2020-02-09, 09:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tror man ska akta sig för att räkna bort henne. Hon siktar på att gå all-in med välfärden som huvudfråga och att bredda partiet, så till den grad att de ska vara ett parti (citat) ”även för den som bor på landet och kör bil”. För att göra V folkligt måste elit-/akademikerstämpeln som skrämmer bort vanligt hederligt folk skrubbas bort med stålborste, vilket rent praktiskt innebär att V-företrädare som yrar om intersektionalitet och postkolonialism måste behandlas som Nya M behandlade gammelmoderater med pärlhalsband - det där får du syssla med hemma på kammaren, i offentligheten följer du policyn annars jävlar. Det är såklart välkommet att Södertörn-ondska fördrivs från alla politiska sammanhang där den trängt in med sina äckliga tentakler, men det innebär också att taket för V:s potential flyger all världens väg och att de på allvar kan utmana S (inte SD så länge V:s invandrings/integrations/kriminalpolitik förblir extremt samhällsfarlig). Så se upp för Miss ”NooShit” framöver.

För SD är det bara bra om V ökar för det blir på S och MPs bekostnad. Det blir svårare för det vänsterliberala blocket om att bilda regering utan ett starkt och dominerande S. Men nackdelen skulle väl vara om C blir en desperat Alliansvän igen när dörren vänsterut slås igen hårt av V.
2020-02-09, 10:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
1. Av de som röstade på SD 2014 röstade 84 procent återigen på partiet 2018. Så runt 80 procent stämmer bra.

https://www.svt.se/special/valu2018-valjarstrommar/

2. Ja, uppgången har stagnerat. Om allt stämmer ska partiet nu ligga i en konsolideringsfas. Inför eventuella framtida uppgångar.

3. I valet 2018 gick 3 procent av vänsterns väljare från 2014 till SD. Motsvarande för M var 14 procent och för S 11. Ska uppgången i OU för SD fortsätta så är det främst S som måste släppa ifrån sig fler väljare. Där V just siktar in sig på sosseväljare.

3. Jag tror inte V och SD tar samma sossar. Det är S stora problem de förlorar väljare av flera olika orsaker. Damtidigt kan SD fortsätta att ta vissa "gamla" vänsterpartister som tröttnat på invandringen. Men man vet inte hur den nya V-ledaren blir. Börjar V vilja begränsa invandringen så kan det minska flödet till SD från S. Jag tror många i V inser att deras politik blir omöjlig med ett ständigt inflöde av bidragstagare. Men kan de pressa tillbaka fanatikerna i partiet?
2020-02-09, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
3. Jag tror inte V och SD tar samma sossar. Det är S stora problem de förlorar väljare av flera olika orsaker. Damtidigt kan SD fortsätta att ta vissa "gamla" vänsterpartister som tröttnat på invandringen. Men man vet inte hur den nya V-ledaren blir. Börjar V vilja begränsa invandringen så kan det minska flödet till SD från S. Jag tror många i V inser att deras politik blir omöjlig med ett ständigt inflöde av bidragstagare. Men kan de pressa tillbaka fanatikerna i partiet?
Jag tror inte heller att man krigar om samma sossar. Men det vore bra om S dränerades från två håll. Det är psykologiskt viktigt att SD är största partiet.
2020-02-09, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Riktigt skumt att C inte tappat till M/KD på riktigt länge och därmed ger konservativa blocket ökat stöd. Tror faktiskt där nyckeln ligger om konservativa blocket ska kunna säkra en majoritet med marginal.

Liberalerna verkar inte hamna över spärren och några M-stödröster lär de inte få samtidigt som de tappat till M. Men skumt att C fortfarande har lojala väljare.
Inte alls konstigt om man ser till den demografiska grupp som utgör Centerns väljarbas. Centern har fått väldigt många unga kvinnliga väljare som lockats dig av Lööf och Centerns vilja att införa fri invandring och öppna gränser. Många studenter söker sig till Centern av dessa anledningar. Få av dessa kommer byta till partier som M och KD.

