2020-02-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men det tar fortfarande två-tre veckor innan man dör. Hur många har varit sjuka så länge?

Det är inte det du ska kika på utan att de som läggs in och rapporteras i Wuhan är de svårast sjuka. Fallen utanför Kina började uppäckas runt 13 januari alltså 4 veckor sedan. Ingen har dött förutom fallet i Filipinerna som upptäcktes långt senare.
Citera
2020-02-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Som sagt, såg du videon jag länkade? Ett exempel av många där riktiga experter inom området uttalar sig. Länkar igen ifall det var svårt för dig att se de två första gångerna.

https://www.youtube.com/watch?v=ALQTdCYGISw&feature=youtu.be

Förklara gärna varför den här professorn i epidemiologi skulle riskera sitt rykte och legitimitet genom att sitta och sprida falsk info? Det här handlar inte om någon låtsasexpert på youtube. Har du svårt att ta in fakta?

Kanske är så att du bestämt dig för att börja trolla nu, annars börjar jag starkt undra hur du är funtad i skallen.

Edit: Kan tillägga att den här videon kom 5e februari, och sedan dess har siffror och nyheter snarare visat på att situationen är VÄRRE än när han gjorde den har analysen, inte tvärtom.

Neil Ferguson är rådgivare till Kina i virusfrågan och intervjuades häromdagen i svensk radio. Man kan följa honom på twitter. De har precis kommit med en rapport.

neil_ferguson
@neil_ferguson
·
5h
Key message: case fatality depends on which cases you look at. High in the relatively severe subset reported in Hubei. Lower in (mostly milder)traveller cases, 1% (.25-4) in all infections

Och rapport 4

https://www.imperial.ac.uk/mrc-global-infectious-disease-analysis/news--wuhan-coronavirus/
Citera
2020-02-10, 14:37
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Den har dock blivit debunked på reddit, hela landet ser likadant ut.

De lever i ett hav av svaveldioxid. Wuhan är en giftstad. Deras lungor måste vara sönderkörda sedan innan. Kan förklara mycket.
Citera
2020-02-10, 14:38
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosetti
Lite färre hade vi dock kunnat bli utan att det vore en katastrof!

Om du vill se förändring så ska du börja med dig själv. Jag kan sponsra dig med ett rep så bidrar vi båda för mänsklighetens bästa.
Citera
2020-02-10, 14:39
Medlem
Nä samma här, inte rädd men tycker det är intressant att följa och vet att flera i min närhet definitivt är i en riskgrupp.
Jag tror definitivt att smittan kommer hit på något vis, kanske från flera olika håll. Björn Olsen uttalade sig idag om att detta virus kommer vara en av alla de virus vi kommer att få leva med permanent i framtiden.
Folk är så stressade, typiskt 2020. Har inte flera tusen svenskar dött inom två veckor så kommer aldrig något att hända.Men vi kan ju se om någon månad. Bor sjukvård klarar inte så mycket belastning.

Precis. Det fallet med han som varit i Singapore och sedan smittat folk i alperna ger en bra fingervisning

Citat:
Egentligen så är jag väl inte mer rädd för viruset i sig. Jag tror att även om jag hade blivit sjuk så hade jag klarat mig ganska bra.

Andra människor gör dock mig rädd. Generellt så har andra noll koll på Corona och vet inte de ”nya rönen”. Folk är så egoistiska i detta landet att Thailandsfararna åker direkt till arbetsplatserna för att de brände hela semesterkassan.

Betänker man då att idioten från England som semestrade i Alperna har smittat ner 11 stycker så behöver vi bara ett antal ”Thailandsfarare” så är bollen i rullning här också.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vi vet inte hur många, men vi känner till flera fall samt att läkare uttalat sig om detta. Ett annat fall var då läkaren Li som var sjuk i flera veckor. Om jag minns fel så var även patienten i Hong Kong som dog sjuk i flera veckor.

Jag anser inte att man kan dra några slutsatser runt läkaren Li. Hela den historien är fishy.

Hong Kong patienten dog väl relativt snabbt? Samma med han i Filippinerna.

Vi kan lika gärna utgå från kinesiskan i Finland som blev frisk. Eller det amerikanska paret. Eller dom friskförklarade i Australien.

För tidigt att dra för stora växlar angående fyra fem fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Härligt att höra att du är "botad", ett tag trodde jag att du var förlorad, välkommen till de nyktras skara.

Att se nyktert och rationellt på saken innebär ju inte att man inte följer utvecklingen, och hela tiden är beredd på att omvärdera.

Verifierbar information och fakta är bra beslutsunderlag, rykten och spekulationer inte.

Panik är aldrig av godo, och masspanik är livsfarligt.

Att leva innebär en risk att dö.

Man kan dö av influensa, lunginflammation, multiresistenta bakterier och 2019-nCoV, ingen vet på förhand vem och av vad.

