Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Då har vi begränsat intelligens till området schack och matematik då.
Du har begränsat intelligens till det i så fall. Jag gav bara exempel på områden där skillnaderna syns tydligt. Där intelligens är den främsta ingrediensen. Det finns fler, men de här områdena är tydliga markörer.
Citat:
Fysik är matematik i grund och botten.
Nej, fysik är den påverkan och omfördelning av krafter som existerar. Matematik är verktyget man använder sig av för att möta relationerna, krafterna, tyngder och vikter som påverkar, för en mycket stor del av fysiken kan också förkortas med E=MC^2 som i sig representerar att krafterna inte försvinner utan omvandlas. Dvs matten finns där för att få oss att förstå sambanden och göra fysiken förutsägbar.
Citat:
Få människor som är extremt duktiga på matematik är kassa på fysik då fysik handlar om beräkningar till stor del.
Man måste förstå mekaniken först, innan man kan räkna på det.
Citat:
Däremot har inte alla förmågan att tänka utanför boxen vilket krävs för att uppfinna och konstruera utan en given beskrivning.
Jag behöver inte "medge" någonting, jag har inte förnekat att män är bättre på dessa områden.
Nej, jag har förstått att du inte medger något. In absurdum och ad nauseam till och med.
Vet du förresten varför man läste latin på alla högre utbildningar förr?
Det var inte för att man skulle prata latin med varandra i den fortsatta utbildningen utan för att man skulle se vilka som var mottagliga för abstrakta "nya" kunskaper och ha förmågan att ta till sig ny kunskap. De skolor som fortfarande har latinet kvar är idag världens främsta högre utbildningar, medan Sveriges bästa skolor sjunker på världens topp 100-lista. Att försöka kompensera det med genusprogram kommer döda universiteten och högskolorna för alltid och de främsta läroverken kommer finna på nätet i framtiden.
Citat:
Vad jag förnekar är att det skulle vara den enskilt viktigaste faktorn för framgång och att det skulle göra män bättre som grupp inom alla områden.
Jag tror ingen påstått det, men det är en god prediktor för möjligheten. Det är få dumskallar som lyckas och de som gör det har smarta människor som kan räkna i ryggen.
Citat:
Sedan kan man däremot diskutera orsak. En stor del är intresse tror jag, men intresset hänger förmodligen ihop med skillnaden i hjärnorna hos könen.
Här håller jag bara med.
Citat:
Vad jag då reagerar emot är att du och andra pratar ungefär som att det vore en allmän sanning att har man något högre IQ som snitt så är man överlägsen inom alla områden. Det är ju fullständigt fel.
Det där får du ta på dig själv. Jag kallar det antingen en övertolkning eller en projicering, eller möjligen ett tecken på att du vägrar acceptera sanningen. Om det är för att du är en dålig förlorare, fast du inte ens varken är nämnd eller utpekad, får du svara på själv.
Jag ser dig som individ och helt frånkopplad från någon stereotyp eller genomsnitt. Ingen av oss är ett genomsnitt utan egna individer.
Citat:
Det vi talar om här är matematisk logisk intelligens och den spatiala förmågan (kunna visualisera 3d föremål i hög olika vinklar i hög grad, t.e.x). Är män som grupp bättre på detta? Ja, det verkar så.
Är det det enda som är viktigt i ett samhälle eller det enda som bör räknas till "smarthet* eller "intelligens"?
Nej.
Nej, det är riktigt. Det finns till och med sånt som är viktigare för oss som enskilda människor, eller små gemensamma enheter som familjen, den närmaste gruppen eller kretsen och det är hur väl vi kan samarbeta. Men för hela samhällen är det skillnaden mellan Jemen och Singapore eller Stockholm. Eller Kramfors.
Citat:
Man är rätt så medveten om att en människa med en mycket hög IQ är bra att använda inom uppfinningar/konstruktioner/matematiska områden. Det finns ett litet gäng av dessa människor på jorden och de flesta är förmodligen män. Baserat på intresse och mm förmåga. Även de kvinnor som är väldigt bra på sånt här de väljer ofta inte att arbeta med det.
Hur vet du då att det är bra på det?
Citat:
Problemet är att du och andra män här talar om intelligens som att det täcker alla förmågor när ni i själva verket syftar på en avgränsad del. Dessutom är dessa män inte sällan lagda åt det autistiska hållet, de som är riktigt riktigt högintelligenta.