Den enda typ av Center väljare som säkert kan gå att locka på sikt är bönder som fortfarande röstar på Centern av historiska skäl, om man kan få dessa personer att inse att Centern idag är ett parti för massinvandring, globalism osv kan de säkert gå över till de konservativa, däremot vet jag inte om dessa klassiska Center väljare är en betydande väljargrupp längre för Centern eller om partiet.
2020-02-09, 15:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Inte alls konstigt om man ser till den demografiska grupp som utgör Centerns väljarbas. Centern har fått väldigt många unga kvinnliga väljare som lockats dig av Lööf och Centerns vilja att införa fri invandring och öppna gränser. Många studenter söker sig till Centern av dessa anledningar. Få av dessa kommer byta till partier som M och KD.
Extra festligt är att många av de kvinnliga idioter som nu röstar C, identifierar sig som vänster.
2020-02-09, 15:32
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Den enda typ av Center väljare som säkert kan gå att locka på sikt är bönder som fortfarande röstar på Centern av historiska skäl, om man kan få dessa personer att inse att Centern idag är ett parti för massinvandring, globalism osv kan de säkert gå över till de konservativa, däremot vet jag inte om dessa klassiska Center väljare är en betydande väljargrupp längre för Centern eller om partiet.

Centern är starka lokalt på vissa platser men det handlar sannolikt mer om personfrågor än om den ideologi som förmedlas från Stockholm. Att centern blivit ett parti för storstadskvinnor som älskar invandring är helt sjukt. Det är nog därför MP går så dåligt.
2020-02-09, 22:55
Medlem
Nu gäller ju tråden Sverigedemokraterna i OU men det är inte helt off topic att diskutera varför vissa partier lyckas respektive misslyckas. MP:s totala misslyckande beror på derar politiker. Jag menar Lövin är den bästa dom kan visa upp och det är ett underbetyg. Bolund är ju så blek så han syns inte i TV-rutan ens. Och hon med fågelboet är säkert klurig men inger inte förtroende. Då är det kanske inte så konstigt att C håller ställningarna något så när, för vart skall annars innefolket gå, alla är ju inte kommunister. Många lite fisförnäma tjejer gillar C för dom är lite blandning av allt.

Det har varit bra gödsel för SD just nu med stor ungdomsbrottslighet som är skrämmande. Men nu är det ändå lite motigt i 4 dagar det här vädret med storm, blåst och regn hindrar ju valarbetarna att gå ut och arbeta upp SD:s siffror.

Jag hoppas på att kommunkriserna på sikt kan bli det som hjälper SD till nya höjder. För folket börjar ju undra hur detta skall sluta väl med Sverige, och svaret är: DET SLUTAR INTE VÄL.
2020-02-10, 10:45
Medlem
Vi kan nog inte räkna med att V tar fler väljare från S än vad som skett nu. Jonas lyckades men upp till 11% når aldrig partiet och jag är nästan säker på att pensionärer som gillar Jonas går tillbaka till S tillfälligt, men samtidigt går ungdomar från S till V på grund av Nooshi-effekten. Jag förutsätter en stabilisering runt 9%.

Jag ser en annan framgångsfaktor för SD men det gäller att saluföra den. Dom som kör långa sträckor med bil till sina jobb har fått ökande kostnader och från och med inkomståret 2021 föreslås ett försämrat reseavdrag som dessa idoga människor kommer att känna av vid deklarationen 2022. Om detta verkligen går igenom slår man mot folk som jobbar och sliter. Jag har för mig att även M motsätter sig dessa kostnadsökningar för vanligt folk så det är viktigt att SD påminner folket. Jag ser att här finns fortfarande sådana som röstar på S som kommer att bli uppretade. Öppet mål för SD och en vansinnig politik av sossarna. En vansinnig klimatpolitik. Jag såg i min lokaltidning att en SD-representant tog upp detta i en debattartikel. Bra jobbat av SD men budskapet behöver trummas in hela tiden. Det kommer att påverka opinionen under valåret 2022 till SD:s fördel men också till M:s fördel. Övriga partier sviker grovt dom som väljer jobbet istället för sjukskrivning.
2020-02-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Visst men allt som dränerar (S) på väljare är bra. En arbetande arbetare inom privat sektor har ju ett egenintresse av att byta till (SD) (eller (M)) så snart som möjligt. Enda anledningen dessa har att stanna kvar hos (S) är ju att de lurats av fackets propaganda. Arbetar man och betalar skatt har man inget hos vänstern att göra.

Annorlunda är det dock för alla som visserligen arbetar men där deras jobb aldrig skulle uppstå på en privat marknad utan enbart är en följd av att statliga regleringar. Tänk en Genusvetare som visserligen sitter på ett privat företag och skriver mångfaldsplaner; men som fått sparken samma dag som politikerna släpper kravet att företag skall ha sådana planer överhuvudtaget. Detsamma gäller nog de flesta anställda som sysslar kultur eller integration. Dessa kommer aldrig förstöra sin försörjning genom att rösta höger. Det är vänster som gäller och de gör mindre skada inom (V).
Allt som dränerar S på väljare är bra. Eftersom det kan leda till att SD blir största parti i både OU och val.

