2020-02-10, 02:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan vara äktenskapsskillnad, som ju inte är samma sak som skilsmässa.
Inte om du googlar vad som skrivs om hur info kommer till, samt läser vad som sägs i tråden av de som erfarit infon.
Citera
2020-02-10, 08:04
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan vara äktenskapsskillnad, som ju inte är samma sak som skilsmässa.
Under en äktenskapsskillnad är man gift. Man ändrar inte relationsstatus. Tror ni får släppa det. De dog, relationen ändrades. Jag kan tycka det var,okänsligt av tidningen, men sånt går ibland på rutin av trötta medarbetare.
Citera
2020-02-10, 11:01
Bannlyst
Jag var på en föreläsning i morse som använde bland annat föräldrarna i Bjärred som exempel på när dyadiska medvetandetillstånd tar sig i mycket destruktiva uttryck. Man menade att forskningen kommer att ha mycket nytta av fallet för att lära sig mer om detta fenomen. Oftast talar vi ju om tvåsamhet som en hälsobefrämjande faktor, men det finns gott om undantag där vi bör spänna bågen istället för att slappna av. En dyad är på intet sätt ett skydd utan kan vara en risk, om man hamnar i en nedåtgående spiral där parterna bekräftar varandras negativa uppfattningar. Människor har annars nästan alltid en inre dialog där de ifrågasätter sig själva, men denna kan sättas ur spel tillsammans med en partner som delar uppfattningen. Man får således inte ens den egna speglingen i dyaden och inte heller den från någon i omgivningen eftersom det destruktiva dyadiska medvetandetillstånd är uteslutande till sin karaktär.

Även om de flesta inte går så långt som Hanna och Oskar finns det gott om exempel på fenomenet som kan skapa stor skada för de inom dyaden samt för människor som är beroende av dem.
Citera
2020-02-10, 11:08
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag var på en föreläsning i morse som använde bland annat föräldrarna i Bjärred som exempel på när dyadiska medvetandetillstånd tar sig i mycket destruktiva uttryck. Man menade att forskningen kommer att ha mycket nytta av fallet för att lära sig mer om detta fenomen. Oftast talar vi ju om tvåsamhet som en hälsobefrämjande faktor, men det finns gott om undantag där vi bör spänna bågen istället för att slappna av. En dyad är på intet sätt ett skydd utan kan vara en risk, om man hamnar i en nedåtgående spiral där parterna bekräftar varandras negativa uppfattningar. Människor har annars nästan alltid en inre dialog där de ifrågasätter sig själva, men denna kan sättas ur spel tillsammans med en partner som delar uppfattningen. Man får således inte ens den egna speglingen i dyaden och inte heller den från någon i omgivningen eftersom det destruktiva dyadiska medvetandetillstånd är uteslutande till sin karaktär.

Även om de flesta inte går så långt som Hanna och Oskar finns det gott om exempel på fenomenet som kan skapa stor skada för de inom dyaden samt för människor som är beroende av dem.
Det räcker med att gå till Bobby-fallet. Där började styvpappan misshandla Bobby och mamman hakade på. Psykologin här är märklig. Blir man avtrubbad? Går man in i nån slags symbios och blir blind? Här handlar det om två fina tjejer, med välfungerande föräldrar fram till att Moa också blev sjuk. Hur fan kan två föräldrar gå i en sån rusande nedåtspiral?
Citera
2020-02-10, 12:30
Medlem
Det är mycket onödiga åsikter om allt och alla som förgiftar tråden. Ingen har rätt eller fel. På FB så diskuteras många polisiärt uppklarade mord så förstår inte varför fallet i Bjärred skulle bli ett undantag. Anhöriga lider alltid men få läser FB. Det som gnager mig är att polisen pratar om planering och kommenterar inte ens ett, eller två, strypmord.

