Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-21, 15:05
Medlem
Program och Hårdvara

http://rl.se/polisradio/polpos.html

Någon som vet hur man får tag på hårdvaran han använder.
Och mjukvaran.
Citera
2009-01-21, 16:09
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus235
http://rl.se/polisradio/polpos.html

Någon som vet hur man får tag på hårdvaran han använder.
Och mjukvaran.

Tycker det står att han använder en FFSK-avkodare bl.a. http://rl.se/polisradio/ffsk.html
Förstorar man bilden så ser man också att programmet som visar kartan heter Kartex. Låter som en okej förklaring men jag är inte säker.

Annars får du väl nå personen via http://rl.se/kontakt.php
Citera
2009-01-22, 15:22
Medlem
Som sagt. GPS koordinaterna är krypterade två gånger med 128bitars nyckel.

Så självklart kan du ratta in kanalen och lyssna men du kommer inte att kunna göra något med det du hör.

//Branka
Citera
2009-01-22, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av branka1
Som sagt. GPS koordinaterna är krypterade två gånger med 128bitars nyckel.

Så självklart kan du ratta in kanalen och lyssna men du kommer inte att kunna göra något med det du hör.

//Branka

Jag har väldigt svårt att tänka mig att de som designade systemet var så amatörmässiga att de valde att kryptera två gånger, eftersom det varit känt det senaste typ 30 åren att det inte blir nämnvärt mycket säkrare än att kryptera en gång (2^128 kontra 2^129 i detta fallet) på grund av meet in the middle-attacker.
Citera
2020-02-09, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardgood
Positionering sker med GPS det stämmer. Dock använder man något så "modernt" som sitt eget radiosystem S-70 och närmare bestämt kanal 60 på 79.7625. Vad jag läst nånstans (scanner.nu?) är det FFSK typ MPT1327 men att det är krypterat med 128 bitars nycklar.

Så ta fram vilken polisradio somhelst och ratta in 79,7625 MHz och börja avkoda.

Edit: http://rl.se/polisradio/polpos.html

Gammal tråd detta - men tack som fasen. Då får man bygga en liten mottagare för ca 80 MHz och sen prova mot några snutbilar och se om man hittar någon signal. Det spelar ju ingen roll för mig, om man inte får in någonting mer än "oanvändbart" brus. Bara att det överhuvudtaget finns en signal snutbilarna sänder ut och som man kan detektera och se att den ökar i styrka, när man kommer nära en snutbil, räcker perfekt.

Efter att (för några dagar sen) ha varit "på fitthåret" från att torska körkortet - för första gången på 5 år (jag gillar fart och kör nästan alltid en bra bit över hastighetsbegränsningen), så har jag börjat kolla på sätt att skydda mig.
(FB) 19,000 indragna körkort pga fortkörning (inlägg #191)
För laser, så finns ju laserstörare - men en sån hjälper ju inte mot civilarna.
Citera
2020-02-09, 12:22
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Gammal tråd detta - men tack som fasen. Då får man bygga en liten mottagare för ca 80 MHz och sen prova mot några snutbilar och se om man hittar någon signal. Det spelar ju ingen roll för mig, om man inte får in någonting mer än "oanvändbart" brus. Bara att det överhuvudtaget finns en signal snutbilarna sänder ut och som man kan detektera och se att den ökar i styrka, när man kommer nära en snutbil, räcker perfekt.

De har väl bytt till "Rakel", som inte ska gå att avlyssna, sen åtminstone 5 år tillbaka?
Citera
2020-02-09, 12:32
Medlem
Intruder96s avatar
Precis som Wotan säger, så använder polisen uteslutande RAKEL idag, och i det systemet finns gps-funktionen integrerad. Så, om du inte har en Tetra/Rakel-terminal, och din terminal blir ”inbjuden” till den talgrupp polisen använder, så är det kört.
Citera
2020-02-09, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intruder96
Precis som Wotan säger, så använder polisen uteslutande RAKEL idag, och i det systemet finns gps-funktionen integrerad. Så, om du inte har en Tetra/Rakel-terminal, och din terminal blir ”inbjuden” till den talgrupp polisen använder, så är det kört.

Jo, det förstår jag. Men det räcker ju att man kan se att signalen finns där och hur stark den är - även fast man inte kan utläsa någon info från den.
Min tanke är att bygga någon liten mottagare, som kan detektera ifall en sändare är inom 30-40 m avstånd. Det räcker för att få en varning, ifall man är på gång att passera en civilare - så att man kan bromsa ner, innan dom hinner mäta ens hastighet.
Citera
2020-02-09, 14:40
Medlem
Intruder96s avatar
Citat:
Jo, det förstår jag. Men det räcker ju att man kan se att signalen finns där och hur stark den är - även fast man inte kan utläsa någon info från den.
Min tanke är att bygga någon liten mottagare, som kan detektera ifall en sändare är inom 30-40 m avstånd. Det räcker för att få en varning, ifall man är på gång att passera en civilare - så att man kan bromsa ner, innan dom hinner mäta ens hastighet.

