2020-02-04, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Alltså va? Svara på min fråga. Varför är det anmärkningsvärt?
Du framstår som en riktig riksidiot när du försöker dra poäng på att skriva exakt det jag skrev. Men men, vad kan man förvänta sig av 'FB-experter'.

Tycker du inte själv att det är anmärkningsvärt att risken för smittade personer att dö är 1300% högre i Hubei än i övriga fastlandet Kina? (Ifall man går efter rapporterade siffror)
Citera
2020-02-04, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Skulle gissa på att de hämtar sitt underlag från kinesiska myndigheter sen hur sanningsenligt det är kan jag ej svara på. De får ju in siffrorna allteftersom samt ligger alltid några timmar/dag bakom.

Alltså lika osäkra uppgifter som i SCB:s arbetskraftsundersökningar där bollade med skattade siffror.
Citera
2020-02-04, 10:03
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Vad exakt får dig att tro att något av det där stämmer?

Du tror inte att kineserna klara av så simpla saker? Vad är det för bubbla du lever i?

Ja, är det nånting som känns rimligt i landet Kina, är just det faktum att den kan smälla upp ett modul-sjukhus på några dagar.

Jag har visserligen ingen aning, men i ett så stort land känns det inte konstigt att man nånstans redan innan producerar sådana moduler och har i nåt slags beredskapslager.
Citera
2020-02-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
20k smittade. Låt säga att det är 20 000 (0,00001538) smittade i Kina, dvs världens största land med 1,3 miljarder invånare och jämför det med Sverige skulle vi haft 154 smittade om det bröt ut i Sverige.
Prova Wuhan med 11 miljoner människor eller provinsen med 58 miljoner och räkna om eftersom Kina satte städer under karrantän.

Man kan tycka Kina är galen som tvärnitar sin ekonomiska tillväxt för en förkylning. Snacka om att skjuta sig i foten. Även WHO och USA borde ju skämmas som gått på det hela.

Nu får Kinas regim ösa in miljarder för att hålla värden uppe och sen alla andra kostnader för detta spektakel. Oljepriset har fallit 20% sedan årskiftet läste jag tidigare så det ger ju en lite bild på ekonomisk skada i Kina.

Frågan blir varför om det nu är och var en vanlig förkylning, det är så fantastiskt vansinnigt. Kineserna behandlar ju fångar som djur så att stänga in 100 av dom för att testa detta virus hade ju inte varit något problem december. Nu har dom ju även avancerad analysutrustning och välutbildade människor i ämnet så det borde inte ha behövts men ändå, vilket självmål. Har viruset muterat till en snällare variant så är det väl dags för Kina och WHO att berätta mer.

Nu är ju jag inte orolig att detta ska drabba friska särskilt mycket men det verkar kunna bli en illa lunginflamation så äldre och svaga skulle nog kunna få stora problem och även dö av det här även i vårt land. Så jag jag behåller nog min lilla oro för de äldre här i landet tills Kina erkänt sin stora blunder.

Sen verkar många leva i skräck för det här, jag menar inte bara dom som jagar upp andra med siffror på 40% dödlighet utan dom som ser det som en vanlig förkylning. Aggressionerna mot andra tyder på det för dumheter som skrivs är väl inte första gången vi möts av här på FB och borde gå att hantera på ett bättre sätt. Kanske är det några som bokat en semester i Thailand och gärna vill se det som en ofarlig förkylning vilket det kanske är, vad vet vi. Jag lägger mig därimellan med mina dumheter och avaktar mer information.
Citera
2020-02-04, 10:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Här visar du verkligen att du inte vet något om virus.
Nej, säsongsinfluensa får vi inte av ett Coronavirus.
Nej, inte heller förkylningsvirus.
Nej, förkylningsvirus är inte ett virus, utan hundratals olika där du blir immun mot det förkylningsvirus du har haft, men inte mot de hundratals övriga.
Varför citerar du mig för att sen bluddra osanningar?

The common cold ÄR ett milt, vanligt, standard coronavirus, det ingår i corona-familjen.

Likaså säsongsinfluensa ingår i den stora corona-familjen.

NEJ de är inte samma, NATURLIGTVIS, som detta novel coronavirus 2019-nCov-Wh som hoppat djur-människa - muterar varje gång enligt Tysklandsfallen, - människa - människa - husdjur? Just nu hett omdiskuterat ifall den kan "hoppa" igen.

Att bli immun "ett tag" som en skribent sa, är inte vad jag kallar immun
Citera
2020-02-04, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inga fler panikslagna hypokondriker heller!

En exponentiell tillväxt som, i detta fall, innebär en fördubbling av antalet smittade varje dygn har inte inträffat de senaste dygnen. Lika så verkar dödligheten mindre än befarat.

Sluta sprid panik i onödan!
Exponentiell tillväxt betyder inte fördubbling varje dygn. Varför skriver du alls om saken när du uppenbarligen inte har någon koll alls på läget?

Tror du att folk blir lugnade av att någon som inte behärskar högstadiematte skriver att det är lugnt?

