2020-02-08, 10:23
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Trist att S tar tillbaka förstaplatsen. Det vi ser är dock förmodligen att M belönas för att ha öppnat upp för samarbete med SD. Gruppen ”moderater som gick över till SD pga tramset med att isolera SD” ska inte underskattas.

Att MP tappar mer än 20% av sina väljare på en månad är naturligtvis mycket glädjande. Då ska man också komma ihåg att MP har en stark tradition av att vara överskattade i mätningarna.

Om vi ska ta mätningen som faktum, en verklighet så är Mp borta från makten och ute ur riksdagen. Samt L naturligtvis. Då är priset för att S är större än Sd ett mycket lågt pris att betala för att vi får en ny konservativ regering.

Med två Gök-partier borta blir det 163 mandat för den samlade vänstern S, C och V 186 för det konservativa blocket, Sd, M, Kd

C drömmer om alliansen under deras ledning 34+24+72 =130 med de behöver ett stödparti S eller Sd annars räcker det inte. Det kommer inte att hända! Sd är kungamakare med den här mätningen.
2020-02-08, 13:40
Medlem
Novus februari partiledarförtroende:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jonas-sjostedt-ohotad-etta-i-kampen-om-folkets-fortroende-enligt-en-fortroendematning-fran-novus

Sjöstedt (V): 40% (+12)
Busch Thor (KD): 33% (+2)
Åkesson (SD): 32% (+1)
Kristersson (M): 26% (+1)
Löfven (S): 26% (+3)
Lööf (C) 21% (-1)
Lövin (MP) 11% (-1)
Bolund (MP) 9% (0)
Sabuni (L) 9% (-1)
2020-02-08, 14:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jonas-sjostedt-ohotad-etta-i-kampen-om-folkets-fortroende-enligt-en-fortroendematning-fran-novus

Lööf (C) 21% (-1)
Lövin (MP) 11% (-1)
Bolund (MP) 9% (0)
Sabuni (L) 9% (-1)

Sjöstedts stora uppgång på 12 procentenheter beror förstås på att han avgår och när det skett ha vi bara två ledare i toppen, Ebba och JÅ. Resten är på skräpnivåer.
2020-02-08, 14:35
Medlem
Citat:

Lööf (C) 21% (-1)
Lövin (MP) 11% (-1)
Bolund (MP) 9% (0)
Sabuni (L) 9% (-1)

V lär ju backa när No Shit from Dagobah Star System tar över. Frågan är om alla dessa väljare går tillbaka till S eller om SD också kan kapitalisera på det.
2020-02-08, 14:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
V lär ju backa när No Shit from Dagobah Star System tar över. Frågan är om alla dessa väljare går tillbaka till S eller om SD också kan kapitalisera på det.

Ja hon kanske kan sälla sig till ensiffersgänget, Lövin, Sabuni och Bolund
2020-02-08, 15:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Lööf (C) 21% (-1)
Lövin (MP) 11% (-1)
Bolund (MP) 9% (0)
Sabuni (L) 9% (-1)

Tur att Jonas avgår snart och att V tar in den lilla "solstrålen" Nooshi antagligen.
2020-02-08, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Sjöstedts stora uppgång på 12 procentenheter beror förstås på att han avgår och när det skett ha vi bara två ledare i toppen, Ebba och JÅ. Resten är på skräpnivåer.

Frågan är ju också vad folk lägger in i ordet förtroende? Själv har jag haft förtroende för Sjöstedt i flera år och med det menar jag att han är hyfsat intelligent, oftast ärlig, samt att jag skulle utan tvekan ha honom som kassör i bostadsrättsföreningen. Motsatsen gäller för exempelvis Isabella Löfvin där jag konstant skulle oroa mig för att det plötsligt fanns en massa lån att betala av och en massa pengar som satsats på solceller eller för att klimatkompensera boendet eller något lika korkat...
2020-02-08, 15:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Frågan är ju också vad folk lägger in i ordet förtroende? Själv har jag haft förtroende för Sjöstedt i flera år och med det menar jag att han är hyfsat intelligent, oftast ärlig, samt att jag skulle utan tvekan ha honom som kassör i bostadsrättsföreningen. Motsatsen gäller för exempelvis Isabella Löfvin där jag konstant skulle oroa mig för att det plötsligt fanns en massa lån att betala av och en massa pengar som satsats på solceller eller för att klimatkompensera boendet eller något lika korkat...

Jo man vet att han kommer företräda kommunistiska ideal så man vet var man har honom och kan lita på det. Det säger inte mycket vad man tycker om dessa ideal.
2020-02-08, 19:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Det är nog det de flesta menar. Det betyder inte att man röstar på partiet. KD går inget vidare i opinionen men folk har förtroende för Ebba som person. Sedan finns det ju de som säger att de saknar förtroende bara för att de ogillar partiet. Partierna på de ideologiska flankerna förlorar antagligen på det; Åkesson och Sjöstedt. Så det är ett styrkebesked att ha ett sådant stöd utan att vara i den politiska mittfåran. Skulle Kristersson varit PL för SD och Löfven för V så hade de haft Sabuni-nivåer.
2020-02-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Jonas stora förtroende beror säker på att alla litar på honom, när han berättar om sin avgång!

