Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-20, 23:08
Medlem
Fick en liten tanke under en promenad;

Alla polisbilar har ju rimligtvis någon form av GPS-spårningssystem installerat, och spåras av någon sambandscentral.
Är detta system hackat? Kan man få det som en plug-in på Goggle earth?
Någon som kan belysa mig i detta ämne?
Citera
2009-01-20, 23:14
Medlem
R.Rs avatar
Jag hoppas du skämtar. Om vi ponerar att systemet var hackat och fanns tillgängligt som plugin till google earth, hur länge tror du det hade tagit innan sårbarheten var fixad?
Citera
2009-01-20, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sensimanic

Alla polisbilar har ju rimligtvis någon form av GPS-spårningssystem installerat, och spåras av någon sambandscentral.
Citera
2009-01-20, 23:17
Medlem
call3s avatar
Citat:

Jag skulle säga att om det vore ett publikt hack så skulle du kunna läsa om det på aftonbladet.
I övrigt vet jag inte hur dom håller koll på deras bilar men om man lyssnar på (polis)radion vet dom oftast var bilarna är utan att fråga
Citera
2009-01-20, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av call3
Jag skulle säga att om det vore ett publikt hack så skulle du kunna läsa om det på aftonbladet.
I övrigt vet jag inte hur dom håller koll på deras bilar men om man lyssnar på (polis)radion vet dom oftast var bilarna är utan att fråga

Jo, någon form av spårningsutrustning lär dem ju ha, men med riktigt kraftig kryptering.
Skulle verkligen vara kul att ha en liten GPS i fickan som piper när dem är nära hehe
Citera
2009-01-20, 23:35
Medlem
call3s avatar
Citat:
Jo, någon form av spårningsutrustning lär dem ju ha, men med riktigt kraftig kryptering.
Skulle verkligen vara kul att ha en liten GPS i fickan som piper när dem är nära hehe
ja helt klart. dock tror jag inte dom baserar det på gps utan triangulering (obs spekulation) då 2vägs gps är ganska advancerat och/eller kräver en mobil anslutning.
Jag kan inte ett skit om det här så jag gissar bara. men poliser i vissa delar av usa andvänder trådlösa antenner för att ange position dessutom har dom antenner i bilen som länkar till andra bilar om dessa bilar inte har åtkomst till masterna just då.
(källa är någon dokumentär jag såg, kommer dock inte ihåg namnet, vill ni bitcha om det så kör på)
Citera
2009-01-21, 00:09
Medlem
Asgarvads avatar
För ett år sen ungefär var det ju en Flashbackmedlem som länkade sin GPS-telefon till internet och alla som ville kunde se en karta med hans förehavanden i realtid. Allt började han promenerade till sitt jobb i Norrköping och sedemera körde han typ budbil över halva Östergötland. Allt gick att se på en kartbild.
Citera
2009-01-21, 00:42
Medlem
freakies avatar
Det är GPS som används. Mest troligt en GPSmottagare samt en sändare, antagligen den egna radion i bilen på en egen frekvens.

Det är iaf den lösningen ett av de större bevakningsbolagen använder för sin GPSpositionering. Vi har även en variant som skickar GPSdatan över gprs.
Citera
2009-01-21, 07:35
Medlem
BruteForces avatar
Tullen gjorde väl så uppe i Norrland att de i smyg satte GPS-sändare under bilar på misstänkta. Kanske skulle man starta ett liknande projekt och sätta sändare på polisbilar och sedan lägga upp det på en konstant uppdaterande sida.

Man kan erbjuda en gratis biltvätt och smyga ner den eller ta sig in i deras garage. Fast problemet är ju om den skulle hittas. Kanske kan man klä in den i något material och sätta den i bensintanken.

Citat:
Fast en sådan lösning borde väl gå att uppnå genom att analysera vilka radiosignaler polisbilar använder. Vad skiljer sig i miljön elektromagnetiskt och liknande när en polisbil är nära och sedan skapar man en apparat som kan känna av det.
Senast redigerad av BruteForce 2009-01-21 kl. 07:37.
Citera
2009-01-21, 07:43
Medlem
Mitt inlägg handlar inte om poilsen utan om Taxi. De flesta taxibilar av idag har GPS-system installerade. Dessa bilar sskickar trådlöst sin information via radio tillbaks till centralen så att dom kan se exakt var varje bil befinner sig nånstans.

Baserat på denna information vågar jag tro att även polisen har liknande system. Bara det att polisens system lär kommunicera över RAKEL:

En del radioamatörer håller på med något som kallas APRS. Detta är ett system för att kunna länka ihop en GPS-mottagare via PACKET-radio till en internetgateway och skicka upp sin position i realtid ut på internet. Så ja, tekniken finns.
Senast redigerad av Thiesen 2009-01-21 kl. 07:47.
Citera
2009-01-21, 07:50
Medlem
De använder sig av GPS.

http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=116025

I övrigt så tror jag att det vanligaste sättet att skicka GPS-positionen är över mobilnätet, antingen som SMS eller GPRS. Det senare är betydligt billigare om man vill positionera t ex bilen i stort sett kontinuerligt.
Senast redigerad av FatHurley 2009-01-21 kl. 07:53.
Citera
2009-01-21, 14:24
Medlem
Hardgoods avatar
Positionering sker med GPS det stämmer. Dock använder man något så "modernt" som sitt eget radiosystem S-70 och närmare bestämt kanal 60 på 79.7625. Vad jag läst nånstans (scanner.nu?) är det FFSK typ MPT1327 men att det är krypterat med 128 bitars nycklar.

Så ta fram vilken polisradio somhelst och ratta in 79,7625 MHz och börja avkoda.

Edit: http://rl.se/polisradio/polpos.html
Senast redigerad av Hardgood 2009-01-21 kl. 14:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in