Citat:
Ursprungligen postat av
GaylordYanker
Jag har varken kallat dig för dum så klockorna stannar eller bajspåse, men jag medger att jag gjort något mycket värre än så och kallat dig feminist.
men då gjorde du dig faktiskt förtjänt av det.
Samtliga studier på IQ visar samma sak, det är därför de, så fort de kommer ut, begravs under en massa annat skit som "hen-utredningar", QX-galor och mello, som de kommer ut.
Ett tag försökte man införa EQ och hoppades på att kvinnor skulle ta en liten comeback där, men den humlan var för fet för att flyga.
Fakta bryr sig inte om dina känslor. Schack, matematik, fysik osv, inklusive nobelpris är alla bevis som behövs.
Hade du varit lite smart nu, hade du medgett detta och sagt sanningen i stället. Att det måhända stämmer för hela gruppen och även i snitt, men det är män som är de mest korkade troglodyterna i alla undersökningar också, medan kvinnor mer trängs runt medelvärdet.
Då har vi begränsat intelligens till området schack och matematik då. Fysik är matematik i grund och botten. Få människor som är extremt duktiga på matematik är kassa på fysik då fysik handlar om beräkningar till stor del. Däremot har inte alla förmågan att tänka utanför boxen vilket krävs för att uppfinna och konstruera utan en given beskrivning.
Jag behöver inte "medge" någonting, jag har inte förnekat att män är bättre på dessa områden. Vad jag förnekar är att det skulle vara den enskilt viktigaste faktorn för framgång och att det skulle göra män bättre som grupp inom alla områden.
Sedan kan man däremot diskutera orsak. En stor del är intresse tror jag, men intresset hänger förmodligen ihop med skillnaden i hjärnorna hos könen.
Vad jag då reagerar emot är att du och andra pratar ungefär som att det vore en allmän sanning att har man något högre IQ som snitt så är man överlägsen inom alla områden. Det är ju fullständigt fel. Det vi talar om här är matematisk logisk intelligens och den spatiala förmågan (kunna visualisera 3d föremål i hög olika vinklar i hög grad, t.e.x). Är män som grupp bättre på detta? Ja, det verkar så.
Är det det enda som är viktigt i ett samhälle eller det enda som bör räknas till "smarthet* eller "intelligens"?
Nej.
Man är rätt så medveten om att en människa med en mycket hög IQ är bra att använda inom uppfinningar/konstruktioner/matematiska områden. Det finns ett litet gäng av dessa människor på jorden och de flesta är förmodligen män. Baserat på intresse och mm förmåga. Även de kvinnor som är väldigt bra på sånt här de väljer ofta inte att arbeta med det.
Problemet är att du och andra män här talar om intelligens som att det täcker alla förmågor när ni i själva verket syftar på en avgränsad del. Dessutom är dessa män inte sällan lagda åt det autistiska hållet, de som är riktigt riktigt högintelligenta.
Resten av befolkningen, män som kvinnor, befinner sig runt medel eller nedanför. De som ligger runt medel utgör det som är rimligt att titta på när vi pratar om gruppen män och kvinnor. Det är inte viktigt för gruppen män att det finns några spjutspetsar längst ut på skalan, däremot är det viktigt för MÄNSKLIGHETEN. Nu vet jag att du och andra alltid delar upp i kvinnor och män för sig, men jag gör det inte. Spelar ingen större roll vad som finns mellan benen eftersom vi alla är individer, och kollektiva antaganden inom detta området inte ger någonting.
Säg mig, vad spelar det för roll att män i genomsnitt har några poäng högre IQ än kvinnor? Tänk nu på frågan, jag frågar efter varför genomsnittet är så viktigt.
Vad spelar det för roll att en man har IQ på 160 när en annan ligger i rännstenen med IQ 75?
Och när Lasse, Bengt och deras gelikar har en IQ påw runt 100 och jobbar med vägarbete, byggarbete, sopåkare, som läkare eller advokater?
Matematisk logisk intelligens är ett avgränsat område. Det behövs givetvis för människans utveckling likväl som det behövs en god EQ för utvecklingen. Att man mäter IQ och inte EQ beror mest på att män har satt spelreglerna genom tiderna och att IQ låg inom männens intressen. Hade kvinnor satt spelreglerna hade det förmodligen varit andra spelregler.