En förälder, kanske båda, tar livet av sina barn varje år i Sverige. Tragedier som tystas ned direkt. Det som gjorde fallet i Bjärred annorlunda var:

1. Skolans/rektorns uttalande i direktsänd tv redan påföljande förmiddag. Om de inte hade känt skuld skulle de väntat en dag, eller kanske tre. De fick panik. De hade velat ha ett möte med föräldrarna innan jul men fått nej och skulle ses efter juluppehållet. Jag kan tänka mig att rektor, kanske kommunen mfl, fått brev och de ville sätta sig ned och diskutera. Förklara varför de sagt nej till hemundervisningen? Klart är i alla fall att rektorn påminner om någon som slår ifrån sig eller kanske hellre någon som ställer sig upp och skyddar sina kollegor.

2. Polisens uttalande så tidigt om innehållet i avskedsbrevet. Tog det 3 dagar? Till och med avslöjade offrens diagnoser. Bara ytterst märkligt men fick nog rätt effekt. Bara frågor om sjukdomar och sjukvård. Jag tror att de ville rädda skolan, rektor, Lomma kommmun från repressalier eller hat. Polisen uppgift är att öka människors trygghet och mördaren var död.

Brevet, jag sa till dig Solglittret att jag skulle fundera. Jag kan bara komma fram till att det är ett byråkratiskt brev, riktat till flera. Kanske utprintat i flera exemplar och signerat. Företrädesvis till rektorerna och någon på Lomma kommun. Desperat/sjuk vädjan från hjärtat att behålla hemundervisningen? Det skulle kunna ursäkta polisens maskning av brevet för att skydda dem. Är det säkert att ”planerna sen i höstas..” syftar på dödanden? Varför var det svårt att se dateringen? (Hade bränt upp allt om Bjärred men nu är jag där igen...). Var det 2-sidigt? Funderar eftersom första sidan kan ha fått en extra mening högst upp och blivit ett ”avskedsbrev”.

Testamentet verkar inte intressera polisen så det är väl något sakfel i det. Troligtvis datum. Hmm, varför handskrivna datum - när de inte ens behövs datum? Innehållet låter ju märkligt också och inte en krona i forskningen för ME eller för några sjuka barn alls.

Sen kan jag inte bidra med så mycket fakta annat än att jag vet från egen källa att Hanna hade kontakt med sin mamma och att Hanna oroade sig för Moa inför henne i maj. Då hade Moa börjat må illa och kräkas. Sen vet vi ju alla från tråden att Hanna var tidig med att ansluta sig till ME-chat (mars 2016). Kontakten med MIND kanske bekräftade att självmordstankar kan höra hemma med ME. Som förälder måste man bli glad när någon säger att din dotters självmordstankar går över. Många som har ME blir ju deprimerade. Hannas resa till Stockholm med Moa i april känns som ett besök på Sköndal? I så fall är ju Hanna seriös med sin oro. Tror att hon kan ha varit för orolig. Allt som allt så har jag svårt ändå att tänka mig att någon som värnade om sina barn som Hanna gjorde skulle dräpa dem också. Dessutom när allt som går att läsa om barn med ME låter så positivt.
Citera
2020-02-10, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det räcker med att gå till Bobby-fallet. Där började styvpappan misshandla Bobby och mamman hakade på. Psykologin här är märklig. Blir man avtrubbad? Går man in i nån slags symbios och blir blind? Här handlar det om två fina tjejer, med välfungerande föräldrar fram till att Moa också blev sjuk. Hur fan kan två föräldrar gå i en sån rusande nedåtspiral?

