2020-02-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enobservator
Har gått en termin på KTH:s tekniska basår och är inne på den sista just nu, visst är det ett högt tempo men skulle säga att mycket beror på ditt upplägg hur du väljer att studera. T;ex så var jag på alla övningar/föreläsningar och studerade ca 2h varje dag utöver detta. Kommer att ha poängen för att bli antagen till samtliga utbildningar med en medelmåttig prestation på de 2 kommande kurserna. Hittils så har jag lagt ned ca 7-8h per dag, och de klasskompisar som klarar sig med toppbetyg sitter oftast i grupprum och gör samtliga extentor tillsammans. Skulle nog säga att de flesta skulle ta sig igenom basåret genom att följa med från början och hitta en grupp som man kan plugga tsm med!

Hur skulle du beskriva matten i basåret? Fick själv jobb direkt efter gymnasiet men tänker på högutbildning nu vid 21års-ålder och är osäker på om jag ens kommer ihåg det som lärdes ut på gymnasiet. Finns det någon form av tillbakablick till saker som man bör kunna eller är allting bara rakt på?
Citera
2020-02-02, 20:35
Medlem
enobservators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dermovat
Hur skulle du beskriva matten i basåret? Fick själv jobb direkt efter gymnasiet men tänker på högutbildning nu vid 21års-ålder och är osäker på om jag ens kommer ihåg det som lärdes ut på gymnasiet. Finns det någon form av tillbakablick till saker som man bör kunna eller är allting bara rakt på?

Jag var 22 år när jag började basåret och hade innan dess kompletterat matematik 4-6 och fysik 1-2 på komvux, därav så fick jag ett försprång när jag började basåret gentemot de övriga som ej hade rört matematik 4-5 och fysiken sedan tidigare. Lärarna är väldigt pedagogiska och du behöver ej vara orolig för att halka efter, det jag la ned mest tid på var ej aritmetiken på kurserna, utan mer hur jag uttryckte mig när jag skulle formulera ett svar till en uppgift.
Du kommer ha nog med tid att utföra uppgifterna under basåret så mitt råd skulle istället vara att bekanta dig med de kommande momenten inom kurserna, t;ex genom att läsa igenom studiematerialet och vara studiemotiverad när du börjar utbildningen Resten kommer med tiden!
Citera
2020-02-08, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enobservator
Jag var 22 år när jag började basåret

Klarar "alla" basåret om man verkligen pluggar och ger allt, eller behöver man faktiskt vara lite orolig där under vårterminen när man läser tex fysik2 att om man kuggar den kursen (och inte heller klarar omtentan) så skiter sig ens planer att fortsätta läsa civilingenjör samma höst? Då får man vänta ytterligare 1 år...
Citera
2020-02-10, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dermovat

Här har du allt material du behöver för första halvan av första mattekursen: http://ingforum.haninge.kth.se/mat1a/HelaKursen.pdf?fbclid=IwAR0dxcpFRGO8oteVjw9if4Q80I Bdar0WX788DeCz4KoWJhUer5Rhd4qa3QU

Det är under den perioden större delen av repetering sker. Förstår du dig på förklaringarna i dokumentet har du nog inga problem att klara basåret. Givet att du är redo o lägga ner energi & tid på det naturligtvis.
Citera
2020-02-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Klarar "alla" basåret om man verkligen pluggar och ger allt, eller behöver man faktiskt vara lite orolig där under vårterminen när man läser tex fysik2 att om man kuggar den kursen (och inte heller klarar omtentan) så skiter sig ens planer att fortsätta läsa civilingenjör samma höst? Då får man vänta ytterligare 1 år...

Alla klarar inte fysik 2, men "alla" kan nog klara fysik 2 om man lägger ner nog med tid. Det är däremot ingen lätt kurs!

