Citat:
Några eller alla världens stater kan absolut förbjuda Bitcoin, det skulle vara ett stort problem för tillväxt och adoption. Men protokollet Bitcoin är fortfarande utanför statens kontroll. Med förbud så kommer det fortfarande block och transaktioner går igenom. Den svarta marknaden för Bitcoin lever vidare.Förklara gärna varför Bitcoin är "utom statens kontroll". Ser inga hinder för att stater ska kunna förbjuda Bitcoin som valuta. Det är redan i princip förbjudet i Kina och i Ryssland är det förbjudet att handla varor och tjänster med.
Vid förbud kommer alla seriösa banker och företag omgående upphöra att acceptera Bitcoin vilket gör att vanligt folk inte har någon anledning att ha Bitcoin. Marknaden krymper då avsevärt, på sin höjd kommer det finnas kvar en svart marknad där det accepteras men den lär inte bli särskilt stor, större aktörer på svarta marknader har för avsikt att tvätta pengarna och det är nog så bökigt med normal valuta och jag tippar på att det skulle vara ännu värre med Bitcoin.
Jag säger varken bu eller bä om Bitcoin men att tro att det blir världsvalutan och att folket blir fria från statens kontroll känns inte särskilt realistiskt.
Vid förbud kommer alla seriösa banker och företag omgående upphöra att acceptera Bitcoin vilket gör att vanligt folk inte har någon anledning att ha Bitcoin. Marknaden krymper då avsevärt, på sin höjd kommer det finnas kvar en svart marknad där det accepteras men den lär inte bli särskilt stor, större aktörer på svarta marknader har för avsikt att tvätta pengarna och det är nog så bökigt med normal valuta och jag tippar på att det skulle vara ännu värre med Bitcoin.
Jag säger varken bu eller bä om Bitcoin men att tro att det blir världsvalutan och att folket blir fria från statens kontroll känns inte särskilt realistiskt.
Jag tycker det ser mer positivt ut just nu än vi hade kunnat hoppas på. Visst, Kina och några auktoritära länder har förbjudit Bitcoin som betalningsmedel men generellt sett så verkar fler och fler länder vilja bygga "blockchain-reglering" för hur Bitcoin och kryptovalutor ska hanteras och beskattas.
Vad USA tycker och gör har stor påverkan på resten av världen. Vi har flera stater i USA som sätter upp ramverk för Bitcoin. New York har BitLicense. Futures-marknader som BAKKT har fått grönt ljus av SEC (Securities and Exchange Commission) så fler större investmentbanker och fonder kan börja exponera sig.
Jag tror det snart inte finns återvändo. Allt för många är investerade och det skulle påverka för många negativt om staten plötsligt förbjöd innehav av Bitcoin. Det skulle dessutom vara en stor kränkning av yttrandefrihet som jag inte tror är möjlig att genomföra i dagsläget.
Ett förbjud måste koordineras över hela världen för att göra nytta. Det finns för många länder som är suveräna stater. Om Kina förbjuder Bitcoin betyder det inte att Portugal eller Singapore någonsin kommer göra det.
På kort sikt så är det just betalningar som de fokuserar på att inte tillåta, för att det konkurrerar med den lokala valutan, men oftast så tillåts det fortfarande att investera i och äga Bitcoin precis som vilken annan tillgång som helst,, varför skulle det inte?
På 10-20 års sikt så kommer det troligtvis fortfarande vara så, att betalningar måste ske i den lokala valutan men sparande i Bitcoin är lugnt. Det är egentligen helt okej. Bitcoin är volatilt och duger ändå inte som betalningsmedel ännu. Men om Bitcoin växer och växer bland sparare så kommer de länder som erbjuder bättre skatteregler och tillåter det som betalmedel få konkurrensfördel globalt. Det är då bara en tidsfråga innan länder tvingas tillåta det. Tills dess så kommer Bitcoin fortsätta vara en bra savings technology.