Ja, det är ett mycket obehagligt fenomen och påminner om en symbios. I grunden är ju dyaden något positivt och konstruktivt och kan leda till en livslång relation i vått och torrt. En relation som bygger familjer och är stödjande i svåra tider. Det destruktiva dyadiska medvetandetillståndet är mer kletigt och insnärjt. Man har ingen egen identitet, dyaden äter allt. Därför kan man inte längre spegla varandra och det är grundkomponenten till att det kan bli så destruktivt. Många har upplevt light-versioner av det när de varit i destruktiva relationer. Många vittnar om efteråt att de tappade sin individualitet till förmån för dyaden och båda kan vara glada att de lyckades bryta sig loss.
Tyvärr kan man konstatera att varken Hanna eller Oskar förmådde det.
Senast redigerad av Krmkr 2020-02-10 kl. 13:29.
Citera
2020-02-10, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det är mycket onödiga åsikter om allt och alla som förgiftar tråden. Ingen har rätt eller fel. På FB så diskuteras många polisiärt uppklarade mord så förstår inte varför fallet i Bjärred skulle bli ett undantag. Anhöriga lider alltid men få läser FB. Det som gnager mig är att polisen pratar om planering och kommenterar inte ens ett, eller två, strypmord.

En förälder, kanske båda, tar livet av sina barn varje år i Sverige. Tragedier som tystas ned direkt. Det som gjorde fallet i Bjärred annorlunda var:

1. Skolans/rektorns uttalande i direktsänd tv redan påföljande förmiddag. Om de inte hade känt skuld skulle de väntat en dag, eller kanske tre. De fick panik. De hade velat ha ett möte med föräldrarna innan jul men fått nej och skulle ses efter juluppehållet. Jag kan tänka mig att rektor, kanske kommunen mfl, fått brev och de ville sätta sig ned och diskutera. Förklara varför de sagt nej till hemundervisningen? Klart är i alla fall att rektorn påminner om någon som slår ifrån sig eller kanske hellre någon som ställer sig upp och skyddar sina kollegor.

2. Polisens uttalande så tidigt om innehållet i avskedsbrevet. Tog det 3 dagar? Till och med avslöjade offrens diagnoser. Bara ytterst märkligt men fick nog rätt effekt. Bara frågor om sjukdomar och sjukvård. Jag tror att de ville rädda skolan, rektor, Lomma kommmun från repressalier eller hat. Polisen uppgift är att öka människors trygghet och mördaren var död.

Brevet, jag sa till dig Solglittret att jag skulle fundera. Jag kan bara komma fram till att det är ett byråkratiskt brev, riktat till flera. Kanske utprintat i flera exemplar och signerat. Företrädesvis till rektorerna och någon på Lomma kommun. Desperat/sjuk vädjan från hjärtat att behålla hemundervisningen? Det skulle kunna ursäkta polisens maskning av brevet för att skydda dem. Är det säkert att ”planerna sen i höstas..” syftar på dödanden? Varför var det svårt att se dateringen? (Hade bränt upp allt om Bjärred men nu är jag där igen...). Var det 2-sidigt? Funderar eftersom första sidan kan ha fått en extra mening högst upp och blivit ett ”avskedsbrev”.

Testamentet verkar inte intressera polisen så det är väl något sakfel i det. Troligtvis datum. Hmm, varför handskrivna datum - när de inte ens behövs datum? Innehållet låter ju märkligt också och inte en krona i forskningen för ME eller för några sjuka barn alls.

Sen kan jag inte bidra med så mycket fakta annat än att jag vet från egen källa att Hanna hade kontakt med sin mamma och att Hanna oroade sig för Moa inför henne i maj. Då hade Moa börjat må illa och kräkas. Sen vet vi ju alla från tråden att Hanna var tidig med att ansluta sig till ME-chat (mars 2016). Kontakten med MIND kanske bekräftade att självmordstankar kan höra hemma med ME. Som förälder måste man bli glad när någon säger att din dotters självmordstankar går över. Många som har ME blir ju deprimerade. Hannas resa till Stockholm med Moa i april känns som ett besök på Sköndal? I så fall är ju Hanna seriös med sin oro. Tror att hon kan ha varit för orolig. Allt som allt så har jag svårt ändå att tänka mig att någon som värnade om sina barn som Hanna gjorde skulle dräpa dem också. Dessutom när allt som går att läsa om barn med ME låter så positivt.

