2020-02-10, 14:45
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag drar inga slutsatser, jag bara konstaterar att man inte än kan säga att dödligheten är låg eftersom vi har så få fall utanför Kina. Sedan gav jag exempel på varför man måste vänta ut fallen innan man vet.

Jag tror personligen att dödligheten ligger runt 0.5-1%, men det jag i huvudsak är bekymrad över är hur samhället skall klara av många sjuka som ligger sjuka I flera veckor.

Absolut, det är ju den stora faran om det blir en stor smittspridning i vilket land som helst. Att sjukvården kommer gå på knäna totalt. Vi får hoppas att antal fall fortsätter minska och att forskarna i Frankrike lyckas hitta en medicin som botar, dom säger sig vara ett par veckor ifrån det.
Citera
2020-02-10, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jag anser inte att man kan dra några slutsatser runt läkaren Li. Hela den historien är fishy.

Hong Kong patienten dog väl relativt snabbt? Samma med han i Filippinerna.

Vi kan lika gärna utgå från kinesiskan i Finland som blev frisk. Eller det amerikanska paret. Eller dom friskförklarade i Australien.

För tidigt att dra för stora växlar angående fyra fem fall.
Rörande Hong Kong, jag tror att den patienten var sjuk i över två veckor i alla fall (orkar inte dubbelkolla det just nu).
Citera
2020-02-10, 14:46
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Om jag läst rätt insjuknade den manliga kinesiska turisten i Rom runt den 28-29 januari, frun var då symptomfri.
Den 3-4 februari blev båda två sämre och fick andningssvårigheter. De är fortfarande svårt sjuka.
De är 65 och 66 år.

Vilket tyder på ett ganska snabbt sjuldomsförlopp i deras fall.
Citera
2020-02-10, 14:47
Medlem
Citat:

Ja, särskilt kvinnan.
Citera
Medlem
Citat:
Absolut, det är ju den stora faran om det blir en stor smittspridning i vilket land som helst. Att sjukvården kommer gå på knäna totalt. Vi får hoppas att antal fall fortsätter minska och att forskarna i Frankrike lyckas hitta en medicin som botar, dom säger sig vara ett par veckor ifrån det.
Björn Olsen verkar dock tro mer på att antivirala mediciner är det vi har att tillgå i första vågen.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Rörande Hong Kong, jag tror att den patienten var sjuk i över två veckor i alla fall (orkar inte dubbelkolla det just nu).

Jag kan inte svära på att jag har rätt men jag uppfattade det som att han dog relativt tidigt in i sjukdomsförloppet. Men jag ha fel.
Citera
2020-02-10, 14:48
Medlem
Citat:
Mannen har dock redan varit sjuk i två veckor.
Citera
2020-02-10, 14:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Fast västerländska, demokratiska länder brukar i regel kritisera sig själva när det behövs, lägg till media som också granskar makthavarna. Tror du på allvar att Sverige eller Tyskland t.ex. hade gjort som Sovjet gjorde under Tjernobyl, eller som Kina gjorde med SARS eller nu med coronaviruset? Inte en chans. För bara en diktator kan vara så korkad att han försöker dölja sanningen om något så stort.

Det är i Kina som det sker och landet är nedsläckt. Information av tvivelaktig karaktär läcker ut, omöjlig att verifiera?

Och det sitter du som svensk i Sverige och påstår utan någon som helst självkritik.

Vi ska inte fördjupa oss i den saken i den här tråden tror jag, tar gärna diskussionen med dig i en annan tråd.

Jag har aldrig förnekat att Kina är ett relativt slutet land, informationsbrist och propaganda sannolikt mer regel än undantag, dock ser jag inga direkta bevis för att Kina medvetet har mörkat siffror, ser du bevisen så lägg upp dem på bordet. Det är sakfrågan, håll dig till den.
Citera
2020-02-10, 14:49
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Björn Olsen verkar dock tro mer på att antivirala mediciner är det vi har att tillgå i första vågen.

Jag hoppas på INSERM. Dom verkar övertygade om att dom ska lyckas få fram en medicin som kan hjälpa. Tydligen letar dom efter en medicin som gör cellerna som viruset fäster sig i instabila vilket då skulle göra att viruset inte orsakar sjukdom eller något sånt.

Här är artikeln https://mobile.francetvinfo.fr/sante/maladie/coronavirus/la-decouverte-d-un-traitement-contre-le-coronavirus-19-ncov-est-l-affaire-de-quelques-semaines-selon -l-inserm_3817797.html#xtref=https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/f1byxx/french_national_institute_of_health_and_medical/
Senast redigerad av Xehke 2020-02-10 kl. 14:54.
Citera
2020-02-10, 14:50
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Mannen har dock redan varit sjuk i två veckor.

Han blev dock sämre redan efter knappt en vecka.
Citera
2020-02-10, 14:59
Medlem
magpests avatar
Man bör betänka att Wuhan har mycket höga värden av svaveldioxid i luften. Om kineserna lever i en sådan miljö normalt sett är det nog många kineser som lider av exempelvis hypersensitivitetspneumonit. Svaveldioxid är dödligt och förstör lungorna: https://www.atsdr.cdc.gov/MMG/MMG.asp?id=249&tid=46
Citera
2020-02-10, 14:59
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Ja men precis. Det är ju därför Kina håller på att stänga ned hela sitt land och krascha sin ekonomi totalt för att detta är o farligare än svensk säsongsinfluensa.

Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Tvättar ni händerna oftare nu?

Torkar ni av tangentbordet och telefonen?

Diverse handtag?

Handtaget på ytterdörren till lägenheten både på ut- och insidan är det som jag har börjat göra rent med ytdesinfektion de senaste dagarna. Jag har alltid haft en rutin att jag tvättar händerna så fort jag kommer in i min lägenhet men har inte tänkt så mycket på handtagen till lägenhetsdörren. Om viruset lever på ytor så länge som det skrivs i media så känns det säkrare att göra rent än att inte göra det.

Finns billig ytdesinfektionsmedel på apoteken. Jag har hällt över lite i en liten sprayflaska och torkar efter med hushållspapper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in