Det förekommer, ja. Högpresterande autism är ofta synonymt med t.ex underbarn.
Citat:
Resten av befolkningen, män som kvinnor, befinner sig runt medel eller nedanför.
Svenskar ligger något steg över, judar ytterligare något steg över oss och asiater ännu högre upp, medan t.ex negrer har större spridning, medan deras snitt ligger på nivåer som hade gjort dem obrukbara i t.ex USAs försvar. Gränsen för var de kan använda är typ 86 i IQ. Sen blir de farligare för de egna än den nytta de kan göra. Finns det svarta i det amerikanska försvaret? Självklart!
Citat:
De som ligger runt medel utgör det som är rimligt att titta på när vi pratar om gruppen män och kvinnor. Det är inte viktigt för gruppen män att det finns några spjutspetsar längst ut på skalan, däremot är det viktigt för MÄNSKLIGHETEN. Nu vet jag att du och andra alltid delar upp i kvinnor och män för sig, men jag gör det inte.
Det behöver jag inte alls göra, men OM vi skulle göra det så är män i snitt lite intelligentare än kvinnor. Min fråga till dig är därför: Om detta nu är sant, varför skulle jag inte få säga det? Jag har som poäng att veta det, nämligen. Ändå vill feminismen leva på att utmåla sig som offer.
Citat:
Spelar ingen större roll vad som finns mellan benen eftersom vi alla är individer, och kollektiva antaganden inom detta området inte ger någonting.
Vi är indiovider, men den som inte ser poängen med fakta och statistik lever i en ohållbar fantasivärld. Det är bara genom att veta och kunna visa något, som vi kan komma vidare.
Citat:
Säg mig, vad spelar det för roll att män i genomsnitt har några poäng högre IQ än kvinnor? Tänk nu på frågan, jag frågar efter varför genomsnittet är så viktigt.
Kan man mäta något, så gör man det. Varför skulle man i så fall inte få presentera svaret? För att det är negativt för kvinnor? En objektiv sanning är inte negativ. Nånsin.
Gör något åt det i stället!
Citat:
Vad spelar det för roll att en man har IQ på 160 när en annan ligger i rännstenen med IQ 75?
Och när Lasse, Bengt och deras gelikar har en IQ påw runt 100 och jobbar med vägarbete, byggarbete, sopåkare, som läkare eller advokater?
Om vi inte vill ha folk i rännstenen är det viktigt att vi höjer bildningen hos så stora delar av befolkningen som möjligt, men jag anser att det är minst lika viktigt att se till att de institutioner som ansvarar för utbildningen inte använder dem för hjärntvätt, som man gör idag.
Låt mig ta ett exempel:
På 1500-talet lärde man fler att läsa än före det. Varför? De skulle förstå katekesen.
När tryckpressen kom spreds läskunskaperna ännu mer. Varför?
Jo, man skulle förstå predikan i kyrkan. I slutet av 1800-talet hade man börjat ifrågasätta kyrkans och statens sammankoppling av bland annat ovan nämnda anledning och i början av 1900-talet förändrades och reformerades skolan, då allt fler flyttade in till städer och industrijobb. Skolan blev allmän och industrin behövde fler arbetare som kunde ta emot instruktioner. Man utbildade dem först till det och sen till goda sossar. Idag utbildas alltfler till feministiska värden och intersektionalitet och miljötänk och jag anser inte att det är att ge barnen en optimal utbildning som samhället kan bygga på.
Citat:
Matematisk logisk intelligens är ett avgränsat område. Det behövs givetvis för människans utveckling likväl som det behövs en god EQ för utvecklingen. Att man mäter IQ och inte EQ beror mest på att män har satt spelreglerna genom tiderna och att IQ låg inom männens intressen. Hade kvinnor satt spelreglerna hade det förmodligen varit andra spelregler.
Fel, det finns dessutom flera sätt att mäta IQ, men man har upptäckt att de som är bra på ett IQ-test också är äss på de andra IQ-testen.
Människor på vänsterkanten kan helt enkelt inte acceptera att vi alla är olika och har fått lite olika gåvor här i livet.
Därför kan vi aldrig få lika utfall, vare sig i löner, kompetens eller könsfördelning. Ingen är intresserad annat än de som vill konstruera en alternativ social utopi och de kan rasera vad som helst som fungerar för att få som de vill.
Därför ska de helst inte ha någon makt alls utom för sina egna liv.
Det var för bland annat dem vi hade mentalsjukhus förr.