Du kan inte försöka läxa upp folk i ämnen du inte alls behärskar. Man behöver ju skämskudde när man läser dina inlägg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Då har du nog någon konstig källa, här är ökningen i absoluta tal, de senaste sju dagarna.

1459
1737
1981
2099
2589
2825
3628

Jag använder mig av denna. Men den kan ju vara fel.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Kan någon förklara varför det här viruset är farligare än en influensa? De flesta verkar bli kraftigt förkylda och en del får lunginflammation. Lunginflammation orsakar dödsfall hos äldre och sjuka hela tiden.
Varför ska friska människor vara oroliga för viruset? Här i Sverige har vi väl bra vård för lunginflammation? Förlåt en okunnig fråga.

Problemet i Sverige är väl att vi har väldigt få vårdplatser och det är redan svårt för vårdpersonal att slussa in patienter på vårdavdelningar. Om många skulle bli så sjuka i viruset att de behöver sjukhusvård kan det belasta sjukvården alldeles för mycket.
Citera
2020-02-04, 10:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Hoppas de gör samma sak i Lund. Ska malla och fråga. Undrar vem som är ansvarig för den informationen?

Bra idé, vet inte vilka det är som ansvarar för resp. universitet. Vi har många universitet i Sverige med studenter från Kina. Tänker på Sahlgrenska och Chalmers som jag vet har många asiater som studerar.
Där jag har nära anhörig som studerar
Citera
2020-02-04, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Varför citerar du mig för att sen bluddra osanningar?

The common cold ÄR ett milt, vanligt, standard coronavirus, det ingår i corona-familjen.

Likaså säsongsinfluensa ingår i den stora corona-familjen.

NEJ de är inte samma, NATURLIGTVIS, som detta novel coronavirus 2019-nCov-Wh som hoppat djur-människa - muterar varje gång enligt Tysklandsfallen, - människa - människa - husdjur? Just nu hett omdiskuterat ifall den kan "hoppa" igen.

Att bli immun "ett tag" som en skribent sa, är inte vad jag kallar immun

Nej, säsongsinfluensa är inte coronavirus. Varför skriver du sådana fullständiga felaktigheter, det är jättelätt att googla fram seriös information om säsongsinfluensa:

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=464
Citera
2020-02-04, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ju bara att kolla statistiken. Jag kan ju inte svära på att den är korrekt, men är den det så är det ju uppenbart.

Kineserna har varit väl förberedda på detta. De håller på att forska om livsfarliga virus och om en olycka inträffar så måste man ha beredskap för det och det har de uppenbarligen haft.

Jag tror egentligen inte att Kina har någon större anledning att mörka om dödstalen. De vill gärna att folk skall vara rädda för då blir de mer försiktiga, så att viruset inte sprids. Det enda som de Kinesiska myndigheterna är intresserade av just nu är att få stopp på utbrottet så fort som möjligt så att situationen kan normaliseras. Sedan vill man gärna mörklägga orsaken till att det hände.

Aja olika åsikter. Jag är av den helt motsatta. Kineserna har inte varit väl förberedda på detta. Viruset slog mitt under deras största högtid, med hundratalsmiljoner kineser i rörelse mellan olika regioner. Den första månaden av smittspridningen så ignorerades, tystades och till och med hotades varningar och de läkare som kom med varningarna. Miljontals människor hann fly Wuhan innan myndigheterna hann sätta staden i karantän, och du har nu smittspridning i varje kinesisk region. Varav sjukdomen har seedats i en rad miljonstäder där smittspridningen nu sker internt. Kineserna var inte förberedda, de har om man ska vara helt objektiv här, klantat sig ganska rejält. Nu har de fått ta till drakoniska åtgärder och ja vi får väl alla hoppas att det räcker. Men det hade kanske aldrig behövts om regerings första reaktion inte hade varit att tysta/ignorera.

Kina har precis lika stor anledning att mörka dödstal och smitt-statistik nu som de hade under SARS-epidemin 2003, och då blev de tagna med att göra just det. Vi snackar om en regim som friserar sin egen influensa-statistik och diktar upp sin egen GDP tillväxt. Alla siffror bör tas med ett kilo salt.

De vill att människor ska vara rädda för DEM. Inte för en sjukdom som folket vänder sig till DEM för att beskyddas ifrån. Om regeringen, deras förmyndare, misslyckas i sitt uppdrag tappar de inte bara ansikte. Utan öppnar upp sig för en våg av kritik och civil olydnad. "Varför ska jag lyssna på dig och göra som du säger om du inte ens skyddar mig". Regeringen är väl medveten om detta.
Citera
2020-02-04, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Spridningen minskar procentuellt eftersom de har begränsat med testkit, det är en konstant ökning av ca. 2000-3000 per dag, det är så många man har möjlighet att testa helt enkelt.
Det kommer inte att minska. Det är fler misstänkt smittade än vad som redan är sjuka/har varit sjuka. Många av dem har helt säkert redan hunnit smitta andra. Vi kommer att se en jätteökning den närmaste veckan. Bara det här dygnet så kommer antalet smittade att öka rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in