagt är några få dagar, vad är din invändning?

Vill granska fördelning av inkubationstid över tid och se om det finns en avvikare vid 24 dagar när medianen är så kort som 3 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in