Citat:
Ursprungligen postat av
flytandelycka
20k smittade. Låt säga att det är 20 000 (0,00001538) smittade i Kina, dvs världens största land med 1,3 miljarder invånare och jämför det med Sverige skulle vi haft 154 smittade om det bröt ut i Sverige.
Prova Wuhan med 11 miljoner människor eller provinsen med 58 miljoner och räkna om eftersom Kina satte städer under karrantän.
Man kan tycka Kina är galen som tvärnitar sin ekonomiska tillväxt för en förkylning. Snacka om att skjuta sig i foten. Även WHO och USA borde ju skämmas som gått på det hela.
Nu får Kinas regim ösa in miljarder för att hålla värden uppe och sen alla andra kostnader för detta spektakel. Oljepriset har fallit 20% sedan årskiftet läste jag tidigare så det ger ju en lite bild på ekonomisk skada i Kina.
Frågan blir varför om det nu är och var en vanlig förkylning, det är så fantastiskt vansinnigt. Kineserna behandlar ju fångar som djur så att stänga in 100 av dom för att testa detta virus hade ju inte varit något problem december. Nu har dom ju även avancerad analysutrustning och välutbildade människor i ämnet så det borde inte ha behövts men ändå, vilket självmål. Har viruset muterat till en snällare variant så är det väl dags för Kina och WHO att berätta mer.
Nu är ju jag inte orolig att detta ska drabba friska särskilt mycket men det verkar kunna bli en illa lunginflamation så äldre och svaga skulle nog kunna få stora problem och även dö av det här även i vårt land. Så jag jag behåller nog min lilla oro för de äldre här i landet tills Kina erkänt sin stora blunder.
Sen verkar många leva i skräck för det här, jag menar inte bara dom som jagar upp andra med siffror på 40% dödlighet utan dom som ser det som en vanlig förkylning. Aggressionerna mot andra tyder på det för dumheter som skrivs är väl inte första gången vi möts av här på FB och borde gå att hantera på ett bättre sätt. Kanske är det några som bokat en semester i Thailand och gärna vill se det som en ofarlig förkylning vilket det kanske är, vad vet vi. Jag lägger mig därimellan med mina dumheter och avaktar mer information.