Finns det något som helst belägg för att hemundervisningen skulle dras in?
1. Ja
X. Nej
2. Vet ej

När avslöjade polisen offrens diagnoser?
1. Efter 3 dagar
X. Efter 3 månader
2. När de släppte förundersökningsprotokollet

Vad tyder på att avskedsbrevet var byråkratiskt?
1. Att den enda meningen som är känd är ”Till den det berör”
X. Ingenting eftersom den enda meningen som är känd är ”Till den det berör”
2. Vet ej

Vad talar mot Hanna som mördare?
1. Hon kanske oroade sig för Moa
X. Hon kanske besökte Sköndal
2. Vet ej

Det är bra att ha kontakt med sina känslor men det är kanske inte alltid det bästa att låta sig styras av dem.
Citera
2020-02-10, 18:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Väldigt bra skrivet!

Det du räknar upp är frågor som inte fått något svar - och därför fortfarande skaver.

*Jag begriper faktiskt inte varför det ska vara så förfärigt svårt/känsligt att svara på frågan om hur senast-sedd datum kan ligga före bevittnandet av Hannas testamenstunderskrift.

Det är väl bara att klargöra. har det blivit en miss, efterdaterat bevittnande eller att hon aldrig var med hos Hanssons?
Sannolikt är Hannsons då falska intygande redan preskriberat(?) idag. Anhöriga har redan godkänt testamentet och arvskiftet har skett . Sannolikt kommer ingen uppröras om det visar sig att Hanssons gjort vad så många andra också gör - en tjänst till en vän som man helt litade på.

Så varför ska det vara sekretess på detta??

* Likaså berätta för oss vilka fler bevis som finns på två gärningsmän än enbart det där övermaskade avskedsbrevet.

* Om det stod om barnens ME som mordorsak i avskedsbrevet som SS uppgav på Pressträffen - varför finns det inte med i utlämnat FUP? Varför är det maskat?
Inte ett ord om sjuka barn eller ME går att läsa i avskedsbrevet i FUP. Står det egentligen inte där?
Allt som lämnades ut på Pressträffen ska också finnas med omaskat i utlämnat FUP. Men det stämmer ju inte, varför?

* Klargör vem som verkligen inte var kapabel att strypa och kväva ihjäl sina döttrar. Den personen ska inte postumt beskyllas för att ha utfört dessa brutala mord på fullt medvetna barn - om hon eller han inte gjorde det.
Det är fel och oetiskt att låtsas att vederbörande kanske gjorde det, för att inför omgivningen försöka framställa den som verkligen gorde det i lite bättre dager postumt.

* redogör för hur och på vilket sätt man planerar att agera från samhällets sida framöver, när föräldrar isolerar sina barn, kanske vägrar skolmedicin och avslutar fritidstiviteter en efter en - så barnen till slut har ytterst få eller inga tillfällen för social träning. Bör inte barn på 11 och 14 år tillfrågas och oftast delta i skolkonferenser om sin egen skolframtid när föräldrar också deltar? Kanske någon gång också utan förälder?

* Hur bemöts och informeras familjer efter en barn-ME diagnos? Uppföljning? Stöd? Har man tänkt till och förbättrat något efter Bjärred?

Sex ämnen och frågor som inte kräver något "sekretessbrott" men som skulle kunna klagöra mycket.
Varför hemlighålla detta. När man redan tämligen indiskret berättat om sjukdomsdiagnoser och brutala mordmetoder?
Senast redigerad av Solglittret 2020-02-10 kl. 18:59.
Citera
2020-02-10, 19:12
Medlem
Citat:
Sen kan jag inte bidra med så mycket fakta annat än att jag vet från egen källa att Hanna hade kontakt med sin mamma och att Hanna oroade sig för Moa inför henne i maj. Då hade Moa börjat må illa och kräkas.