Precis som du skriver är det idag en stor mängd personer som är beroende av S. Via bidrag, anställningar, kommunbidrag, låtsasjobb, politiker, byråkrater, utredare, landstinget och mycket mera.

Detta är enligt mig orsaken till att S inte kommer att gå under 20 procent i nästa val. Alldeles för många är beroende av denna maktapparat efter 100 år. Vilket belyser svårigheterna för Jimmie. En total hegemoni är väldigt svår att bryta. Samtidigt som de vänsterblivna har total kontroll över skolor och utbildning. Plus att SVT är deras propagandakanal. Som idag finansieras av alla som betalar skatt. Kan man komma mer nära ett totalitärt samhälle?

Nästa eventuella uppgång för SD måste komma från de sossar som inte längre köper detta narrativ. Negrer och muslimer kan aldrig leda till något positivt. Det leder enbart till försämring. Precis som de själva kan läsa om i media medans de käkar sin sossefrukost. Bestående av Löfvens floskler, kryddat med neger och muslimäskande.
Senast redigerad av Mentapesola 2020-02-10 kl. 11:17.
2020-02-10, 11:28
Medlem
Citat:
Allt som dränerar S på väljare är bra. Eftersom det kan leda till att SD blir största parti i både OU och val.

Precis som du skriver är det idag en stor mängd personer som är beroende av S. Via bidrag, anställningar, kommunbidrag, låtsasjobb, politiker, byråkrater, utredare, landstinget och mycket mera.

Detta är enligt mig orsaken till att S inte kommer att gå under 20 procent i nästa val. Alldeles för många är beroende av denna maktapparat efter 100 år. Vilket belyser svårigheterna för Jimmie. En total hegemoni är väldigt svår att bryta. Samtidigt som de vänsterblivna har total kontroll över skolor och utbildning. Plus att SVT är deras propagandakanal. Som idag finansieras av alla som betalar skatt. Kan man komma mer nära ett totalitärt samhälle?

Nästa eventuella uppgång för SD måste komma från de sossar som inte längre köper detta narrativ. Negrer och muslimer kan aldrig leda till något positivt. Det leder enbart till försämring. Precis som de själva kan läsa om i media medans de käkar sin sossefrukost. Bestående av Löfvens floskler, kryddat med neger och muslimäskande.

Exakt - även de som är beroende kan se mer lönsamhet i att inte stötta de som plockar ut 10x mer ur pengasnurran.
2020-02-10, 11:38
Medlem
Citat:

¨

Bästa sättet att dränera sossarna måste ju vara med en miljöpolitik som inte påverkar vanligt
folk ,satsa på att bärga dumpat avfall i Östersjön och Bottenviken och förbättra miljön där.
Att hjälpa länder som knappt gjort något runt Östersjön är ju effektivt.

Svenskar har höga moraliska krav på sej själva, men många är trötta på vänsterpolitiken.
Jag tror att om SD förbättrar sin miljöpolitik så blir det tungan på vågen som
får sådana som inte trodde att dom skulle rösta på SD att ta steget.
Dom slipper känna sej som dåliga människor.
Dom "konservativa" måste kunna vara större med råge för att kunna vinna flera val efter
varandra och kunna förändra något.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/ingen-vill-ta-ansvar-for-dumpade-gifttunnorna
2020-02-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
¨

Bästa sättet att dränera sossarna måste ju vara med en miljöpolitik som inte påverkar vanligt
folk ,satsa på att bärga dumpat avfall i Östersjön och Bottenviken och förbättra miljön där.
Att hjälpa länder som knappt gjort något runt Östersjön är ju effektivt.

Svenskar har höga moraliska krav på sej själva, men många är trötta på vänsterpolitiken.
Jag tror att om SD förbättrar sin miljöpolitik så blir det tungan på vågen som
får sådana som inte trodde att dom skulle rösta på SD att ta steget.
Dom slipper känna sej som dåliga människor.
Dom "konservativa" måste kunna vara större med råge för att kunna vinna flera val efter
varandra och kunna förändra något.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/ingen-vill-ta-ansvar-for-dumpade-gifttunnorna
SD ska aldrig köpa Gretas hysteriska klimathysteri, där numera lapparna har fått amnesti från hennes sida. Numera är det renhållning som ska gälla för att rädda planetens överlevnad. Hahaha.

SD har den bästa miljö och klimatpolitiken av alla. Insatserna ska riktas till de länder som är det största problemet. Inte till de länder som tar 7 kronor för en plastkasse. Sverige är dårarnas paradis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in