Det är m.a.o. inget för Jimmie att bry sig!
2020-02-09, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag räknar med att SDs hårda kärna som faktiskt kommer rösta SD oavsett vad, ökar 1,5 %-enheter per år (Medelökning valresultat 2010 - 2018). Så tyvärr tror jag den hårda kärnan bara är 19,5 % nu. Men om allt går SDs väg i ett extra val t.ex. så kan de få mycket högre.
Ja, sett till att andelen trogna SD-väljare brukar ligga runt 80% om jag minns rätt så är det ganska exakt 19,5% det handlar om (80% av 24,5, som just nu är SD-medel på val.digital, är 19,6). SD-ökningarnas tid tror jag är över för den här säsongen, men nu är jag en sån där konstig typ som hellre ser att sprängningar/skjutningar minskar kraftigt än att allting fortsätter eskalera på SD-gynnande vis. Hela idén med att rösta på ett dylikt parti är ju att man vill återställa samhället till ett mindre uppfuckat skick, opinionskurvor är inget självändamål.
Citat:
Utan medias propaganda så skulle inte ens MP vara i riksdagen nu. I OU skulle de ha under 3 %. Tänk på F! när media slutade höja dem till skyarna. De försvann nästan (Sitter dock i vissa kommunfullmäktige).
Tror att resten av riksdagen skulle bli lättade om MP åkte ut. Lyssnade på Balis podcast igår och han sa apropå stämningen över partilinjerna att de flesta ändå är ganska sköna typer rent socialt – de har ju blivit invalda av en anledning. Så han kan hänga med t ex en trevlig vänsterpartist utan problem. Det enda undantaget var MP, där det inte finns några sköna lirare alls, bara folk som man helst undviker.
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tur att Jonas avgår snart och att V tar in den lilla "solstrålen" Nooshi antagligen.
Tror man ska akta sig för att räkna bort henne. Hon siktar på att gå all-in med välfärden som huvudfråga och att bredda partiet, så till den grad att de ska vara ett parti (citat) ”även för den som bor på landet och kör bil”. För att göra V folkligt måste elit-/akademikerstämpeln som skrämmer bort vanligt hederligt folk skrubbas bort med stålborste, vilket rent praktiskt innebär att V-företrädare som yrar om intersektionalitet och postkolonialism måste behandlas som Nya M behandlade gammelmoderater med pärlhalsband - det där får du syssla med hemma på kammaren, i offentligheten följer du policyn annars jävlar. Det är såklart välkommet att Södertörn-ondska fördrivs från alla politiska sammanhang där den trängt in med sina äckliga tentakler, men det innebär också att taket för V:s potential flyger all världens väg och att de på allvar kan utmana S (inte SD så länge V:s invandrings/integrations/kriminalpolitik förblir extremt samhällsfarlig). Så se upp för Miss ”NooShit” framöver.
2020-02-09, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, sett till att andelen trogna SD-väljare brukar ligga runt 80% om jag minns rätt så är det ganska exakt 19,5% det handlar om (80% av 24,5, som just nu är SD-medel på val.digital, är 19,6). SD-ökningarnas tid tror jag är över för den här säsongen, men nu är jag en sån där konstig typ som hellre ser att sprängningar/skjutningar minskar kraftigt än att allting fortsätter eskalera på SD-gynnande vis. Hela idén med att rösta på ett dylikt parti är ju att man vill återställa samhället till ett mindre uppfuckat skick, opinionskurvor är inget självändamål.

Tror att resten av riksdagen skulle bli lättade om MP åkte ut. Lyssnade på Balis podcast igår och han sa apropå stämningen över partilinjerna att de flesta ändå är ganska sköna typer rent socialt – de har ju blivit invalda av en anledning. Så han kan hänga med t ex en trevlig vänsterpartist utan problem. Det enda undantaget var MP, där det inte finns några sköna lirare alls, bara folk som man helst undviker.

Tror man ska akta sig för att räkna bort henne. Hon siktar på att gå all-in med välfärden som huvudfråga och att bredda partiet, så till den grad att de ska vara ett parti (citat) ”även för den som bor på landet och kör bil”. För att göra V folkligt måste elit-/akademikerstämpeln som skrämmer bort vanligt hederligt folk skrubbas bort med stålborste, vilket rent praktiskt innebär att V-företrädare som yrar om intersektionalitet och postkolonialism måste behandlas som Nya M behandlade gammelmoderater med pärlhalsband - det där får du syssla med hemma på kammaren, i offentligheten följer du policyn annars jävlar. Det är såklart välkommet att Södertörn-ondska fördrivs från alla politiska sammanhang där den trängt in med sina äckliga tentakler, men det innebär också att taket för V:s potential flyger all världens väg och att de på allvar kan utmana S (inte SD så länge V:s invandrings/integrations/kriminalpolitik förblir extremt samhällsfarlig). Så se upp för Miss ”NooShit” framöver.
1. Av de som röstade på SD 2014 röstade 84 procent återigen på partiet 2018. Så runt 80 procent stämmer bra.

https://www.svt.se/special/valu2018-valjarstrommar/

2. Ja, uppgången har stagnerat. Om allt stämmer ska partiet nu ligga i en konsolideringsfas. Inför eventuella framtida uppgångar.

3. I valet 2018 gick 3 procent av vänsterns väljare från 2014 till SD. Motsvarande för M var 14 procent och för S 11. Ska uppgången i OU för SD fortsätta så är det främst S som måste släppa ifrån sig fler väljare. Där V just siktar in sig på sosseväljare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in