Det var intressant. Det har jo spekulerats mycket om H hade kontakt med sin familj eller inte. Så du tror att hon hade det. Kräkningar var jo lite oväntat som symptom, men måste jo inte ha med ME att göra.
Citera
2020-02-10, 19:33
Bannlyst
Personligen tror jag att en av de viktigaste lärdomar man kan dra av detta ärende är att det är fullt möjligt för en sammanhållen "hel" familj att föräldrar kan hamna snett - tillsammans. Det finns en föreställning att om det finns något som inte stämmer i en familj så kommer någon av parterna att antingen förhindra det eller söka hjälp, eller i alla fall svara på frågor om det vid en konfrontation från skola, vänner, kollegor socialtjänst,polis eller sjukvård. Detta stämmer inte vilket många fall visat oss, Bjärred, Bobby, barnen i Ystad, misshandlade och misskötta barn mm.

Dessa föräldrar hamnade i en destruktiv insnärjd dyad där interna eller externa speglingar inte var möjliga. Istället blev planerna som de haft sedan hösten inte ifrågasatta av någon av dem, mailen och sms:en som skickades inte speglade, de bevittnade testamenten som förutsatte att bägge barnen var döda och det av NFC äkthetsintygade avskedsbrevet möjliga att författa och underteckna. Ingen av föräldrarna lämnade det destruktiva kletiga dyadiska medvetandetillståndet och ställde sig upp och sa NEJ!, ingen av dem försökte få den andra att besinna sig, ingen av dem skyddade barnen. Båda två var obevekliga - ända in i deras egen och deras barns död.

Att en sådan destruktiv konstellation av två är möjlig vet vi av Bjärredsfallet och av många andra fall även om utgången sällan blir så tragisk. Det är viktigt att vi tar detta till oss och inte blundar eller konspirerar bort de lärdomar som fallet kan ge oss. Annars står vi på precis samma ruta som innan Oskar och Hanna planerade för och genomförde sitt gemensamma familjemord utan att någon av dem stoppade processen.

Frågan borde nu vara vilka konsekvenser detta bör få för framtida skydd mot barn? Barnkonventionen som numera är lag lyfter fram barnens rätt att få höras i alla situationer som berör dem.
Kan det vara en bra start?
Senast redigerad av Krmkr 2020-02-10 kl. 19:57.
Citera
2020-02-10, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Finns det något som helst belägg för att hemundervisningen skulle dras in?
1. Ja
X. Nej
2. Vet ej

När avslöjade polisen offrens diagnoser?
1. Efter 3 dagar
X. Efter 3 månader
2. När de släppte förundersökningsprotokollet

Vad tyder på att avskedsbrevet var byråkratiskt?
1. Att den enda meningen som är känd är ”Till den det berör”
X. Ingenting eftersom den enda meningen som är känd är ”Till den det berör”
2. Vet ej

Vad talar mot Hanna som mördare?
1. Hon kanske oroade sig för Moa
X. Hon kanske besökte Sköndal
2. Vet ej

Det är bra att ha kontakt med sina känslor men det är kanske inte alltid det bästa att låta sig styras av dem.

Människan har lite beroende på vilken psykologisk forskare man frågar, 5-21 grundaffekter. Störst på området brukar Tomkins beskrivas och han räknar med nio; glädje, intresse, förvåning, avsmak, avsky, ilska, sorg, rädsla och skam. Det kognitiva systemet har däremot ett par miljarder olika alternativ till sitt förfogande. Det snabbtänkte ser snart att det senare är lite mer sofisktikerat och nyanserat än det trubbiga affektsystemet.
Citera
2020-02-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det var intressant. Det har jo spekulerats mycket om H hade kontakt med sin familj eller inte. Så du tror att hon hade det. Kräkningar var jo lite oväntat som symptom, men måste jo inte ha med ME att göra.

Nej jag vet att hon hade kontakt med sin mamma. Har undrat om kräkningar o illamående skulle föranleda misstanke om ME men googlat och ser att i princip symtom på allt finns med men undrar ändå om Hanna var en orolig typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in