Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Kan inte du och alla andra nötter titta på den här en jävla sekund (den är inte aktuell längre men iaf):
https://twitter.com/tuurdemeester/status/1222708160869388289
Redan dag 19 var nCov dödligare än SARS. Det totala antalet dödsfall för SARS är idag MINDRE än nCov och SARS är utdött ur den mänskliga populationen. Vad är det du inte fattar?
Inte specifikt riktat till Melange5738 utan till alla som ser något värde i jämförelserna ovan.
En stilla fråga: Få (ingen?) litar på de officiella siffrorna över smittade/döda i Kina i nCov. Ändå ser jag återkommande räkneövningar där siffrorna för nCov jämförs med de för SARS. Men de gamla SARS-siffrorna är ju inte ett dugg tillförlitligare och har knappast blivit bättre med tiden. Det skulle gå att argumentera för att det var
ännu mer hemlighetsmakeri 2002-2003 och att Kina faktiskt är mer transparenta den här gången.
Vad jag menar: "skit jämfört med skit = skit" och INTE "skit jämfört med skit = lärorik jämförelse". (Om man nu inte är tokig nog att mena att siffrornas otillförlitlighet är exakt lika omfattande och därmed kvittar varandra... Skulle inte förvåna mig om det finns sådana tomtar.)
Vad ser ni för nytta med sådana där grafer?