Enda data jag hittade från kursen, Detta är från KTH: Fysik 2 för basår:
Campus Södertälje VT2019: 42% av registrerade studenter klarade kursen
Campus Flemingsberg HT2016: 47% av registrerade studenter klarade kursen

Citera
2020-02-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtBosse1337
Alla klarar inte fysik 2, men "alla" kan nog klara fysik 2 om man lägger ner nog med tid. Det är däremot ingen lätt kurs!

Enda data jag hittade från kursen, Detta är från KTH: Fysik 2 för basår:
Campus Södertälje VT2019: 42% av registrerade studenter klarade kursen
Campus Flemingsberg HT2016: 47% av registrerade studenter klarade kursen

Shit, så över 50% får alltså skita i att studera vidare till hösten efter basåret då de inte är behöriga! Drygt besked att få, om man redan blivit godkänd i alla andra kurser under basåret.

Undra hur många av dessa som då tappar suget och aldrig börjar studera vidare överhuvudtaget.
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2020-02-10 kl. 19:49.
Citera
2020-02-10, 21:50
Medlem
Citat:

Se det som ett test av din egen förmåga. Jag tror att de flesta klarar den om de ger allt men det är en tuff kurs helt klart. Kurserna på civ ing blir värre så om du inte klarar fysik 2på två försök kanske det är dags att tänka om ändå.

Det här är som sagt hypotetiskt, jag tror du grejar den om du är seriös och kör hårt. Lycka till!
Citera
2020-02-11, 08:08
Medlem
enobservators avatar
Citat:

Så länge du studerar reguljärt och frågar andra när du stöter på problem så klarar majoriteten av studenterna basåret.
Som föregående talare säger så bör man fundera extra noggrant om vilken utbildning som passar en ifall man ej klarar fysik 2. Det är inte en lätt kurs, men en bra språngbräda in till din ordinära utbildning.
Citera
2020-04-15, 10:39
Medlem
nullums avatar
Har Ma3c, Fy2 samt Ke2 i bagaget men inte Ma4. Blir jag struken från det tekniska basåret på Lunds Universitet?
Citera
2020-04-16, 22:10
Medlem
Citat:
Shit, så över 50% får alltså skita i att studera vidare till hösten efter basåret då de inte är behöriga! Drygt besked att få, om man redan blivit godkänd i alla andra kurser under basåret.

Undra hur många av dessa som då tappar suget och aldrig börjar studera vidare överhuvudtaget.

** 50% av dom som inte redan har gett upp klarar fysik 2 skulle jag vilja säga.. Jag pluggar basåret nu och ca 40% av klassen har redan hoppat av och ca 50% av oss resterande klarade första (svårare) delen av Fysik 2. Kemin är också tuff. Matten är nog enklast tbh.
Citera
2020-05-27, 15:19
Medlem
Verkar som KTH tänker starta en light variant på basåret som är på semi-distans nu till hösten som jag förstår det.
Citat:
För den som vill läsa basår på distans med blandad form som leder vidare till högskoleingenjörsprogram på KTH öppnar anmälan 15 juli.

Intressant för den som icke ännu bestämt sig vad man vill göra till hösten.

https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/basarsplatser-okar-rejalt-i-host-1.988522
Citera
2020-05-31, 20:29
Medlem
Hej!
Jag kommer till hösten förhoppningsvis påbörja ett tekniskt basår, har inte studerat på 7 år och känner mig orolig för att jag tappat mycket kunskap sedan gymnasiet framförallt i matte. Läste matte 2b på gymnasiet.
Jag vill redan nu börja förbereda mig och tänkt gå igenom hela Matte 2 kursen, har använt mig av matteboken.se samt youtube. Någon som har lite tips eller är det bara att kämpa på som jag gör? Antar att jag måste klara av matte 2 enkelt för att ens ha en chans på 3 samt 4.
Märkte direkt när jag började kolla på matten att mycket har försvunnit, så börjar redan bli orolig inför plugget.

Alla tips uppskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in