Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-09, 23:45
Medlem
Intruder96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ok, förstår - då var det nog inte så enkelt som jag hade hoppats på. För det är ju inte så troligt att dom ropar ut saker till ledningen eller liknande, just när man ska passera.

Kanske skulle gå att t ex fixa någon app som kan avläsa regskyltar på dom man kör om (med mobilens kamera) - jag vet vart man kan få ta på reg-nummer till typ alla polisens fordon, men är inte så bra på programmering.

Vill inte låta negativ, men med regskyltsidentifikation uppstår ytterligare ett litet problem. Polismyndigheten har iofs egna civila bilar, men.... dom hyr också in bilar ganska frekvent av just den anledning du nämner. Dvs att det finns listor på nätet med regnummer på myndighetens fordon.
Och pga RAKEL-systemets konstruktion/utformning är inte fordonsmonterade terminaler med yttre antenn alltid nödvändigt.
Har själv ex. stått mitt ute i värmlandsskogarna på svenska rallyt, och där haft full signal med en bärbar 2-Watts RAKEL-terminal.
Senast redigerad av Intruder96 2020-02-10 kl. 00:01. Anledning: Felstavning
Citera
2020-02-10, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intruder96
Vill inte låta negativ, men med regskyltsidentifikation uppstår ytterligare ett litet problem. Polismyndigheten har iofs egna civila bilar, men.... dom hyr också in bilar ganska frekvent av just den anledning du nämner. Dvs att det finns listor på nätet med regnummer på myndighetens fordon.
Och pga RAKEL-systemets konstruktion/utformning är det inte fordonsmonterade terminaler med yttre antenn alltid nödvändigt.
Har själv ex. stått mitt ute i värmlandsskogarna på svenska rallyt, och där haft full signal på min bärbara 2-Watts RAKEL-terminal.

Fan alltså!
Dom vill verkligen åt ens pengar och körkort ifall man inte vill köra som en snigel... Man får kanske trots allt får försöka få tag på en riktigt snabb bil - verkar ju va enda sättet. Jag tänker på filmerna "Highway 3" - så underbart att se när poliserna är chanslösa

Men RAKEL är väl annars rikstäckande - med ett stort antal basstationer. Ungefär som mobilnätet, fastän att det är ett eget nät, som är krypterat. Då går det ju såklart att köra med små antenner, precis som på vanliga mobiler.
Citera
2020-02-10, 00:15
Medlem
Intruder96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Men RAKEL är väl annars rikstäckande - med ett stort antal basstationer. Ungefär som mobilnätet, fastän att det är ett eget nät, som är krypterat. Då går det ju såklart att köra med små antenner, precis som på vanliga mobiler.

Jo, det stämmer. RAKEL har en infrastruktur som i många delar liknar dagens mobiltelefoni. Dock är det lite tätare med basstationer, och betydligt driftsäkrare. Bl.a. så finns det generatorer som startar upp automatiskt vid strömavbrott, och de äldsta vill jag minnas klarar att driva basen i över 2 dygn på full tank. De nyare har kapacitet på minst det dubbla.
Perfekt nu när Clara har fått för sig att smyga in i landet, med många strömavbrott som följd. Utan kommunikation blir ju annars nästan omöjligt att samordna nödinsatser.
Citera
2020-02-10, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intruder96
Jo, det stämmer. RAKEL har en infrastruktur som i många delar liknar dagens mobiltelefoni. Dock är det lite tätare med basstationer, och betydligt driftsäkrare. Bl.a. så finns det generatorer som startar upp automatiskt vid strömavbrott, och de äldsta vill jag minnas klarar att driva basen i över 2 dygn på full tank. De nyare har kapacitet på minst det dubbla.
Perfekt nu när Clara har fått för sig att smyga in i landet, med många strömavbrott som följd. Utan kommunikation blir ju annars nästan omöjligt att samordna nödinsatser.

Just det - RAKEL är ju såklart gjort för att fungera så bra som möjligt även vid en krissituation. Det där med mobilbasstationer som slutar fungera vid strömavbrott är ett problem
Detta eftersom är ju att reservkraft kostar en del att installera och underhålla - då snålar mobiloperatörerna in på det, eftersom det så sällan behövs (vet att det kommit upp i media också ett par ggr i artiklar om krisberedskap).
Men när det väl behövs, så är det ju inte så jäkla roligt att stå utan kommunikation. Fibernätet för bredband, måste ju också ha ström (för att omvandla el-signaler till optiska signaler) - när vi haft strömavbrott där jag bor, så tappar man alltid internet också (även fast man kan köra laptopen några timmar på batteri).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in