2020-02-10, 12:02
  #1261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo då. Tjejen var i panik.
Ur förhör med grannen:

På frågan om hon tittade på klockan innan hon gick och la sig så säger hon att de brukar titta
och veta vad klockan är när de går och lägger sig och är ganska säker på att det var någon
gång mellan klockan 2200 och 22.15. Hon uppger att hon inte vet hur länge de hade legat i
sovrummet men hon hade hunnit somna när hon och hennes man blev väckta av att någon
bankade på deras lägenhetsdörr. Hon beskriver det som ett intensivt knackande på dörren. Att
någon knackade snabbt och intensivt med handen på dörren.

Hon gick upp när hon blev väckt av ljudet och öppna dörren till lägenheten. Hon öppnade
inte dörren helt utan bara på glänt. När hon hade öppnat dörren såg hon att det var en kvinna
och kände igen att det var den kvinnan som bor i lägenheten mitt emot med en. Nisreen
uppger att hon uppfattade som att kvinnan var i panik och samtidigt som hon skrek och
upplevde henne som att hon var rädd för någonting.

På fråga om hon hörde någonting utav vad kvinnan skrek eller så svarar Nisreen att hon inte uppfattade något alls utav det kvinnansa eller skrek. På fråga hur länge hon hade kontakt med kvinnan, det vill säga hade dörren öppen på glänt så säger hon att det var bara en liten stund. På fråga om det var belyst i trapphuset när hon öppnade dörren så säger hon att det var det för det tänts i trapphuset så fort någon rör sig där automatiskt.

På fråga om hon kunde se om dörren in till kvinnans
lägenhet stod öppen så svarar hon att det kunde hon inte på grund utav att hon inte hade
öppnat sin egen dörr helt och hållet utan bara hade den på glänt. På fråga hur kvinnan var
klädd svarar Nisreen att hon inte kommer ihåg eller har lagt det på minnet det utan det enda
hon såg utav kvinnan det var hennes ansikte som hon tittade i.

På fråga på om det var något
speciellt hon lade märke till på kvinnan så svarar Nisreen att det var bara att hon skrek och
talade högt och verkade rädd och hade någon form utav panik. Men vad hon skrek eller sa
uppfattade hon aldrig. På fråga om kvinnan efter att hon hade stängt dörren hörde kvinnan
ute i trapphuset så svarar hon att det gjorde hon inte. Hon säger att strax efter hon hade stängt
dörren så gick hon och hennes man in i sovrummet igen och lade sig igen.
Hennes man stod
under tiden som hon hade dörren öppen dörr stod strax bakom henne.
Så sjukt att de båda stod där och ingen av dem ens undrade vad hon ville. Varför? Om de var rädda hade de inte öppnat alls. Det hade inte hänt förut och de bara rycker på axlarna och somnar om. Idioter.
Citera
2020-02-10, 12:59
  #1262
Medlem
Om jag förstått det rätt så var grannen inte super haj på svenska språket, kände inte A överhuvudtaget och hade inte sagt mer än hej, innan dom väcktes av en panikslagen A mitt i natten.
Jag tror inte grannen ens förstått vad A säger eller vill. Troligtvis endast förstått, pga av A’s kroppsspråk och att hon skriker, att hon har panik/är rädd men inte varför. Tror inte hon haft en aning om vad hon skulle gjort. Tror inte ens svenskar med svenska som modersmål hade vetat vad man skulle gjort. Ringa SOS för att någon skriker o bankar på din dörr en gång, som dessutom slutar banka o skrika så fort du stängt dörren, där allt verkar lugnt hos den galna granntjejen direkt efteråt, det tror jag få skulle göra. Tror de flesta skulle tjuvlyssna på grannen o höra om hon lugnat sig och när allt verkade lugnt gått tillbaka till sängen. De flesta skulle nog tänka ”va fan hände just?? gick jag i sömnen eller hände detta på riktigt, såg jag just min granne ha ett totalt fetbryt”??
Skulle SOS ens åka ut på ett sånt larm? ”Hej min granne bankade just på min dörr, hon verkade ha panik och vara rädd, jag förstod inte vad hon sa eller vad hon ville. När jag stängde dörren gick hon tillbaka in i sin lägenhet och efter det har hon inte skrikit mer eller bankat på igen. Allt har varit lugnt och som vanligt igen, kan ni snälla skicka polisen”?
Citera
2020-02-10, 13:08
  #1263
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Om jag förstått det rätt så var grannen inte super haj på svenska språket, kände inte A överhuvudtaget och hade inte sagt mer än hej, innan dom väcktes av en panikslagen A mitt i natten.
Jag tror inte grannen ens förstått vad A säger eller vill. Troligtvis endast förstått, pga av A’s kroppsspråk och att hon skriker, att hon har panik/är rädd men inte varför. Tror inte hon haft en aning om vad hon skulle gjort. Tror inte ens svenskar med svenska som modersmål hade vetat vad man skulle gjort. Ringa SOS för att någon skriker o bankar på din dörr en gång, som dessutom slutar banka o skrika så fort du stängt dörren, där allt verkar lugnt hos den galna granntjejen direkt efteråt, det tror jag få skulle göra. Tror de flesta skulle tjuvlyssna på grannen o höra om hon lugnat sig och när allt verkade lugnt gått tillbaka till sängen. De flesta skulle nog tänka ”va fan hände just?? gick jag i sömnen eller hände detta på riktigt, såg jag just min granne ha ett totalt fetbryt”??
Skulle SOS ens åka ut på ett sånt larm? ”Hej min granne bankade just på min dörr, hon verkade ha panik och vara rädd, jag förstod inte vad hon sa eller vad hon ville. När jag stängde dörren gick hon tillbaka in i sin lägenhet och efter det har hon inte skrikit mer eller bankat på igen. Allt har varit lugnt och som vanligt igen, kan ni snälla skicka polisen”?