Word, instämmer helt. Cancer är nog ödet som väntar många oroade själar här i tråden. När det gäller Kina är det nog ganska få som förväntar sig massvis med öppenhjärtig information men man behöver ju inte heller fabulera i brist på information.
Citera
2020-02-10, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Det kommer rapporter från alla möjliga håll om att Kina mörkar om hur många som dör utav coronaviruset. Som jag nämnt innan finns 49 krematorier i Wuhan och de arbetar 24/7. Mycket märkligt då hur få Kina rapporterar dör utav viruset.
Här en satellit:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7986553/Does-satellite-image-scale-Chinas-coronavirus-cremations.html

Det är väl inte konstigt överhuvudtaget? Nu tar jag hittepå siffror men säg att det dör 100 personer om dagen i vanliga fall av hjärtinfarkt, stroke eller vad fan som helst i området. Helt plötsligt dör det 120 personer om dagen. Klart det blir mer att göra.
Citera
2020-02-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jag anser inte att man kan dra några slutsatser runt läkaren Li. Hela den historien är fishy.

Hong Kong patienten dog väl relativt snabbt? Samma med han i Filippinerna.

Vi kan lika gärna utgå från kinesiskan i Finland som blev frisk. Eller det amerikanska paret. Eller dom friskförklarade i Australien.

För tidigt att dra för stora växlar angående fyra fem fall.

Jag drar inga slutsatser, jag bara konstaterar att man inte än kan säga att dödligheten är låg eftersom vi har så få fall utanför Kina. Sedan gav jag exempel på varför man måste vänta ut fallen innan man vet.

Jag tror personligen att dödligheten ligger runt 0.5-1%, men det jag i huvudsak är bekymrad över är hur samhället skall klara av många sjuka som ligger sjuka I flera veckor.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Jag börjar blir mer och mer intresserad av vad du har för agenda här.

Jag har suttit och följt dig hyfsat noggrant, du har systematiskt suttit och helt envist försvarat Kina i denna tråden.
Du har ifrågasatt alla skribenter i denna tråd som valt att ifrågasätta Kinas pålitlighet.

Tycker det är lite märkligt beteende, de flesta är nog eniga om att Kina inte är direkt en stat att lita på. Du väljer istället att tänka tvärtom, inte bara det, utan försöker kväva de som lyfter misstankarna.

Dvs aktivt försvar av Kina

Varför gör du det?

Jag är objektiv ,det är det enkla raka svaret, inget mysterium.

Att påstå att Kina mörkar för att upprätthålla Kinabilden, och att Sverige och svenskarna underförstått är bättre är ett skevt argument då Sveriges regim också mörkar, i syfte att vidmakthålla Sverigebilden. 0-0 och således ett ickeargument.

Koncentrera dig på vad jag säger i sak, inte att det är jag som säger det, eller att jag säger det.

Att envist hävda att de officiella siffrorna beror på medveten lögn, när det naturligtvis kan finnas många orsaker till att hela sanningen inte kommer fram är nonsens. Bevisa att någon medvetet lögnar, annars byggs argumentationen på ren och skär spekulation.

Kina mörkar sina omskolningsläger, därför mörkar Kina siffror kring 2019-nCoV, är ett argumentationsfel.

Jag påstår inte att Kina inte manipulerar siffror, dock är det inte bevisat, således kan missvisande siffror bero på andra orsaker, till exempel brist på testkit, överbelastad sjukvårdsorganisation, oförberedd sjukvårdsorganisation, tröga beslutsvägar, missförstånd, bristfällig internkommunikation med mera. Har jag fel i sak? (Om du svarar, håll dig till sakfrågan)
Citera
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Egentligen så är jag väl inte mer rädd för viruset i sig. Jag tror att även om jag hade blivit sjuk så hade jag klarat mig ganska bra.

Andra människor gör dock mig rädd. Generellt så har andra noll koll på Corona och vet inte de ”nya rönen”. Folk är så egoistiska i detta landet att Thailandsfararna åker direkt till arbetsplatserna för att de brände hela semesterkassan.

Betänker man då att idioten från England som semestrade i Alperna har smittat ner 11 stycker så behöver vi bara ett antal ”Thailandsfarare” så är bollen i rullning här också.

Jag förstår inte ens hur man kan resa till Asien överhuvudtaget. Dessa dårar riskera dra ned hela svenska samhället i skiten p gr av sitt självdestruktiva beteende.
Citera
2020-02-10, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Fast det enda vi går på här är att en amerikan blev sämre dag 9. Jag har inte ett någon större studie angående detta. Men ta tyskarna som exempel. Den första har varit smittad sen den 21 januari och sjuk sedan den 24. Har inte hört något om att han skulle ha blivit sämre. Det enda vi vet är att en av tyskarna, inte dem första tysken, behandlades med antivirala läkemedel.

Om jag läst rätt insjuknade den manliga kinesiska turisten i Rom runt den 28-29 januari, frun var då symptomfri.
Den 3-4 februari blev båda två sämre och fick andningssvårigheter. De är fortfarande svårt sjuka och behandlas med antivirala åtminstone sedan den 3 februari.
De är 65 och 66 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in