Rent tekniskt skulle du naturligtvis kunna bygga en mottagare som indikerar närvaro av en högfrekvent signal, men det finns problem när vi pratar RAKEL.
För det första (gäller ALLA radiosystem) och det är att någon måste trycka på sändarknappen för att du överhuvudtaget ska ha en signal att detektera.

Då RAKEL använder sk. talgrupper och inte dedikerade frekvenser måste mottagaren täcka ett brett frekvensområde.
Och polisen är inte de enda som använder RAKEL. Du har ex. räddningstjänst, ambulans, tull, bevakningsföretag, bussbolag, och flera statliga och kommunala verksamheter., mm.
Vem är intresserad av att veta om en av lokaltrafikens busschaufförer, eller kanske hemtjänstens personal pratar med sin basstation?
Du kan ju inte urskilja VEM som sänder.
Citera
2020-02-09, 15:21
Medlem
Citat:
Rent tekniskt skulle du naturligtvis kunna bygga en mottagare som indikerar närvaro av en högfrekvent signal, men det finns problem när vi pratar RAKEL.
För det första (gäller ALLA radiosystem) och det är att någon måste trycka på sändarknappen för att du överhuvudtaget ska ha en signal att detektera.

Då RAKEL använder sk. talgrupper och inte dedikerade frekvenser måste mottagaren täcka ett brett frekvensområde.
Och polisen är inte de enda som använder RAKEL. Du har ex. räddningstjänst, ambulans, tull, bevakningsföretag, bussbolag, och flera statliga och kommunala verksamheter., mm.
Vem är intresserad av att veta om en av lokaltrafikens busschaufförer, eller kanske hemtjänstens personal pratar med sin basstation?
Du kan ju inte urskilja VEM som sänder.

Jo precis - tänkte ifall dom kontinuerligt sänder position för att exempelvis ledningen saka se vart bilarna befinner sig i realtid. Går ju att göra en ganska bredbandig mottagare - för man behöver ju inte få in en kanal, utan kan bara detektera att en sändare finns nära.

Jag tar hellre lite falsklarm, än att inte bli varnad när det verkligen behövs. Man kan ju justera ner känsligheten eller ha någon mätare som visar styrkan, så att man bara främst detekterar sändare inom 50 m - det räcker ju för att hinna bromsa i tid, men detekterar inte en massa onödigt "skräp" på långa avstånd.
Många falsklarm kan man ju också se direkt att det är falsklarm. Är man på gång att passera en buss och detekterar signal, så vet man ju det är lugnt - likaså t ex väktarbilar eller hemtjänst etc, som har företagslogga på sig.
Det är egentligen bara "omärkta" bilar som har en radio, men inte är polisbilar, som skulle kan vara lite besvärliga. Dom är väl ändå inte så vanliga. Och dom gångerna kan man ju sakta ner och lägga sig bakom/framför i laglig fart och slå reg-numret på mobilen (t ex Trafikverkets tjänst eller biluppgifter.se), så ser man ju om det är en snutbil.
Ofta ser man ju också på dom att det är civilare när man kollar noga - men när man drar förbi i hög fart är det ju svårt att hinna se. Då är det guld värt med en varning
Senast redigerad av C20 2020-02-09 kl. 15:24.
Citera
2020-02-09, 18:08
Medlem
Intruder96s avatar
Citat:
Jo precis - tänkte ifall dom kontinuerligt sänder position för att exempelvis ledningen saka se vart bilarna befinner sig i realtid.

Inga gps-data sänds kontinuerligt i systemet, då det annars skulle bli överbelastat. Gps-data skickas bara via aktiv åtgärd från terminalinnehavaren, eller på förfrågan från annan terminal.
Citera
2020-02-09, 20:41
Medlem
Citat:
Inga gps-data sänds kontinuerligt i systemet, då det annars skulle bli överbelastat. Gps-data skickas bara via aktiv åtgärd från terminalinnehavaren, eller på förfrågan från annan terminal.

Ok, förstår - då var det nog inte så enkelt som jag hade hoppats på. För det är ju inte så troligt att dom ropar ut saker till ledningen eller liknande, just när man ska passera.

Kanske skulle gå att t ex fixa någon app som kan avläsa regskyltar på dom man kör om (med mobilens kamera) - jag vet vart man kan få ta på reg-nummer till typ alla polisens fordon, men är inte så bra på programmering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in