De var nog rätt bra på svenska eftersom ingen tolk användes under förhören.

Ja man hade ryckt ut på ett sådant larm. En ensam kvinna som är vettskrämd och panikslagen och söker skydd hos grannen? Och hon har ett litet barn hos sig?

Självklart hade polisen ryckt ut med detsamma. Det kan handla om en man som håller på att döda sin kvinna och barn t.ex.
Citera
2020-02-10, 13:18
  #1264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De var nog rätt bra på svenska eftersom ingen tolk användes under förhören.

Ja man hade ryckt ut på ett sådant larm. En ensam kvinna som är vettskrämd och panikslagen och söker skydd hos grannen? Och hon har ett litet barn hos sig?

Självklart hade polisen ryckt ut med detsamma. Det kan handla om en man som håller på att döda sin kvinna och barn t.ex.


Tror du verkligen dom åkt på prio1 för att ”en tjej bankade på min dörr och hon verkade rädd. Hon har gått in till sig nu. Allt verkar vara lugnt och jag hör inget konstigt från hennes lägenhet”...

Grannen såg inte E i trapphuset. Det är bara A som har en troligt psykos, hör röster och ser saker som inte finns, som inte minns denna natt i stort sätt alls, det är bara vad hon tror sig minnas hände. Kan ju ha hänt men inget vi kan lita på och inget grannen såg.
Citera
2020-02-10, 13:28
  #1265
Medlem
Vi fick ringa polisen en gång då en granne hade psykos eller druckit och drog hetsigt i vår dörr plus att personen ringde på. Barnen vaknade och min sambo fick öppna och fråga vad det handlade om men eftersom han fick förvirrande svar som inte gav någon klarhet så ringde vi. Personen fortsatte att leva rövare i huset och på gården så polisen fick komma flera gånger.

Hade inte öppnat och bjudit in någon hur som helst men jag hade nog fan ringt om en tjej ringt på och verkat skrämd/förvirrad.
Citera
2020-02-10, 13:35
  #1266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Tror du verkligen dom åkt på prio1 för att ”en tjej bankade på min dörr och hon verkade rädd. Hon har gått in till sig nu. Allt verkar vara lugnt och jag hör inget konstigt från hennes lägenhet”...

Grannen såg inte E i trapphuset. Det är bara A som har en troligt psykos, hör röster och ser saker som inte finns, som inte minns denna natt i stort sätt alls, det är bara vad hon tror sig minnas hände. Kan ju ha hänt men inget vi kan lita på och inget grannen såg.


Hon kommer ihåg det mesta faktiskt. Hon har skrivit ner allt som hänt, hon har ihågkomster, men vill inte sätta så många ord på dom. Grannarna hade bara dörren lite på glänt - de såg ju knappt nånting. Jävla människor. Tur man inte har såna grannar - hos mig bryr man sig om varandra.
Citera
2020-02-10, 13:51
  #1267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, det var INNAN pojken dödades. Larmet kom in vid 23.00 ca.
Är det ingen som läser fupen här?

Ur förhör med mamman:

- Jag kan inte…jag ser att jag går…går runt i lägenheten och jag ska natta honom…han
springer ut i trapphuset, vi knackade på grannen tror jag…eh…eh…jag…går in…går in i
sovrummet…jag vill inte…Och jag…nånstans där stryper jag
honom…helt…utan…helt…ja v..vet inte varför. Jag vet inte. Varför gjorde jag så för?


/…./

Man upprepar frågor - hon upprepar svar:

Vilken dörr och vem knackade på den dörren?
- Jag knackade på mittemot tror jag…att jag hade hört nånting hos grannen…
När du knackade på, var var Edvin då?
- Han var ute i trapphuset med mig.
Hur var han klädd?
- I kalsonger och t-shirt. Eh…jag förstår inte…varför gjorde jag sådär för?

