Citat:
Ursprungligen postat av
Fallskarmsjagare
Det är mycket onödiga åsikter om allt och alla som förgiftar tråden. Ingen har rätt eller fel. På FB så diskuteras många polisiärt uppklarade mord så förstår inte varför fallet i Bjärred skulle bli ett undantag. Anhöriga lider alltid men få läser FB. Det som gnager mig är att polisen pratar om planering och kommenterar inte ens ett, eller två, strypmord.
En förälder, kanske båda, tar livet av sina barn varje år i Sverige. Tragedier som tystas ned direkt. Det som gjorde fallet i Bjärred annorlunda var:
1. Skolans/rektorns uttalande i direktsänd tv redan påföljande förmiddag. Om de inte hade känt skuld skulle de väntat en dag, eller kanske tre. De fick panik. De hade velat ha ett möte med föräldrarna innan jul men fått nej och skulle ses efter juluppehållet. Jag kan tänka mig att rektor, kanske kommunen mfl, fått brev och de ville sätta sig ned och diskutera. Förklara varför de sagt nej till hemundervisningen? Klart är i alla fall att rektorn påminner om någon som slår ifrån sig eller kanske hellre någon som ställer sig upp och skyddar sina kollegor.
2. Polisens uttalande så tidigt om innehållet i avskedsbrevet. Tog det 3 dagar? Till och med avslöjade offrens diagnoser. Bara ytterst märkligt men fick nog rätt effekt. Bara frågor om sjukdomar och sjukvård. Jag tror att de ville rädda skolan, rektor, Lomma kommmun från repressalier eller hat. Polisen uppgift är att öka människors trygghet och mördaren var död.
Brevet, jag sa till dig Solglittret att jag skulle fundera. Jag kan bara komma fram till att det är ett byråkratiskt brev, riktat till flera. Kanske utprintat i flera exemplar och signerat. Företrädesvis till rektorerna och någon på Lomma kommun. Desperat/sjuk vädjan från hjärtat att behålla hemundervisningen? Det skulle kunna ursäkta polisens maskning av brevet för att skydda dem. Är det säkert att ”planerna sen i höstas..” syftar på dödanden? Varför var det svårt att se dateringen? (Hade bränt upp allt om Bjärred men nu är jag där igen...). Var det 2-sidigt? Funderar eftersom första sidan kan ha fått en extra mening högst upp och blivit ett ”avskedsbrev”.
Testamentet verkar inte intressera polisen så det är väl något sakfel i det. Troligtvis datum. Hmm, varför handskrivna datum - när de inte ens behövs datum? Innehållet låter ju märkligt också och inte en krona i forskningen för ME eller för några sjuka barn alls.
Sen kan jag inte bidra med så mycket fakta annat än att jag vet från egen källa att Hanna hade kontakt med sin mamma och att Hanna oroade sig för Moa inför henne i maj. Då hade Moa börjat må illa och kräkas. Sen vet vi ju alla från tråden att Hanna var tidig med att ansluta sig till ME-chat (mars 2016). Kontakten med MIND kanske bekräftade att självmordstankar kan höra hemma med ME. Som förälder måste man bli glad när någon säger att din dotters självmordstankar går över. Många som har ME blir ju deprimerade. Hannas resa till Stockholm med Moa i april känns som ett besök på Sköndal? I så fall är ju Hanna seriös med sin oro. Tror att hon kan ha varit för orolig. Allt som allt så har jag svårt ändå att tänka mig att någon som värnade om sina barn som Hanna gjorde skulle dräpa dem också. Dessutom när allt som går att läsa om barn med ME låter så positivt.
Finns det något som helst belägg för att hemundervisningen skulle dras in?
1. Ja
X. Nej
2. Vet ej
När avslöjade polisen offrens diagnoser?
1. Efter 3 dagar
X. Efter 3 månader
2. När de släppte förundersökningsprotokollet
Vad tyder på att avskedsbrevet var byråkratiskt?
1. Att den enda meningen som är känd är ”Till den det berör”
X. Ingenting eftersom den enda meningen som är känd är ”Till den det berör”
2. Vet ej
Vad talar mot Hanna som mördare?
1. Hon kanske oroade sig för Moa
X. Hon kanske besökte Sköndal
2. Vet ej
Det är bra att ha kontakt med sina känslor men det är kanske inte alltid det bästa att låta sig styras av dem.