Här är en artikeln om den amerikanska presidentkandidaten Michael Bloomberg från den 12:e januari, alltså för nästan en månad sedan. Reuters ska ha varit ombord på Bloombergs kampanjbuss den 11:e januari, under en resa på nästan 50 mil runt om i Texas, en av de 14 delstater som kommer att rösta på supertisdagen, den 3.e mars.
Bloomberg ska ha sagt till Reuters att han under 2020 är redo att spendera det mesta av sin förmögenhet på att få bort den republikanska presidenten Donald Trump från Vita huset. Han ska även ha avfärdat kritik från sina demokratiska rivaler, vilka liksom honom tävlar om att bli demokraternas nominerade, att han, som är miljardär, försöker att köpa det amerikanska valet.
Man nämner att han sedan han i november meddelade att han ställer upp i presidentvalet, ha spenderat mer pengar än vad de främsta av hans demokratiska medtävlande har spenderat de senaste året. "Den främsta prioriteringen är att få bort Donald Trump. Jag spenderar alla mina pengar för att få bort Trump," ska Bloomberg ha sagt. "Vill du att jag ska spendera mer eller mindre? Punkt slut."
Efter att så sent ha meddelat att han ställer upp som presidentkandidat, varpå han missade de första sex demokratiska debatterna, så ska Bloomberg enligt artikeln generellt sett ha lagt sig på femte plats i oppinionsundersökningar, efter Joe Biden, Bernie Sanders, Elizabeth Warren och Pete Buttigieg.
Bloomberg ska ha sagt att han anser att samtliga av dessa kandidater är för liberala för att vinna över Trump. "En av anledningarna till att jag är rimligen säker på att jag kan slå Trump är för att jag skulle accepteras av de moderata republikanerna, vars röster man måste få," ska han ha sagt.
Man nämner att Bloomberg är en före detta republikan som tjänat ihop sin förmögenhet på att sälja finansiell information till bolag på Wall Street. "Oavsett om de gillar det eller ej, så kan de inte vinna valet om de inte får de moderata republikanerna att byta sida. De andra är alldeles för liberala för dem, och de skulle självklart rösta på Donald Trump."
Han ska även ha sagt att han hoppar över primärvalen i Iowa, New Hampshire, Nevada och South Carolina, vilka alla går av stapeln i februari. Istället så kommer han genomföra en kampanj runt om i landet, för att vinna röster under senare primärval, som t.e.x. Texas, vilket är den delstat där näst flest delegater står på spel bland de 14 delstater som håller sina primärval under supertisdagen.
Han ska t.e.x ha kampanjat runt om i Texas, b.l.a. San Antonio, Austin och Dallas, och sagt att i och med att han attraherar väljare från båda partierna, så är det mer troligt att han kan leverera vad gäller sina vallöften, om utökad offentlig hälsovård, att kämpa emot klimatförändringarna och att få ned skjutvapenvåldet.
Man skriver att han är rankad av Forbes som den åttonde rikaste amerikanen, och att han har överöst den amerikanska median, och den sociala median, med budskapet att han är den som har störst chans att vinna över Trump. "Du kan inte nå ut till 330 miljoner människor genom att skaka hand. Televisionen är fortfarande det magiska mediumet," ska han ha sagt.
Man noterar att både Trump och Bloomberg kommer att spendera (spenderade) mycket pengar på reklam under Superbowl, den 2:a februari. "Ifall Superbowl inte var det ställe att vinna över mycket människor, så skulle de inte få så mycket betalt. Annars så skulle ingen betala för det. Detta är hur kapitalismen fungerar," ska Bloomberg ha sagt.
Man skriver vidare att senatorn Elizabeth Warren, en av de demokratiska medtävlande, som ska ha lovat att få bort pengarna ur politiken, ska ha kritiserat Bloomberg efter det att denne startade sin kampanj med en tv-gjord reklamkampanj för 37 miljoner dollar, och anklagat Bloomberg för att försöka köpa den amerikanska demokratin.
Bloomberg ska dock ha avfärdat detta. "Detta är endast politiska ord de använder sig av, då de hoppas att folk anammar det, och för att de inte gillar att jag gör det, då det konkurrerar med dem. Det är alltså inte för att det är dålig politik," ska han ha sagt.
https://www.reuters.com/article/us-usa-election-bloomberg/im-spending-all-my-money-to-get-rid-of-trump-michael-bloomberg-idUSKBN1ZB08S