Jo jag har läst FUP och att A hävdar att hon och Edwin var i trapphuset samt att hon igen knackade på hos grannen efter hon begått sitt brott. Men har ej läst att grannen hade besök av henne två gånger.
Citera
2020-02-10, 13:53
  #1268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minosa
Jo jag har läst FUP och att A hävdar att hon och Edwin var i trapphuset samt att hon igen knackade på hos grannen efter hon begått sitt brott. Men har ej läst att grannen hade besök av henne två gånger.
Det hade hon inte. Om du tar fram fupen och läser hennes förhör så ser du att det är samma händelse som beskrivs. Jag vet inte om du har erfarenhet av sånt här, men man penetrerar verkligen frågeställningarna. Man ställer frågor hela tiden, på olika sätt. Så mitt citat gäller samma besök. Men du får själv läsa fupen.

Alltså: Hon var inte och knackade på efter hon strypt sin son. Då ringde hon direkt 112. Läs fupen, för du har uppenbarligen inte gjort det.
Citera
2020-02-10, 14:04
  #1269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon kommer ihåg det mesta faktiskt. Hon har skrivit ner allt som hänt, hon har ihågkomster, men vill inte sätta så många ord på dom. Grannarna hade bara dörren lite på glänt - de såg ju knappt nånting. Jävla människor. Tur man inte har såna grannar - hos mig bryr man sig om varandra.


Missade, eller drog förhastade slutsatser, att hon mindes såpass mycket, tack för rättelsen!
Även om jag är tveksam till att SOS hade satt sånt samtal som prio1, så håller jag däremot fullständigt med dig angående hur grannarna agerade, eller bristen på. Hade det varit någon typ ”Martin Jonsson” som ringt på och varit helt galen, då hade man förstått att man inte öppnat dörren helt och skitit i att agera.
Men detta var en ung, liten, späd granntjej som såg livrädd ut o som var helt panikslagen. Dessutom stod hennes make bakom henne. Dom hade alltså noll risk för att råka ut för någonting, ändå gjorde dom ingenting.... Att dom inte ens försökt förstå vad hon var livrädd för, inte ens frågade varför hon hade panik, inte ens undrade om dom kunde hjälpa henne mm det är så vidrigt gjort av dom!
Citera
2020-02-10, 14:35
  #1270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det hade hon inte. Om du tar fram fupen och läser hennes förhör så ser du att det är samma händelse som beskrivs. Jag vet inte om du har erfarenhet av sånt här, men man penetrerar verkligen frågeställningarna. Man ställer frågor hela tiden, på olika sätt. Så mitt citat gäller samma besök. Men du får själv läsa fupen.

Alltså: Hon var inte och knackade på efter hon strypt sin son. Då ringde hon direkt 112. Läs fupen, för du har uppenbarligen inte gjort det.
Läs då sid 214, mitten. Enda stället det antyds att det var så, men det är därifrån jag fått det.
Citera
2020-02-10, 14:37
  #1271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minosa
Läs då sid 214, mitten. Enda stället det antyds att det var så, men det är därifrån jag fått det.
Ok, så hon lämnar alltså flera olika uppgifter. Hon är helt klart rörig. Vad jag kan läsa av grannens förhör var hon där enbart en gång. Enligt henne själv var hon där när pojken var i trapphuset. Så fan vet. Jag tror på grannen - att hon var där vid 22.30-tiden, INNAN hon dödade pojken, och sen efter mordet ringde hon direkt. Får läsa förhören igen.
__________________
Senast redigerad av Picasso2 2020-02-10 kl. 14:40.
Citera
2020-02-10, 15:07
  #1272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det hade hon inte. Om du tar fram fupen och läser hennes förhör så ser du att det är samma händelse som beskrivs. Jag vet inte om du har erfarenhet av sånt här, men man penetrerar verkligen frågeställningarna. Man ställer frågor hela tiden, på olika sätt. Så mitt citat gäller samma besök. Men du får själv läsa fupen.

Alltså: Hon var inte och knackade på efter hon strypt sin son. Då ringde hon direkt 112. Läs fupen, för du har uppenbarligen inte gjort det.
Hon ringde inte direkt utan rökte lite på balkongen innan hon ringde. Hon gick runt och rökte när ambulansen kom också och det fanns tecken på att hon rökt mer än en cigarett innan hon ringde 112. Rökte hon när E hängde på toa? Hon brukade inte röka inne säger hon men det är fimpar överallt. Ljuger hon om rökningen inomhus eller har hon rökt många cigaretter innan hon kallade på hjälp? Hon försöker inte med HLR utan säger bara att han är död vilket han ju inte är förrän på sjukhuset.
Hon hade många chanser att avbryta och söka hjälp, att hon var ute i trappan tyder på att hon försökte bryta vad det nu var som pågick. Hon avbröt ju när ”rösten” sa att hon skulle hugga sig själv i magen. Varför inte avbryta tidigare? Hon flyttade E från sängen och hängde upp honom i torken på toa, sen lämnade hon E där för att röka eller något och hämta kniven och hindra sig själv från att hugga sig i magen.. sedan tar hon ner E och försöker göra HLR(?) säger hon.
Jag är tveksam till rösten.
En mamma borde be om hjälp innan det går så långt.
Hon har nog inte haft det så lätt men det är ingen ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in